Testfase: 3. December 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 03-12-2014 - 2

 Ford Mondeo
   (Testet model: Trend Wagon)

 - fem stjerner, men kun
    med det testede udstyr
 




Ford Mondeo har gardinairbags i kabinens længde. De udløses også ved en frontalkollision.Godt ved komplicerede ulykker eller hvis bilen vælter


Ford Mondeo Wagon blev senest testet i 2007, og så er det under alle omstændigheder tide for at se på bilen igen efter Euro NCAPs nye, 6 års grænse for opnåede resultater.
Frontaltesten, der ikke har skiftet væsentlig karaktér, ser for førerens vedkommende ud nøjagtig ud som dengang og det samme gælder stort set for forsædepassageren og sidetesten, mens pæletesten i 2007 kun brugte data for sikkerheden i hovedhøjde.
Heller ikke dengang var de målte, men ikke anvendte, værdier for resten af kroppen optimale, hvilket på den aktuelle grafik vises med orange markering: Mådelig!
Den nye udgave af piskesmældtesten viste fine værdier både for og bag. AEB City, et AutoBrems system til bykørsel, er ikke standard og talte ikke med i voksenboksen.

Barnetesten blev klaret til topkarakter for børnenes vedkommende, 12,0 og 11,8 point ud af 2 x 12 mulige. Advarselsmærkningerne var som de skulle være og en frakobling af passagerairbaggen ses tydeligt.
Ford kan tilbyde særlige seleairbags som ekstraudstyr, men med dem monteret bør man ikke anvende autostole af universaltype i gruppe 0+/1. Det kostede point samtidig med, at den nye monteringstest af en fast gruppe af autostole afslørede, at sole af universaltypen i gruppe II/III ikke kunne monteres stabilt i midtersædet.

Fodgængertesten viste god fodgængervenlighed for kofangerens vedkommende, men  det kritiske område, hvor front bliver til motorhjelm, var ikke fodgængervenligt. Det samme gælder områderne omkring forreste vinduesrammens yderkanter.
Ford kan levere et automatisk bremsesystem, der kan opfatte fodgængere, cyklister og andre køretøjer før de påkøres. Men da systemet ikke er standard, tæller det ikke med i testen.

Sikkerhedsudstyret består af ESC, som er lovpligtigt i dag, tre selehuskere og Vognbaneassistent er ekstraudstyr, men fik lov at tælle med, idet man regner med, at de fleste biler vil have det.
I Danmark er det derimod afgørende om udstyret vitterlig findes på de enkelte biler ved registreringen. Uden Vognbaneassistent vil Mondeo kun være 4-stjernet.
Det er op til den danske importør at afgøre.
Et kamerabaseret skiltegenkendelsessystem oplyser om aktuelle fartbegrænsninger, således at føreren kan sætte fartholderen korrekt.
Et kombineret AEB City og AEB Inter-Urban system tæller ikke med, da det ikke er standard.
+ + +


Sidetesten blev klaret kun næsten perfekt. Denne test er så ukompliceret, at de fleste biler klarer den helt perfekt. Men På Mondeo registreredes for høj påvirkning af de nederste ribben (på dukken)

Den testede udgave havde gardinairbag i hele kabinens længde, men det var ikke nok til at sikre mod mulige brystskader.

 

Ford Mondeo
2.0 diesel "Trend/Wagon"
5-dørs st. car

Venstrestyret
Fra Vin-nr: alle med specifikationer som den testede model

Egenvægt:  1.634 kg

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, enkeltvirkende
Sideairbags foran
Knæairbag i førerside
Gardinairbags i kabinens længde
Selehuskere (for- og bagsæder)
Afbryder for passagerairbag (manuel)

Seleforstrammere ved forsæder (enkeltvirkende)
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
Isofix beslag ved yderste bagsædepladser.
iSize sæder ved bagsæde, yderste pladser.
ESC uden mulighed for frakobling.

Fartbegrænser, manuel, Ekstraudstyr
Vognbaneassistent, ekstraudstyr
AEB (AutoBrems) City og Inter Urban: Ekstraudstyr, ikke på testbil.

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra i år udvidet med en vurdering af bagsæde evne til at beskytte mod piskesmæld.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,6

7,7

7,2

2,4

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser samt, som ekstraudstyr til højre forsæde

Installation af autostole i Ford Mondeo Trend/Wagon Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

Fejl

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM (Fabrikantens valg):          
Q1.5 Römer Baby Safe Plus

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus

ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 


VIDEO af crashtesten:

-klik på billedet 









 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk