Testfase: November 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 18-11-2014 - 1

 BMW 2 Active Tourer 
   (Testet model: 1.5 base)

 - ikke alle udgaver er femstjernet

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

84

85

60

70

76

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%



BMW 2 Active Tourer klarede sig godt i alle discipliner, men fodgængertesten skuffede idet bilen, på trods af en avanceret motorhjælm, der løfter sig ved påkørsel af en fodgænger, kun i fodgængertesten lige netop kunne snige sig op på minimum for fem stjerner.
Den almindelige frontaltest (billedet) var heller ikke for god. I det gamle pointsystem fra før 2009, ville den været dumpet ned til fire stjerner

Nissan Pulsar  kommer ind i et vigtigt segment, hvor også VW Golf befinder sig.
Konkurrencen bliver hård, så markering
BMW 2 Active Tourer opnåede fem stjerner, men det var tæt på kun at være blevet til fire, idet resultatet i fodgængertesten på trods af en aktiv fronthjelm kun endte lige på spærregrænsen for fem stjerner: 60%.
I Trafikstyrelsens danske sikkerhedsvurdering vil kun biler, der som minimum lever op til den testede udgave være 5-stjernet med deraf følgende fradrag i registreringsafgiften.
 I alle de andre discipliner var resultaterne overbevisende bortset fra en gri,. brun markering  af førerens højre underben.
AEB Inter-Urban nødbremse sikrer mod påkørsel af en foran holdende bil med hastigheder op til 20 km/t og op til 50 km/t bremses bilen automatisk ned, så en påkørsel mildnes.
Autobrems ved lave hastigheder nedsætter muligheden for piskesmæld, og BMW 2 kan da også fremvise grøn markering ved både for- og bagsæder. (se piskesmældskemaet, KLIK HER)
BMW 2 kan ligeledes vise en perfekt pæletest, det er sjældent at se fuld  grøn markering på grafikken i pæletesten, mens sidetesten som regel er i top.
I barnetesten var begge testdukker placeret i bagudvendte autostole og der blev givet topkarakter til begge "børn".
Der var ros til såvel frakobling af passagerairbag og alle teststole, som var beregnet til biltypen, kunne nemt og sikkert monteres.
Fodgængertesten foregik med fronthjælmen løftet en smule, idet dette løft sker automatisk, hvis bilen påkører en fodgænger. Derved undgås, at hovedet på den uheldige rammer mod den underliggende hårde motor.
Alligevel nåede BMW 2 på dette område kun lige netop op på minimumskarakteren for fem stjerner.  Der var stadig hårde metaldele, der kan påføre personskade, der burde være undgået.  Både i siderne af fronten og de typiske steder omkring frontruden.
Sikkerhedsudstyret består som standard af det lovpligtige ESC-system, men også af de nye, automatiske nødbremsesystemer. En fartalarm/fartbegrænser er ekstraudstyr, men ventes at være på de fleste solgte biler, og det er Euro NCAP så tilfreds med og giver point herfor. I Danmark vil alene dette udstyrs tilstedeværelse være afgørende for, om bilen lever op til fem danske stjerner med tilhørende nedslag i registreringsafgiften.



I sidekollisionen rammes bilen af en trolley med 50 km/t. På trolleyens front sidder en aluminiumskube, der gør det ud for en bil.


I pæletesten kastes bilen med 29 km/t mod en tyk stålpæl. En langt mere krævende test end sidekollisionen. På billedet ses den effektive gardinairbag i funktion.


 

BMW 2 Active Tourer
1.5 Base
Venstrestyret

5-dørs hatchback
Fra Vin-nr: alle med samme specifikationer

Egenvægt: 1.320 kg

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
Frontairbags, enkelttvirkende
Seleforstrammere foran (enkeltvirkende).
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
Knæairbags: Nej
Sideairbags, i brysthøjde kun foran
Gardinairbags i kabinens længde
Selehuskere (for- og bagsæder)
Manuel afbryder for passagerairbag

Isofix-beslag ved bagsædets yderpladser.
ESC med mulighed for frakobling

Vognbaneassistent (ekstraudstyr)
AEB City og AEB Inter-Urban (til lave og højere hastigheder)

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser (SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent).
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) 
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsæde evne til at beskytte mod piskesmæld.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

11,3

8,0

8,0

2,5

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP



Den midterste plads på bagsædet
er ikke egnet til montering af autostol. På de yderste placeringer er Isofix-beslag.

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i BMW 2 Active Tourer Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM          
Q1.5 Takata Midi

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Takata Midi Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 


VIDEO af crashtesten:

-klik på billedet  

 

VIDEO af AutoBrems testen:

-klik på billedet 


 

Fabia har god gavn af nødbremsefunktionen.
Ved 45 km/t undgås automatisk , at bilen rammer bilen foran.
Ved højere hastigheder nedsættes påkørselshastigheden markant, hvis man ikke selv foretager en korrekt opbremsning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk