Testfase: Maj 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 14-05-2014 - 2

Hyundai i10
- testet sidste år ville den være
  blevet femstjernet

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

79

80

71

56

73

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%


Hyundai i10  var allerede på tale som testemne sidste år, men først nu offentliggøres en test. Var den foretaget i 2013 med samme bil, var resultatet med stor sikkerhed blevet femstjernet, men nu i 2014 er testen skærpet på flere punkter. Det gælder bl.a. nyt elektronisk sikkerhedsudstyr som de nye pointgivende Autobremssystemer og Vognbaneassistent.
Dette udstyr er endnu ikke afgørende for et femstjernet resultat, men der skal så være andre punkter, som skal opveje mangelen på tekniske finesser, og det er der så ikke i Hyundai i10´s tilfælde. Det krævede minimum nås ikke i voksentesten, "Aktiv Sikkerhed" samt i "Samlet score".













Passagererne i den lille bil er godt beskyttet af seks airbags, frontalt og i hele kabinens længde.

Fire eller fem stjerner<. Generelt er Hyundai i10 ikke så dårlig endda. Kabinen forblev stabil under frontaltesten, med god beskyttelse af knæ og lårben, også selv om der sidder personer af anden størrelse end dem, testdukkerne symboliserer.
Testen afslørede dog et problem omkring venstre fordør, hvor håndtaget sprang op under sidetesten. Formentlig var det kraftpåvirkningen i sig selv, der udløste fejlen. Det kostede et point i voksentesten.

Pæletesten afstedkom et for højt pres på førerens bryst, hvilket medførte en middelmådig karakter her. Ligesom det skete for Mercedes nye C-klasse i samme testrunde.

Piskesmældtesten
(se skemaet HER), viste gode resultater for forsæderne, mens den nye vurdering af bagsædets hovedstøtter viste et dårligt resultat.
Bagsædevurderingen er en ren geometrisk vurdering. Hvor højt kan hovedstøtten trækkes op? Hvor langt er der fra nakke til hovedstøtte, når passagererne sidder normalt opret?

Barnetesten klarede Hyundai i10 sig pænt igennem, dog med en anmærkning for det treårige barn (dukke). Passagerairbaggen kan deaktiveres, og sikkerhedsanvisningerne var som de burde være.
Den nye installationstest for børnenes autostole viste, at alle stole, som bilen er designet til at bruge, nemt kunne placeres godt og sikkert. Bilen har fået godskrevet point for en elektronisk fartbegrænser, som godt nok ikke er standard, men forventes at være i de fleste, solgte biler.

Fodgængertesten
 blev klaret rigtig pænt, endda usædvanlig godt for så lille en bil. Der optræder kun enkelte for hårde områder i hjørnerne af fronten og i forruderammens yderkanter.

Aktiv sikkerhed 
skabes  beregnes i Euro NCAP testen ud fra nogle fastlagte udstyrskrav. Heriblandt af det nu lovpligtige ESC - elektronisk stabilitetssystem, selehuskere ved for- og bagsæder og Hyundai i10 får også point for  en manuelt betjent fartbegrænser, selv om den ikke er egentlig standard, men blot opfylder Euro NCAPs krav på dette område. Man skønner, at "den nok bliver monteret i de fleste, solgte biler."
AutoBrems er ikke på tale, end ikke den billige model op til 30 km/t, som flere andre småbiler har.

Konklusion: Selv om det kun blev til fire stjerner og dermed et manglende dansk sikkerhedsfradrag, virker Hyundai i10 som en rimelig sikker bil, der året før ville have kunnet opnå fem stjerner. Nye beregningsmetoder gør jo ikke en bil mindre sikker. Nu gælder det blot om, at få fabrikanterne til at installere Autobrems-udstyr i bilerne.



 


Hyundai i10 1.0 benzin Comfort
5-dørs hatchback
Venstrestyret

Egenvægt: 933 kg
Fra VIN-nr.:alle i10 af den testede type

Sikkerhedsudstyr i testbilen (Comfort-udstyrsniveau):
2 frontairbags, et-trins
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
Seleforstrammere ved yderste forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (for- og bagsæder)
Afbryder for passagerairbag: Manuel
Isofix-ankre ved yderste bagsædepladser
ESC, mulighed for frakobling

Isofix ankre: Yderste bagsædepladser
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent).



 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,0

7,5

6,6

1,9

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

14 point  samlet i frontaltesten er ikke noget at prale af. For høj påvirkning af førerens højre ben trak ned.
Maks. er 16,0 point og det er dårligste resultat af fører/forsædepassager, der bruges ved udregningen. 
Læg mærke til, at alle airbags udløses ved frontaltesten. Filosofien er, at også i en frontaltest kan passagererne blive rusket sideværts, ikke mindst i en lille bil. Men systemet ses også tit anvendt i store biler, som regel nogle, der sælges i USA.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten,
som siden 2009 har givet bilfabrikanterne store problemer, havde Hyundai i10 også lidt besvær med.
Brystkassen blev vel rigeligt klemt, men vi har set femstjernede biler med væsentlig dårligere resultater.


Sidetest ved 50 km/t

Bilen påkøres af en rullende, 1,5 m bred barriere med 50 km/t. Det er en test som alle biler bør kunne bestå i så fin stil, at dukken på grafikken markeres grøn overalt. Det er da også tilfældet med Hyundai i10.
Alligevel var det sidetesten, der udløste strafpoint for et dørhåndtag, der sprang op og dermed sendte den samlede voksentest ned på de 79%, altså en bagatel under de 80 procent, der i denne "boks" er grænsen mellem fire og fem stjerner.

rer
uden kommentare


1,9 point
 i
piskesmældtesten er et resultat af de nye regler, hvor også bagsædets hovedstøtter tæller med.
Hvor førersædet testes i den her viste slædetest, er bagsædetesten kun en visuel måling/vurdering, baseret på standardhøjde og beregnet afstand af hoved til hovedstøtte. Forsæderne kan nu maksimalt opnå 2 point, bagsædet 1 point og har bilen Autobrems City som standard og har forsædetesten givet mindst 1,5 point af de 2 mulige, kan bilens tildeles yderligere 3 point. Altså maks 6 point i piskesmældtesten som helhed. Havde bilen haft Autobrems City, ville det have talt med og bragt frontaltesten op på omkring 86%. Hvilket dog ikke havde hjulpet på stjerneresultatet.
- Havde bilen
haft Autobrems City,


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er ikke i top for det treårige "barn", men ikke alarmerende. Resten af barnetesten er perfekkt.
Billedet her viser det 18 måneder gamle "barn" i sin bagudvendte autostol under frontaltesten.

 Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Römer BabySafe stol, fastgjort med Isofix. Den "3-årige" dukke sidder i en  en fremadvendt Römer Duo Plus med Isofix.

Se autostole-skema nederst på siden!

Fodgængertesten
Det er nyt at se, hvordan fodgængertesten foregår. Der er ikke tale om påkørsel af dukker, med mindre bilen har en aktiv fronthjælp, som løfter sig i tilfælde af en frontal påkørsel.
Et stempel forsynet med et "barnehoved" eller et "voksenhoved" hamres ned i fronthjælmen i et forudbestemt mønster for at måle hjælmens hårdhed punkt for punkt.
En lodret "stolpe"" symboliserer ben, der rammes af kofangeren og endelig hamrer et stempel imod det sted, hvor fronthjælmen bliver til en mere eller mindre lodret køler.
Et vigtigt skadespunkt for den, der rammes og et ømt punkt for bildesignerne, der måske ønsker at skabe et kantet 

Øverst tv: Stemplet, der symboliserer et barne- eller voksenhoved.
Nederst tv: Den rødbrune stolpe symboliserer et ben, der rammes af kofangeren
Nederst th.: Et stempel rammer stedet, hvor motorhjælmen bliver til  køler

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Hyundai i10 Comfort Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

ok

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ikke tilladt

Ikke tilladt

ikke tilladt

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM          
Q1.5 Römer BabySafe + Isofix Base (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 



VIDEO 
- forkortet, langsommere udgave af crashtesten: klik på billedet  (kræver Quicktime)

.eller på Youtube, klik HER


 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk