Kommentarer til Testfase: September II, 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 01-10-2013 -3

 Qoros 3 sedan
- Kinabil slår konkurrenterne

Voksen
%

Børn
%  


Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score %

95

87

77

81

88

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100



Qoros 3 sedan skriver historie. For første gang opnår en kinesisk produceret bil fem stjerner i Euro NCAP testen - og ydermere slår den samtlige de i 2013 testede biler på point og ender på toppen af vores scoreliste for i år. Skoda Octavia skubbes ned på en andenplads, slået i voksentesten, barnetesten og på aktiv sikkerhed. Kun i fodgængertesten får den lov til at beholde sin hidtidige førerposition.
Qoros er en kinesisk/israelsk bilproducent, men det er garvede, bilfolk fra bl.a. Saab, Opel og Jaguar, der står bag. 
Og de ved, hvad der skal til for at skabe en sikker bil. Med den fordel i baglommen, at de for fire år siden fik lov at starte fra bunden uden krav om hensyntagen til genbrug fra tidligere modeller og deres produktionsanlæg. Et økonomisk forhold, som ofte forsinker de gamle bilmærker i konstruktionsforbedringer.
Qoros 3 sedan er den fjerde kinesiske bilmodel, der har lagt arm med det europæiske marked: Katastrofemodellen Jiangling Landwind (2005),  Landwind CV-9 (2010), som kun opnåede to Euro NCAP stjerner, Geely EC7 (2011), som klarede fire stjerner og viste, at kinesisk bilindustri skulle tages alvorligt - og så nu Qoros, som nok kan få konkurrenter i alle verdensdele til at ryste i bukserne.
Hvis altså den nye Kina-kvalitet kan produceres og sælges til Kina-priser. 

Konklusion:Nu er en god Euro NCAP test jo ikke garanti for bilen som helhed, men det er i hvert fald en fantastisk start på det europæiske marked - og formentlig også i Kina, hvor Euro NCAP nyder høj anseelse.
I Danmark ser vi formentlig først Qoros om 2-3 år.


 

Sikkerheden for voksne på forsæderne
Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren. Qoros viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil være til rådighed for forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger.

 

Sidetesten blev, som det bør være, til ren grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Qoros 3 sedan har en ægte gardinairbag i hele kabinens længde.

Pæletesten, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne, klares næsten til en grøn markering overalt, men ender på gul i bryst- og maveregion. For grøn kræves delkarakterer på 4,000 point, men Qoros 3 sedan ligger her på henholdsvis 2,840 for brystregionen og 3,920 for mave/underliv.


Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,225 point ud af 4,0 mulige, sikrer Qoros 3 sedan en plads i det grønne felt.
 (se piskesmæld-skemaet HER
).

Barnesikkerheden er til topkarakter for begge barnestørrelsers vedkommende.
Med det 3-årige "barn" placeret i en fremadvendt Römer Duo Plus stol og det 1,5-årige "barn" i en bagudvendt Maxi Cosi Cabriofix & Easy Fix.
Den nye test af muligheden for nem og sikker montering af et udvalg af markedets bedste autostole viste, at alle teststolene, designet til Qoros 3 sedans biltype, kunne installeres sikkert og nemt. 
Passagerairbaggen kan frakobles, således at det bliver lovligt at placere en bagudvendt autostol på forsædet. Status for en evt. frakobling er klar og tydelig.

Fodgængersikkerheden
Kofangeren yder maksimum beskyttelse. Midt på motorhjelmen er beskyttelsen god for såvel et barn som en voksen, mens bilens forhjørner skaber risiko for en voksen, der kan nå dette område. Det samlede resultat er blandt de tre bedste i årets hidtidige tests.

Den aktive sikkerhed 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er lovpligtigt standardudstyr, men Qoros klarede også Euro NCAP' dynamiske testkrav.
Selehuskere er standard på begge forsæder og også på bagsædet.  En manuel justerbar fartbegrænser sikrer Qoros 3 sedan ekstra point i aktiv sikkerhed.

 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,8

8,0

7,4

3,2

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

4-dørs sedan
Venstrestyret

Egenvægt: 1.425 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside (Nej)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder+ bagsæde)
Justerbar fartbegrænser (manuel)

Alle fotos: Euro NCAP

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

15,8 point samlet i frontaltesten er meget fint. 16,0 er maksimum.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten blev klaret flot, tæt på det optimale.

Sidetesten (herunder), der er mindre krævende end pæletesten  blev klaret perfekt, andet ville også have været for dårligt

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer.


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


3,2 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er i det grønne felt, også her kan kineserne nu være med i det gode selskab


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er høj for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Maxi Cosi Cabriofix & Easyfix med Isofix og støtteben, og til den 3-årige en fremadvendt Römer Duo Plus med isofix og topstrop.
Man kan på billedet se gardinairbaggen udfolde sig ud for bagsædet.


Airbags overalt
Sikkerheden i Qoros tilgodeses med ægte gardinairbags i hele kabinens længde.


Se autostole-skema nederst på siden!

 


Installation af autostole i Qoros 3 sedan Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Venstre Venstre Midt Højre
  ok = problemløs installation Sele ISOFIX Sele ISOFIX
UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele) ok ok ok ok
            - Römer King Plus (sele) ok ok ok ok
Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix (sele) ok ok ok ok
SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele) ok ok Ikke tilladt ok
              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
OEM          
Q1.5 Maxi Cosi Cabriofix & Easyfix Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Q3 Römer Duo Plus (Isofix)  Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok

 

 

 

 

I samme testrunde blev Kia Carens testet. Se rapporten HER.

 

 

TESTVIDEO-kommentar, anvender Quick Time
 

-klik på billedet


 

 

læs om ESC-testen  HER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk