Testfase: 4. juni 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 30-05-2014

 Club Car Villager 2+2 LSV
 - reelt er det en golfbil, der kun kan køre 40 km/t. Efter de nyeste regler ikke hurtigt nok til lovlig motorvejskørsel i Danmark. Der er dog næppe nogen interesseret el-bil køber, der tager fejl af den og en rigtig bil
 



Tekniske specifikationer:
Antal sæder: 4
Motor: Elmotor
Egenvægt: 541 kg
Maks. hastighed: 40 km/t

Sikkerhedsudstyr:
3-punkt sikkerhedsseler ved forsæderne
Hofteseler ved de bagudvendte bagsæder


 

Den maksimale hastighed for Club Car er 40 km/t , så frontal kollisionenpå 50 km/t repræsenterer en kollision med et modkørende køretøj.
I frontalkollisionen kollapsede Club Car så rattet blev trykket næsten en halv meter ind i kabinen.
Dukkens hoved ramte rattet og de målte værdier viser en meget høj risiko for livstruende skader . Brystet presset mod rattet med det meste af dukkens vægt. Derfor optrådte der en relativt lille kraft på sikkerhedsselerne ​​og deres forbindelse til den bageste søjle forblev intakt . Sædet vippede fremad underfrontalkollisionen og dette, kombineret med det indtrængende instrumentpanel, førte til at knæene ramte op i dette, hvilket fører til meget høje forskydninger i knæene.  I sidekollision var der  intet til at beskytte dukken mod den indtrængende, kørende barriere. Førersædet rev sig løs fra karrosseriet og bevægede sig sidelæns sammen med den nederste del af testdukken
.

I Danmark kendes Club Car så vidt vi kan se mest som transportvogn.

Frontaltest ved 50 km/t

Sidetest med 50 km/t

Frontaltesten blev foretaget mod en flad, deformerbar barriere og kun med 50 km/t, hvor den normale Euro NCAP test sker med 64 km/t og en almindelig EU godkendelsestest med 56 km/t.

Sidetesten foregik med samme hastighed, 50 km/t,  som almindelige biler udsættes for under såvel Euro NCAP testen og EU's godkendelsestest


Rattet 
trængte en halv meter ind i kabinen. Ved en normal EU godkendelsestest, endda med 56 km/t, tillades kun 12,7 cm.


Det fremgår med al uønsket tydelighed, at personerne i Club Car er ilde stedt ved en påkørsel fra siden. Den slags sker nok sjældent på golfbanen, så lad det være Club Cars operationsfelt.

reden kommentarer.

 

 

 

 

 

VIDEO af crashtesten:

Klik på billedet herunder:


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk