Testfase: December 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 03-12-2014 - 1

 Dacia Logan MCV
   (Testet model: 1.5 l diesel Base)

 - tre lavthængende stjerner
 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

57

75

55

38

56

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%

 




Frontaltesten var den dårligste vi har set i årevis.
 


Dacia Logan MVC klarer Euro NCAP-testen så dårligt, at den gør mit hidtidige postulat, at nye biler i dag er så sikre, at der er frit valg på alle hylder, til skamme.
Under frontaltesten afslørede Dacia Logan så ringe egenskaber, at dens plads som årets dårligste Euro NCAP-testede bil er fortjent: 8,3 point ud af 16 mulige er bunden.
Årets hidtil laveste resultat var 10,8 til den kinesisk byggede MG3.
Kabinen deformerede langt ud over det tilladelige og kunne ikke have klaret en højere kollisionshastighed.
Resultatet var alt for kraftige påvirkninger på føreren med brun markering af såvel bryst som fødder. Sidst vi så et tilsvarende resultat var på en Kia Venga i 2010.
Ratstamme, sikringsboks og andre ting udgør en fare for bilens fører.
Fødderne kom i farezonen, da bundkonstruktionen blev skubbet indad og fik fodrummet til at sprække. Koblingspedalen blev skubbet 14,4 cm indad, hvilket kan give alvorlige benskader.
I sidekollisionen udløste den sædemonterede, såkaldte hovedbeskyttelses-airbag, foran testdukkens hoved og ydede dermed minimal beskyttelse. I pæletesten, som adopterede sidetestens airbagresultat, kunne ingeniørerne ydermere føje et tilsvarende dårligt resultat til for brystbeskyttelse.
Førersædet blev skubbet sidelæns, hvilket umuliggjorde sikkerhedsselens funktion.
Piskesmældtesten var lige så elendig som resten.

Barnetesten gav topkarakter til spædbarnet i den bagudvendte autostol på bagsædet, mens karakteren for det 1,5 år gamle "barn" i en fremadvendt stol ikke var tilfredsstillende med alt for høje kollisionskræfter overført til barnets hals/nakke.

Fodgængertesten viste, at den, der måtte blive påkørt af Dacia Logan MCV er lige så dårligt sikret som dem inde i bilen.

Sikkerhedsudstyret er yderst beskedent, så reelt må vi sige, at de tre stjerner, som Logan opnåede, synes at være gavmildt strøet.

+ + +


.





I pæletesten kastes bilen med 29 km/t mod en tyk stålpæl. En langt mere krævende test end sidekollisionen. Den klarede Dacia Logan slet ikke. Det er sjældent at se pælen trænge så langt ind i kabinen, som tilfældet var.


Logan har en såkaldt hovedbeskyttende airbag af den billige type, som kommer op nederst fra sæderyggen.
På billedet til venstre ses den i begyndelsen af udløsningen, billedet herover viser, at den smalle airbag ikke udløser ud for hovedet.
Et glimrende eksempel på denne airbagtypes svaghed og det er beklageligt, at Euro NCAP ikke klart definerer om bilerne har denne type airbag eller en ægte gardinairbag, der dækker i kabinens fulde længde.

 

Dacia Logan MCV
1,5 diesel Base
5-dørs stationcar

Venstrestyret
Fra Vin-nr: alle med specifikationer som den testede model

Egenvægt:  1.216 kg

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, (fører: enkeltvirkende, forsædepassager: Dobbeltvirkende).
Sideairbags for og bag
Hovedbeskyttende airbag ved forsæder
Selehuskere (for- og bagsæder)
Afbryder for passagerairbag (manuel)

Seleforstrammere: Ingen
Selekraftbegrænsere for og bag 
Isofix beslag ved yderste bagsædepladser.
ESC, altid aktiv

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra i år udvidet med en vurdering af bagsæde evne til at beskytte mod piskesmæld.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

8,3

7,2

5,4

1,1

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Dacia Logan MCV Forsæde Bagsæde, 2. række
   Udvalgte autostole til testen Højre                  Midt Højre
  ok = problemløs installation Sele Sele ISOFIX
UNIVERSAL        
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (s-sele)

ok

ok

ok

            - Römer King Plus  (s-sele)

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix  (s-sele)

ok

ok

ok

SEMI-UNIVERSAL        
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (s-sele)

ok

fejl

ok

  Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix (Isofix) Ikke tilladt Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt Ikke tilladt

ok

OEM        
Q1.5 Römer BabySafe  + Isofix base 

Ikke tilladt

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt Ikke tilladt

ok

 

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 


VIDEO af crashtesten:

-klik på billedet  









 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk