Testfase: 25. Juni 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 25-06-2014

Ford Tourneo Courier
- fire pæne stjerner. . .
 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

84

84

74

56

77

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%


Ford Tourneo Courier, som ikke sælges i Danmark,  nåede kun de fire stjerner: Her satte det forhøjede pointkrav i "Aktiv sikkerhed" punktum for de sidste, nødvendige point for et femstjernet resultat. Med AutoBrems på udstyrslisten, og under forudsætning af, at det fungerede efter hensigten, ville Ford Tourneo pointmæssigt være endt lige oppe under VW Golf Sportsvan og med fem sikre stjerner.
Tourneo byder nemlig på udelukkende gul og grøn markering på grafikken, lige bortset fra den nye piskesmældtest, som vi endnu har svært ved at vurdere, da den er helt anderledes end tidligere.
Blandt andet nu med stationær vurdering af bagsædets hovedstøtter og med point for det basale autobrems-system AEB-City, som Tourneo ikke har. Resultatet blev angivet som middelmådigt.
Både frontal, side- og pæletest klaredes meget fint. Barnetesten ligeledes og som noget nyt er Tourneo også forberedt til den nye type autostole til børnene i bagsædet, den såkaldte i-Size stol.
Kun en enkelt stoletype blandt de standard testede går ikke an i højre forsæde - se skemaet i bunden af siden.
Fodgængere, der måtte komme i vejen for Tourneo, vil møde en rimelig blød front, men typisk er der hårde områder i den yderste del af frontruden i form af meget stive vinduesrammer. Problemet er jo, at disse rammer samtidig skal sikre, at taget ikke klapper sammen under f. eks. en væltningsulykke.
Ford Tourneo Courier er alt i alt en bil med femstjernet sikkerhed, hvis man ser bort fra den manglende nyhed: Automatisk nødbremse.


 


Ford Tourneo Courier 1.5 Diesel "Trend"
5-dørs hatchback
Venstrestyret

Egenvægt: 1.329 kg
Fra VIN-nr.:alle af den testede type

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, et-trins
Gardinairbags i hele kabinens længde

Sideairbags, kun foran
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (for og bag)
Afbr
yder for passagerairbag: Manuel
iSize autostole mulig
Isofix-ankre ved yderste bagsædepladser
Forreste hovedstøtter: Passiv funktion
ESC, ikke mulighed for frakobling

Justerbar, manuel fartbegrænser
Vogbaneassistent: Ikke mulig
Automatisk nødbremse. Ikke mulig

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,0

8,0

7,4

1,8

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

Sidetest ved 50 km/t

15 point  samlet i frontaltesten er er udmærket resultat. Hovedstøtterne ved forsæderne og bagsædet fik derimod kun en middelkaraktér.
Bemærk, at de ægte gardinairbags udløses, selv om der er tale om en ren frontaltest. Det vælger nogle bilfabrikker af hensyn til væltningsulykker og mere komplicerede situationer.

Bilen påkøres af en rullende, 1,5 m bred barriere med 50 km/t. Det er en test som alle biler bør kunne bestå perfekt - det gjorde Ford Tourneo.
Den har ægte gardinairbags i hele kabinens længde som standard, som det ses på det lille foto.

Mod en stålpæl med 29 km/t
Pæletesten klarede Tourneo i fin stil. Den gule markering på grafikken er ganske tæt på at kunne være blevet grøn.


Med et godt airbagsystem kan fører eller forsædepassager slippe godt fra selv så kraftig indtrængen i kabinen som pæletesten her har forårsaget.

rnta
 Herunder resultatet af barnestoletesten, der nu også omfatter bilens evne til at tage imod de enkelte typer stole, som er udvalgt blandt årets bedste i test.

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser. Installationschecket gav 11,8 point  ud af 12 mulige. Den enkelte røde markering påvirkede kun resultatet en smule.

Installation af autostole i Ford Tournier Courier Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

ok

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

Fejl

ok

ok

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM (Fabrikantens valg):          
Q1.5 Römer BabySafe + Isofix base Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 

 

VIDEO 
- KLIK på billedet herunder




 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk