Kommentarer til Testfase: September 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 15-09-2013

 Opel Adam får fire stjerner - som   fortjent 
 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score %

87

72

65

81

79

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100


Opel Adam burde have kunnet præsentere et femstjernet resultat. Bilen er så ny, at Opel har haft rigelig tid til at tilpasse dens sikkerhed til de gældende Euro NCAP krav. Også selv om modellen reelt har sit udspring i en Opel Corsa fra før de nyere Euro NCAP krav.
Når vi skriver, at karakteren er som fortjent, skyldes det den dårlige karakter i pæletesten burde være unødvendig. I denne testomgang er Opel Adam den eneste, der får den næstlaveste markering (brun) af brystområdet. De andre biler får alle næsthøjeste markering: Gul.
Efter vores mening bør en bil med brun markering i denne test ikke kunne opnå fem stjerner, så retfærdigheden er sket fyldest - selv om Euro NCAP gladelig tildeler højeste udmærkelse uanset farve, bare gennemsnittet holder.
Og det gør det netop ikke i Opel Adams tilfælde. Totalscoren er 79%, hvor 80% er minimumskravet. Hvis piskesmældtesten havde været blot næsten oppe i det grønne felt, hvor 45% af samtlige testede biler befinder sig, havde gennemsnittet nået de 80% og den femte stjerne havde været sikret. Men igen: Retfærdigheden skete fyldest. Opel burde have kunnet skabe et bedre resultat for piskesmæld.

For danske bilister betyder de kun fire stjerner tab af det gældende nedslag i registreringsafgiften for femstjernede biler - 2.100 -3.600 kr.
Det kræver en nøjere beregning.
Men den bliver jo så desværre ikke nødvendig.
Testresultatet gælder for biler fra og med produktionsnummer (VIN-nr.) W0L0MAP08E6000067, en kombination af tal og bogstaver der præcist identificerer produktionssted, type mv. samt de sidste tal selve nummeret.
Læs om Vin-nr. HER

Konklusion: 
 Var den femte stjernet faldet af i svinget på grund af en udstyrsmangel ville det være mindre kritisabelt end, når det her, drejer sig om decideret dårlige karakterer i to sikkerhedstests.


 

Sikkerheden for voksne på forsæderne
Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren. Opel viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil være til rådighed for  forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger.
Forsædepassageren klarede testen til topkarakter (grøn markering) af alle kropsdele. Men passagertestens resultater tæller kun, hvis de er dårligere end resultaterne for bilens fører. Så er det dårligste tal, der tæller.


Sidetesten blev 
kun til gul markering i brystområdet, men var meget tæt på grøn.

Pæletesten
, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne,  viser, at ribbenene risikerer sammentrykning. Der er altså tale om en svag beskyttelse af brystet, hvilket på grafikken symboliseres med brun markering (Svag/dårlig).

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, gav kun 2,487 point ud af 4,0 mulige, og placerer derfor Opel Adam i det mellemste, orange felt.
 (se piskesmæld-skemaet HER
).

Barnesikkerheden viser bedste resultat for det 1,5 årige barn og et lidt ringere resultat i frontaltesten for den treårige. Sidetesten klaredes perfekt for begge aldersklasser.
Børnedukkerne var placeret i fremadvendte autostole, hvor den 1,5 årige plejer at sidde i en bagudvendt stol. Instruktionsbogen for biler før det testede produktionsnummer
(VIN-nr.) W0L0MAP08E6000067 passer ikke helt til autostole i gruppe II/III.

To typer autostole passer ikke til Opel Adam (se skemaet nedert på siden).

Passagerairbaggen kan frakobles således at en bagudvendt autostol lovligt kan placeres i forsædet. Informationen omkring fra- eller tilkobling er klar og tydelig.

 

Fodgængersikkerheden
Hvis man rammes på benene af kofangeren måltes resultatet til maksimum beskyttelse. Forkanten af motorhjelmen var også god på den midterste del. Området langs den nederste kant af frontruden og omkring sidestolperne vil være hård mod hovedet af en voksen fodgænger, der påkøres.

Den aktive sikkerhed
 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er lovpligtigt standardudstyr, men Opel Adam klarede også Euro NCAP's dynamiske testkrav.
Selehuskere er standard på begge forsæder og ved bagsædet. Adam har en manuelt justerbar fartbegrænser, der  sikrer den en høj karakter på dette område..


 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,5

7,9

6,6

2,5

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

3-dørs hatchback
Venstrestyret

Egenvægt: 1.067 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder)
Justerbar fartbegrænser  

Alle fotos: Euro NCAP

 
Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

14,5  point i frontaltesten er for så vidt pænt, men airbaggen i rattet er lidt for hård ved førerens bryst, hvor den større airbag i passagersiden giver et perfekt resultat. 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er ikke god nok, der optræder for stor påvirkning af brystkassen. Adam oplyses til at have seks airbags, altså også gardinairbags i begge sider.  - Herunder ses Opels tekniske tegning af ADAMs airbagsystem. Man sidder pakket godt ind, men det var altså ikke nok til at sikre en god pæletest.

 


Sidetesten (herover) blev klaret, men kun næsten perfekt. Også her ses, at gardinairbaggen kun udløses i den ramte førerside.

 


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


2,5 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er i det orange felt og dermed ikke godt nok.
Et lidt bedre resultat her havde betydet fem stjerner.


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er god for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en fremadvendt Fair G/01 Isofix og til den 3-årige ligeledes en fremadvendt stol:  Römer Duo Plus Isofix 

Se autostole-skema nederst på siden!

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer.

Installation af autostole i Opel Adam Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Venstre Venstre Højre
  ok = problemløs installation Sele ISOFIX ISOFIX
UNIVERSAL        
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele) ok ok ok
            - Römer King Plus (sele) ok ok ok
Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt ok ok
Gruppe II/III Römer KidFix (sele) ok Kritisk Kritisk
SEMI-UNIVERSAL        
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele) Ikke tilladt Ikke tilladt Ikke tilladt
            - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt ok ok
Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt Ikke tilladt Ikke tilladt
Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt ok ok
Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt Kritisk Kritisk
OEM        
Q1.5 Fair GO 1 (Isofix) Ikke tilladt ok ok
Q3 Römer Duo Plus (Isofix)  Ikke tilladt ok ok

 

I

 

 

 

 

 

TESTVIDEO 
(
-klik på billedet


 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

 

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk