Testfase: 10. december 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 10-12-2014 -3

Audi A3 Sportback e-tron
(Testbil: 1,4 TFSI + e-motor "Ambition")

Voksen
%

Børn 
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score %

82

78

66

68

75

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner: 65%

Grænse for 5 stjerner: 75%


 


Audi A3 Sportback e-tron blev testet i en højrestyret version.
Euro NCAP har den regel, at 20% af de testede biler skal tilgodese lande med venstrekørsel og dermed med rattet i "den forkerte side".

Audi A3 Sportback med den kryptiske tilføjelse "e-tron" er en såkaldt plug-in hybrid, der kører på såvel benzin som batteristrøm.
For nogle år siden var el-bilerne ikke de bedste, når det kom til crashtest, men A3'en af i dag nåede med sin totalscore på 75,2 point lige netop at slæbe sig op over bundgrænsen for fem stjerner: 75%.
Frontaltesten medførte en anmærkning for en utilstrækkelig oppustet førerairbag. Den manglende fyldning af airbaggen førte til, at "føreren"s hoved slog igennem luftsækken og ramte rattet. Men ikke ret hårdt.
Det er sjældent det sker ved disse crashtest, men det må ikke ske og når fejlen så alligevel optræder, uddeles der strafpoint.
Sidetesten er til topkarakter, hvad der da også er det forventelige.
Pæletesten slipper bilfabrikanterne til gengæld ikke altid lige godt fra, og her måtte bilen indkassere et "mådeligt" for beskyttelse af brystregionen. Bilen har ægte gardinairbags i kabinens længde-
Barnetesten gav topkarakter for begge "børn" i bagsædet. En afbryderfunktion til passagerairbaggen er ikke standard, hvilket kan udgøre et problem,hvis bilisten har brug for at have et barn i autostol anbragt på forsædet.
En serie af markedets bedste autostole testes nu fast i alle biler. Audi'en var ikke egnet til alle stoletyperne - det talte lidt ned.
Fodgængertesten viste gode egenskaber, og fronthjelmen er af en aktiv type, der automatisk åbner sig lidt hvis en fodgænger eller en anden blød trafikant påkøres.
Audi demonstrerede, at funktionen var god i flere forskellige situationer, og testen blev udført med fronthjelmen udløst.egenskaber i den bedre ende af skalaen. Dog med kritikpunkter i siderne både på fronten og omkring frontrudens bærende ramme.
Et typisk problem på de fleste biler.


Billedet viser, at AEB Inter-Urban systemet nåede at bremse bilen ned til 44 km/t fra en hastighed på 70 km/t, da der pludselig holdt en bil foran i sporet.

Sikkerhedsudstyret på Audi A3 hybridbilen indbefattede bl.a. en Vognbaneassistent, der selv om den ikke er standard, fik lov til at tælle med, da en forudses at blive solgt til den overvejende del af bilerne.
"Audi Pre sense" er et autobremssystem, der fungerer som AEB Inter-Urban. Det forventes installeret i de fleste biler og tæller derfor med.
Et ellers pointgivende fartbegrænsersystem kan slet ikke leveres til denne bilmodel.


 


Audi A3 Sportback e-tron
1,4 TFSI + el-motor "Ambition"
5-dørs hatchback
Højrestyret

Egenvægt: 1.607 kg
Fra VIN-nr.:alle af den testede type

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, et-trins
Gardinairbags i hele kabinens længde

Selekraftbegrænsere ved for- og bagsæder 
Seleforstrammere, dobbeltvirkende, ved forsæder
Knæairbag i førersiden
Selehuskere (for og bag)
Afbr
yder for passagerairbag: Manuel (ekstra)
Isofix-beslag  (bagsædets yderste pladser)
Aktiv fronthjelm (fodgængerbeskyttelse)
Forreste hovedstøtter: Passiv funktion
ESC, mulighed for frakobling

Justerbar fartbegrænser - fås ikke
Vogbaneassistent: Ekstra, medtaget i test.
Automatisk nødbremse (AEB Inter-Urban) ekstraudstyr (medtaget i testen). AEB City tæller ikke med, da det ikke er standard..


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,7

8,0

6,2

2,3

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser.   Installationstesten blev klaret til topkaraktér.

Installation af autostole i Audi A3 Sportback e-tron Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

Fejl

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

ok

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ikke tilladt

ok

ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

Fejl

Ikke tilladt

Fejl

OEM (Fabrikantens valg):          
Q1.5 Takata Midi med isofix base ikke tilladt

ok

ikke tilladt

ok

Q3 Takata Midi med isofix base ikke tilladt

ok

ikke tilladt

ok

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 


VIDEO 
- klik på billedet herunder





VIDEO 
Autobrems


 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk