Testfase: September 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 03-09-2014 - 2

Citroën Berlingo/
Peugeot Partner
- resultatet gælder ikke for Danmark!

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

56

74

63

48

59

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%





Citroën Berlingo og Peugeot Partner, som ellers er vigtige biler på det danske marked, fremstår som biler med dårlig sikkerhed, idet PSA-fabrikken har valgt at markedsføre dem i EU uden sideairbags og gardinairbags som standard sikkerhedsudstyr.
I Danmark vil det dårlige resultat dog formentlig ikke blive udbasuneret på bilernes lovpligtige mærkning  hos forhandlerne, idet samtlige danske modeller er udstyret med både sideairbags og gardinairbags. Det er ikke muligt for Trafikstyrelsen at beregne sikkerheden for biler med dette udstyr, så prædikatet vil blive "ikke testet"  med mindre der dukker udgaver op med samme specifikationer som den af Euro NCAP testede version, f. eks. en varebiludgave, som ellers direkte overtager resultaterne fra personvognsudgaven.

Det er i forvejen en ældre grundkonstruktion, men når bilen bliver testet uden det helt basale sikkerhedsudstyr til beskyttelse af passagererne ved en sidekollision, overlader man det til bilkøberne, om de på det sikkerhedsmæssige område vil købe katten i sækken. Man kan i EU tilkøbe sidebeskyttelsen, men om det virker efter hensigten giver fabrikken ikke noget bevis for.
Der kan være to årsager: Det kan skyldes, at man på forhånd ved, at bilen vil klare sig dårligt i pæletesten, og så undgår man at  "reklamere" med dette, og det kan have sin årsag i, at PSA ikke vil binde sig til udstyr, der vil hæve prisen på bilen i lande, der ser mere på prisen end på sikkerheden.
Meget mere er der ikke at sige om den sag.
Kun kort, at frontaltesten ikke var god ved førerens bentøj, at piskesmældtesten ikke var god ved nakken på forsædepassagererne - bagsæderesultatet er en baseret på et skøn på basis af målinger med et målebånd. Barnetesten er dårligere end hvad langt de fleste biler de seneste 1,5 år har budt på, men fodgængertesten viste et rimeligt resultat så længe en påkørt person kunne afholde sig fra at ramme frontruden - og det er jo ikke noget, man selv bestemmer.

Konklusion: Citroën Berlingos og dermed også søstermodellen, Peugeot Partner's tre stjerner var ikke blevet til fire selv med velfungerende side- og gardinairbags. Det anføres, at testen gælder fra et bestemt Vin-nr. (produktionsnummer, som normalt også er præget i bilens frontrude). Fra dette nummer er Berlingo forsynet med selehusker ved begge forsæder, hvor der før kun var en enkelt som standard. Det samme gælder, formentlig med et andet VIN-nummer, for Peugeot Partner. En manglende selehusker ved bagsædet blokerer under alle omstændigheder for flere stjerner end de tre. I en bil for børnefamilier bør alle pladser have en alarm, der sladrer hvis selen ikke er spændt eller bliver løsnet under kørslen.




Citroën Berlingo 1,6 D, "Confort"
- oplysningerne om sikkerhedsudstyr gælder også for Peugeot Partner

5-dørs hatchback
Venstrestyret

Egenvægt: 1.431 kg
Fra VIN-nr.: VF7 7J9HP0 EJ713660
Sikkerhedsudstyr i testbilen og standard i samtlige udgaver med mindre andet er oplyst.

2 frontairbags, et-trins
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder og bagsæde 
Selehuskere kun ved forsæderne
Afbryder for passagerairbag: Manuel
Isofix-ankre ved yderste bagsædepladser
ESC, mulighed formanuel  frakobling

Isofix ankre: Yderste bagsædepladser
Justerbar fartbegrænser ekstraudstyr (MSA) - manuel betjent).


Bilen er i den testede version uden side- og hovedairbags, hvilket medfører et
0 (nul) i pæletesten, som ikke udføres:
I Danmark markedsføres Berlingo udelukkende med såvel side- som gardinairbags, men da man ikke kan skønne om resultatet med dette udstyr, bliver Berlingo i Trafikstyrelsens lovpligtige registrering anført som "ikke testet".

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

11,6

8,0

0,0

1,6

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t



11,6 point
 i frontaltesten lever ikke op til dagens standard.

Mod en stålpæl med 29 km/t
Pæletesten  blev ikke foretaget, da testbilen, og dermed minimumsudstyrsversion i EU,  ikke var udstyret med side- og gardinairbags.

Sidetest ved 50 km/t

Bilen påkøres af en rullende, 1,5 m bred barriere med 50 km/t. Det er en test som alle biler bør kunne bestå i så fin stil, at dukken på grafikken markeres grøn overalt. Den test klarede Berlingo til topkarakter.


Førerens hoved
rammer hårdt mod sideruden på
grund af den manglende gardinairbag i testbilen


1,8 point 
i piskesmældtesten er et resultat af de nye regler, hvor også bagsædets hovedstøtter tæller med.
Hvor førersædet testes i den her viste slædetest, er bagsædetesten kun en visuel måling/vurdering, baseret på standardhøjde og beregnet afstand af hoved til hovedstøtte. Forsæderne kan nu maksimalt opnå 2 point, bagsædet 1 point og har bilen Autobrems City som standard og har forsædetesten givet mindst 1,5 point af de 2 mulige, kan bilens tildeles yderligere 3 point. Altså maks 6 point i piskesmældtesten som helhed. 
Berlingo fik 1,002 point for forsæderne og 0,813 point for bagsædets hovedstøtter. I alt samlet 1,815 point.
alt kun 1,627 point ud af de 6,000 mulige.utobrems City,


Barnetesten gav maks. point til det  1,5 år gamle "barn" i sin bagudvendte autostol. Det 3-årige "barn" i en fremadvendt stol fik for kraftig påvirkning af nakken ligesom brystet blev klemt. Passagerairbaggen kan kobles fra, men markeringen for kontaktens position er ikke god nok, det kostede point.
Samtlige autostole som bilen er designet til, kunne nemt installeres.
 
Se autostole-skema nederst på siden!

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Citroën Berlingo og Peugeot Partner. Forsæde Bagsæde, 2. række Bagsæde, 3. række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre Midt Højre Venstre Højre
  ok = problemløs installation Sele ISOFIX Sele ISOFIX Sele Sele
UNIVERSAL              
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (s-sele)

ok

ok

ok

ok

ok

ok

            - Römer King Plus  (s-sele)

ok

ok

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

Gruppe II/III Römer KidFix  (s-sele)

ok

ok

ok

ok

ok

ok

SEMI-UNIVERSAL              
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (s-sele)

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

Ikke tilladt

  Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt Ikke tilladt Ikke tilladt Ikke tilladt

Ikke tilladt

Ikke tilladt

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix (Isofix) Ikke tilladt Ikke tilladt Ikke tilladt Ikke tilladt

Ikke tilladt

Ikke tilladt

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt Ikke tilladt Ikke tilladt Ikke tilladt

Ikke tilladt

Ikke tilladt

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

OEM              
Q1.5 Römer BabySafe Plus  (sele)  Gr.0+

ok

ok

ok

ok

ok

ok

Q3 Römer Duo Plus (Isofix)  Gr. I Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 








VIDEO 
klik HER


 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk