Testfase: Oktober 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 1. Okt.-2014 - 1

Citroën C4 Cactus
- manglende Autobrems kostede den femte stjerne

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

82

79

80

56

76

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%


Citroën C4 Cactus  blev af fabrikken forudbestemt til kun fire stjerner, idet  det for sikkerhedsboksen vigtige udstyr AutoBrems Inter-Urban og Vognbaneassistent blev fravalgt som standardudstyr.
Et helt klart billede tegner sig af, at PSA- Peugeot-Citroën ikke ønsker at lade sig presse til at montere det fordyrende nye udstyr, ligesom man ikke ofrer de nødvendige penge på at forny konstruktioner med fem stjerner for øje.
De fire stjerner er for så vidt også gode nok, idet C4 Cactus klarer sig godt i  de gammelkendte tests. Faktisk har Cactus opnået den år-til-dato bedste fodgængertest

Kabinen forblev stabil under frontaltesten, med god beskyttelse af knæ og lårben, også selv om der sidder personer af anden størrelse end dem, testdukkerne symboliserer. Der opstod en lidt for kraftig påvirkning af forsædepassagerens bryst. Det er dårligste resultat fra fører- og forsædepassager, som indgår i beregningen.

Pæletesten
afstedkom ligeledes et for højt pres på førerens bryst,  men her så meget, at det medførte en kun jævn karakter her.

Piskesmældtesten
(se skemaet HER), viste gode resultater for såvel forsæder som bagsæde.
Bagsædevurderingen er en ren geometrisk vurdering. Hvor højt kan hovedstøtten trækkes op? Hvor langt er der fra nakke til hovedstøtte, når passagererne sidder normalt opret?

Barnetesten klarede C4 Cactus sig pænt igennem, men ikke til nogen topkarakter. Passagerairbaggen kan deaktiveres manuelt, og sikkerhedsanvisningerne var, som de burde være.
Den nye installationstest for børnenes autostole viste, at alle stole, som bilen er designet til at bruge, nemt kunne placeres godt og sikkert.

Fodgængertesten blev klaret rigtig pænt Der optræder kun enkelte for hårde områder i hjørnerne af fronten og i forruderammens yderkanter, hvilket er ganske normalt.

Aktiv sikkerhed 
beregnes i Euro NCAP testen ud fra nogle fastlagte udstyrskrav. Heriblandt af det nu lovpligtige ESC - elektronisk stabilitetssystem, selehuskere ved for- og bagsæder og point for  en manuelt betjent fartbegrænser
AutoBrems er ikke muligt udstyr.

Konklusion: Selv om det kun blev til fire stjerner og dermed et manglende dansk sikkerhedsfradrag, virker Citroën Cactus som en rimelig sikker bil. Især pæletesten burde have været bedre, og frontaltesten er ikke noget at prale af. Slet ikke i betragtning af bilens forholdsvis lave egenvægt.



 


Citroën C4 Cactus 1,2 Feel
5-dørs hatchback
Venstrestyret

Egenvægt: 965 kg
Fra VIN-nr.:alle af den testede type

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, et-trins
Sideairbags (kroppen) kun foran
Gardinairbags i kabinens længde
Seleforstrammere, dobbeltvirkende, ved forsæderne
Selekraftbegrænsere ved for og bag på de yderste pladser.
3 selehuskere (for- og bagsæder)
i-Size barnesæder ved de yderste sæder på første række bagsæder.
Afbryder for passagerairbag: Manuel
ESC, mulighed for frakobling

Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent).

Autobrems og Vognbaneassistent ikke mulig.


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,4

7,4

6,8

2,7

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

14,4 point  samlet i frontaltesten er ikke noget at prale af, men resultatet er ok:
Maks. er 16,0 point og det er dårligste resultat af fører/forsædepassager, der bruges ved udregningen. 
Her trak passagersiden lidt ned, men ikke noget alvorligt.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten,
som siden 2009 har givet bilfabrikanterne store problemer, havde C4 Cactus også lidt besvær med.
Brystkassen blev vel rigeligt klemt, men vi har set femstjernede biler med væsentlig dårligere resultater.


Sidetest ved 50 km/t

Bilen påkøres af en rullende, 1,5 m bred barriere med 50 km/t. Det er en test som alle biler bør kunne bestå i så fin stil, at dukken på grafikken markeres grøn overalt. Det blev ikke tilfældet med Cactus, som måtte nøjes med gul markering for brystregionen.
Ikke noget alvorligt.


uden komm


2,7 point
 i
piskesmældtesten er et resultat af de nye regler, hvor også bagsædets hovedstøtter tæller med.
Hvor førersædet testes i den her viste slædetest, er bagsædetesten kun en visuel måling/vurdering, baseret på standardhøjde og beregnet afstand af hoved til hovedstøtte. Forsæderne kan nu maksimalt opnå 2 point, bagsædet 1 point og har bilen Autobrems City som standard og har forsædetesten givet mindst 1,5 point af de 2 mulige, kan bilens tildeles yderligere 3 point. Altså maks 6 point i piskesmældtesten som helhed.
C4 Cactus opnåede et fint resultat, grøn markering både for og bag. Havde bilen haft AutoBrems City, var resultatet blevet højere.


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er ikke i top for nogen af børnene.
Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Römer BabySafe stol, mens den fremadvendte stol er en  Römer Duo Plus.
Alle stolene i testudvalget, som bilen er designet til , kunne nemt og sikkert monteres i bilen.

Se autostole-skema nederst på siden!

Fodgængertesten
Denne test blev klaret rigtig fint. Det er nyt at se, hvordan fodgængertesten foregår. Der er ikke tale om påkørsel af dukker, med mindre bilen har en aktiv fronthjælp, som løfter sig i tilfælde af en frontal påkørsel.
Et stempel forsynet med et "barnehoved" eller et "voksenhoved" hamres ned i fronthjælmen i et forudbestemt mønster for at måle hjælmens hårdhed punkt for punkt.
En lodret "stolpe"" symboliserer ben, der rammes af kofangeren og endelig hamrer et stempel imod det sted, hvor fronthjælmen bliver til en mere eller mindre lodret køler.
Et vigtigt skadespunkt for den, der rammes og et ømt punkt for bildesignerne, der måske ønsker at skabe et kantet 

Øverst tv: Stemplet, der symboliserer et barne- eller voksenhoved.
Nederst tv: Den rødbrune stolpe symboliserer et ben, der rammes af kofangeren
Nederst th.: Et stempel rammer stedet, hvor motorhjælmen bliver til  køler

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Citroën C4 Cactus Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

ok

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM          
Q1.5 Römer BabySafe + Isofix Base

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus (Isofix og topstrop) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 

VIDEO 
klik på billedet 


 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk