Testfase: 25. Juni 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 25-06-2014

Citroën C-Elysée/
Peugeot 301
- fælles skade for to PSA-nyheder

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

71

75

54

33

61

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%



Citroën C-Elysée      
      


Peugeot 301            

PSA står som producent af såvel Citroën som Peugeot, i tilfældet C-Elysée og Peugeot 301 er bilerne så ens, at det ville være spild af penge og arbejde at sende dem begge gennem crashtest-møllen.
Så hvad det gælder for den testede Citroën gælder også for Peugeot-udgaven.
I dette tilfælde må man sige "fælles skade", for noget godt resultat blev det ikke.
Lad være, at det nye AutoBrems-udstyr og Vognbaneassistent, som nu kan være en afgørende faktor for fem stjerner, ikke kan fås. Men det virker som om fabrikken har taget den holdning, at når de alligevel ikke uden store omkostninger ville kunne indføre det nye udstyr, så kan det hele være lige meget.
Bilerne er ikke beregnet til det vesteuropæiske marked, men vi opsummerer alligevel resultaterne:
Voksenresultatet er dårligt efter dagens standard. Alene den ville kun være fire stjerner værdig. Børnesikkerheden bliver lige klaret til ikke at ville stå i vejen for en femte stjerne. Fodgængertesten er firestjernet, mens  sikkerhedsområdet  lige sniger sig op over grænsen for tre stjerner. Totalscore på 61 procent ville alene blokere for andet end tre stjerner.
Det ser grimt ud med rød markering af førerens brystkasse i pæletesten og lige så grim rød er bagsædets hovedstøtter. Det er en ny vurdering, der er indført siden årsskiftet. Airbagsystemet dækker heller ikke bagsædet, som det ellers er naturligt i den slags større biler.
Testbilen får ikke point overhovedet for selehuskere, idet den kun findes ved førerpladsen. Og så siger Euro NCAP "NUL point".
Kort og godt synes fornuften at have forladt PSA-fabrikkerne i relation til sikkerhedsbevidste bilmarkeder.


 


Citroën C-Elysée 1.2 Séduction
5-dørs hatchback
Venstrestyret

Egenvægt: 1.087 kg
Fra VIN-nr.:alle af den testede type

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, et-trins
Hoved/side airbags kun foran
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
1 selehuskere (kun førersæde)
Afbr
yder for passagerairbag: Manuel
Isofix-ankre ved yderste bagsædepladser
Forreste hovedstøtter: Passiv funktion
ESC, ikke mulighed for frakobling

Justerbar fartbegrænser, ekstra-udstyr
Vogbaneassistent: Ikke mulig
Automatisk nødbremse: Ikke mulig



 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

12,0

8,0

5,7

1,6

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

Sidetest ved 50 km/t

12 point  samlet i frontaltesten for dårligt efter dagens standard.
Der var tegn på, at personer i forsæderne af anden statur end testdukkerne kunne blive skadet på knæ og lårben. Også hvis de sad i en anden position end den idéelle som anvendes i testen.
Bagsædet får nu vurderet hovedstøtterne. Det viste et ringe resultat vurderet til rød markering. Dem på forsæderne var til gengæld helt ok.

Bilen påkøres af en rullende, 1,5 m bred barriere med 50 km/t. Det er en test som alle biler bør kunne bestå i så fin stil, at dukken på grafikken markeres grøn overalt. Helt så godt gik det ikke i denne test, men resultatet var dog meget tæt på grøn markering overalt.

Mod en stålpæl med 29 km/t
Pæletesten havde PSA-bilerne også besvær med. Fabrikken burde ellers have haft tid til at lære lektien. Resultatet var så dårligt for brystet, at den sjældent anvendte røde farve måtte tages i brug på grafikken.


rnta
 Herunder resultatet af barnestoletesten, der nu også omfatter bilens evne til at tage imod de enkelte typer stole, som er udvalgt blandt årets bedste i test.

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser.   Installationsmulighederne for teststolene var til topkaraktér.

Installation af autostole i C-Elysée og Peugeot 301 Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM (Fabrikantens valg:          
Q1.5 FAIR GO/1 (Isofix))

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:









VIDEO 
- klik på billedet herunder:


 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk