Kommentarer til Testfase: September 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 04-09-2013

 Toyota Corolla sedan
- kommer ikke til Danmark, hvor den modsvares af Auris

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score %

94

82

67

66

83

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100



Toyota Corolla blev sidst Euro NCAP-testet i 2007, altså i det gamle vurderingssystem, og dengang som nu i en sedanudgave og som nu med et femstjernet resultat.
I 2007 var farverne på grafikken kun gul og grøn, altså ingen dårlige anmærkninger. Og det har Toyota opnået også på den nytestede model.
Den nye pæletest har ellers givet såvel Toyota som andre fabrikker store problemer med brun markering i brystområdet til følge.
Men Toyota har fundet melodien, også på dette punkt, og resultatet for den nye Corolla er rigtig fint for Toyota at præsentere netop i dagene for fabrikkens 50 års tilstedeværelse i Danmark. Selv om netop den testede model ikke tages til Danmark, modsvares resultatet næsten punkt for punkt Toyota Auris, som for nylig blev testet af Euro NCAP.
Blandt årets hidtil 16 testede biler ligger Corolla, vurderet efter totalscoren 83% på en fjerdeplads.
Fodgængersikkerheden er kun gennemsnitlig og det samme gælder den aktive sikkerhed, hvor en manglende tilstedeværelse af et fartbegrænsersystem tæller lidt ned her i 2013, hvor den slags nu og fremover i stigende grad præger totalen.
Heldigvis for Toyota har de valgt at udstyre Corolla med selehusker også ved bagsædet. Uden den var resultatet kun blevet firestjernet.
Piskesmældtesten klarer Corolla med bravour, midtvejs oppe i det grønne felt og airbagsystemet indebærer ægte gardinairbags, som også udløses i en frontalkollision ligesom Corolla har knæairbag i førersiden.

Konklusion:
Et fint resultat for den nye Corolla med hele 94% af det mulige i voksentesten, altså frontal, sidekollision, pæletest og piskesmældtest.


 

Sikkerheden for voksne på forsæderne
Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren. Toyota viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil være til rådighed for  forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger.

 

Sidetesten blev, som det bør være, til ren grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Corolla har en ægte gardinairbag i hele kabinens længde i hver side.

Pæletesten, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne,  klares næsten til en grøn markering overalt, men ender på gul i brystområdet. For grøn kræves delkarakterer på 4,000 point, men Corolla ligger her på henholdsvis 3,074 og 3,813 - altså tæt på.

i
Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,4 point ud af 4,0 mulige, sikrer Corolla en plads i det grønne felt.
 (se piskesmæld-skemaet HER
).

Barnesikkerheden viser tæt-på-topkarakterer i den dynamiske test for såvel det 3-årige "barn" i en fremadvendt Römer Duo Plus stol som det 1,5-årige barn i en bagudvendt Takata Mini stol.
Den nye test af muligheden for nem og sikker montering af et udvalg af markedets bedste autostole viste, at alle kunne bruges sikkert i Corolla. Kun en enkelt stol, Maxi Cosi Pearl & Familyfix (gruppe 1)  får en anmærkning om særlig opmærksomhed ved monteringen. 
Manualen ændres fremover på dette punkt, allerede udleverede biler vil kunne have en tidligere udgave.
Passagerairbaggen kan frakobles, således at det bliver lovligt at placere en bagudvendt autostol på forsædet. Status for en evt. frakobling er klar og tydelig.

Fodgængersikkerheden
Hvis man rammes på benene af kofangeren på, måltes til maksimum point beskyttelse. Midt på motorhjelmen er beskyttelsen god for såvel et barn som en voksen, mens bilens forhjørner skaber risiko for en voksens bækkenområde. Det samlede resultat er jævnt, men et stykke vej over minimumskravet for fem stjerner.

Den aktive sikkerhed 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er lovpligtigt standardudstyr, men Corolla klarede også Euro NCAP' dynamiske fysiske testkrav.
Selehuskere er standard på begge forsæder og også på bagsædet. Det sidste sikrede Corolla at karakteren på området blev trukket op over minimum for fem stjerner. En justerbar fartbegrænser mangler i Corolla, hvis den skal finde nåde for Euro NCAPs øjne. Men endnu er mangelen på den alene ikke dumpegrund.

 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,1

8,0

7,4

3,4

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

4-dørs sedan
Venstrestyret

Egenvægt: 1.290 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder+ bagsæde)
Justerbar fartbegrænser (Nej)

Alle fotos: Euro NCAP


Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

15,1  point samlet i frontaltesten er meget fint. 16,0 er maksimum. Corollas ægte gardinairbag ses her i fuld udfoldelse selv om det er frontalkollisionen der vises. Samtidig udløsning af samtlige airbags sikrer fører og passagerer ved væltningsulykker og i komplicerede ulykker med flere på hinanden følgende påkørsler.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten blev klaret flot, ikke langt fra det optimale.

Sidetesten (herunder), der er mindre krævende end pæletesten  blev klaret perfekt, andet ville også have været for dårligt

 


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


3,4 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er i det grønne felt, hvor i øvrigt 45% af de testede biler efterhånden befinder sig.


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er høj for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Baby P2C Midi med Isofix og  støtteben, og til den 3-årige: ligeledes en tilsvarende, bagudvendt stol.

Se autostole-skema nederst på siden!

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer.

Se videoen, hvor man bl.a. kan se hvordan testen gennemføres med automatiske ratbevægelser, således at de bratte kursændringer er ens for samtlige biler

Installation af autostole i Toyota Corolla Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre Midt Højre
  ok = problemløs installation Sele ISOFIX Sele ISOFIX
UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele) ok ok Ikke tilladt ok
            - Römer King Plus (sele) ok ok Ikke tilladt ok
Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe II/III Römer KidFix (sele) ok ok Ikke tilladt ok
SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele) ok ok Ikke tilladt ok
  Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt delvis ok  Ikke tilladt delvis ok 
Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
OEM          
Q1.5 Takata Mini (Isofix) bagudvendt  Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok
Q3 Römer Duo Plus (Isofix)  Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok

 

I

 

 

 

 

 

TESTVIDEO

-klik på billedet


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk