Kommentarer til Testfase: September II - 2013: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 25-09-2013-1

 Kia Carens
- stærkt forbedret 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score %

94

76

64

81

83

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100



Kia Carens blev senest Euro NCAP-testet i 2007, altså i det gamle vurderingssystem - det blev kun til fire stjerner plus separat markering for dårlig fodgængersikkerhed.
Denne gang er de fem stjerner er ikke alene hjemme, men de bagved liggende vurderinger og målinger er generelt pæne.
Lige på nær pæletesten, markeret med orange - middelmådigt - men ikke alarmerende. Fodgængertesten er med 64% af det mulige kun lidt over bundgrænsen for fem stjerner (60%), men altså væsentlig bedre end ved den gamle model. 
Konklusion: Et generelt tilfredsstillende resultat


 

Sikkerheden for voksne på forsæderne
Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren. Kia viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil være til rådighed for forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger.

 

Sidetesten blev, som det bør være, til ren grøn markering. Det er sjældent, at denne test ikke klares optimalt. Kia Carens har ægte gardinairbags i hele kabinens længde.

Pæletesten, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne, endte på en middelmådig værdi, symboliseret med orange markering. For grøn kræves delkarakterer på 4,000 point, men Carens ligger her på 2,576, hvor 2,670 ville have betydet en pænere, gul markering.

i
Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,627 point ud af 4,0 mulige, sikrer Carens en plads i det grønne felt.
 (se piskesmæld-skemaet HER
).

Barnesikkerheden viser topkarakterer i den dynamiske test for såvel det 1,5-årige "barn" i en bagudvendt Römer Duo Plus stol, mens det 3-årige "barn" i en fremadvendt Maxi Cosi Pearl stol klarer sig dårligere i sidetesten på grund af hovedkontakt med bilens karrosseri. Her bør hovedet blive indenfor autostolens skal.
Den nye test af muligheden for nem og sikker montering af et udvalg af markedets bedste autostole viste, at alle typer, som er skabt til biltypen, nemt kunne installeres og tilpasses bilen.
Passagerairbaggen kan frakobles, således at det bliver lovligt at placere en bagudvendt autostol på forsædet. Status for en evt. frakobling er klar og tydelig.

Fodgængersikkerheden
Hvis man rammes på benene af kofangeren på, måltes maksimum beskyttelse. Midt på motorhjelmen er beskyttelsen jævnt god for såvel et barn som en voksen, mens bilens forhjørner samt områderne omkring de to forreste hjørnestolper (A-stolperne) skaber risiko for en voksen, der kan nå at ramme dem. Det samlede resultat er kun et kort stykke vej over minimumskravet for fem stjerner.

Den aktive sikkerhed
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er lovpligtigt standardudstyr, men Carens klarede også Euro NCAP' dynamiske testkrav.
Selehuskere er standard på begge forsæder og også på begge de bageste sæderækker i den 7-personers version. Det sidste giver ikke ekstra selehusker-point ud over de sædvanlige tre mulige. En justerbar fartbegrænser er manuelt betjent og bidrager derfor kun med 1,333 point af 3,0 mulige.

 


Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,2

8,0

7,2

3,6

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

5-dørs MPV (7-sædet)
Venstrestyret

Egenvægt: 1.555 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC, dynamisk test: Godkendt.
2 frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside (nej)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder+ bagsæde)
Justerbar fartbegrænser (manuel)

Alle fotos: Euro NCAP


Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

15,2 point samlet i frontaltesten er meget fint. 16,0 er maksimum.


Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten blev klaret nogenlunde acceptabelt, ikke langt fra gul markering, men dog kun orange.
Carens har ellers sideairbags i dørene, lægger sig beskyttende mellem karrosseri og krop (foto herunder).

Sidetesten (herunder), der er mindre krævende end pæletesten  blev klaret perfekt, andet ville også have været for dårligt

 


 Piskesmældtest
- en simuleret bagendepåkørsel


3,6 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er i det grønne felt, hvor i øvrigt 45% af de testede biler efterhånden befinder sig.


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er høj for begge børns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Baby P2C Midi med Isofix og støtteben, og til den 3-årige: ligeledes en tilsvarende, bagudvendt stol.  Til venstre ses den udløste gardinairbag, der også dækker ved bagsædet.

Se autostole-skema nederst på siden!

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer.

Se videoen, hvor man bl.a. kan se hvordan testen gennemføres med automatiske ratbevægelser, således at de bratte kursændringer er ens for samtlige biler


Installation af autostole i Kia Carens Forsæde Bagsæde, 1. ste række Bagsæder 2. række
   Udvalgte autostole til testen Venstre Venstre Midt Højre Venstre Højre
  ok = problemløs installation Sele ISOFIX Sele ISOFIX ISOFIX ISOFIX
UNIVERSAL              
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele) ok ok ok ok ok ok
            - Römer King Plus (sele) ok ok ok ok ok ok
Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok Ikke tilladt Ikke tilladt
Gruppe II/III Römer KidFix (sele) ok ok ok ok ok ok
SEMI-UNIVERSAL              
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele) ok ok Ikke tilladt ok Ikke tilladt Ikke tilladt
              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok Ikke tilladt Ikke tilladt
Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok Ikke tilladt Ikke tilladt
Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok Ikke tilladt Ikke tilladt
Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok Ikke tilladt Ikke tilladt
OEM              
Q1.5 Britax Römer BabySafe Plus med Isofix Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok Ikke tilladt Ikke tilladt
Q3 Maxi Cosi Pearl med FamilyFix base Ikke tilladt ok Ikke tilladt ok Ikke tilladt Ikke tilladt

 

 

I

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
 
-klik på billedet


 

ECE-testen
 
-klik på billedet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2013 •  Mail: info@sikkerbil.dk