Testfase: 10. december 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 10-12-2014 -1

Jeep Renegade
(Testbil: 1,6 diesel Limited FW)
  

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

87

85

65

74

80

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%



Jeep Renegade  klarer frontaltesten næsten til topkarakter: 15,4 point ud af 16,0 mulige

Jeep Renegade klarer sig stort set lige så godt i den skrappere 2014-test, som Jeep Cherokee gjorde i 2013.
Der er tale om rigtig flotte resultater i de enkelt tests, bortset fra piskesmældtesten, som endte på en mådelig karakter, som var under den værdi som skal til for at AutoBrems City kan tælle med. Denne funktion, der sigter på de lave hastigheder op til 30 km/t synes dog alligevel ikke at være en del af AEB Inter-Urban, der er beregnet til at undgå f. eks. kædesammenstød på landevej- og motorveje.
Den fungerede rigtig fint.

Frontaltesten medførte kun rosende bemærkninger og skulle den gule markering af førerens bryst falde i øjnene, kan vi oplyse, at karakteren kun er 0,05 point fra grøn markering. Altså helt uden betydning.
Sidetesten er til topkarakter, hvad der da også er det forventelige. Pæletesten slipper bilfabrikanterne til gengæld ikke altid lige godt fra, men det gjorde Jeep. Her er resultatet 0,706 point fra det optimale

Barnetesten gav topkarakter for begge "børn" i bagsædet. Begge var anbragt i  bagudvendte autostole.  Monteringstesten af ca. 10 forskellige autostole, markedets bedste, viste, at Jeep Renegade er en god "vært" for alle stoles vedkommende.

Fodgængertesten viste egenskaber i den bedre ende af skalaen, dog med kritikpunkter i siderne både på fronten og omkring frontrudens bærende ramme.
Et typisk problem på de fleste biler.

Sikkerhedsudstyret på Jeep Renegade er omfattende. Vognbaneassistenten talte ikke med, da for få købere ventes at ville betale ekstra for den. Derimod er fartbegrænser standard. AutoBrems (AEB Inter-Urban til højere hastigheder) testet til en godkarakter. Fartbegrænser er ligeledes accepteret ekstraudstyr.
Danske Passat-købere kan regne med, at det nævnte udstyr er standard, hvilket sikrer alle modellerne fradrag for registreringsafgiften for fem Euro NCAP stjerner.


Gardinairbaggene i begge sider fylder godt, når de
pustes op og testen viser deres gode, beskyttende virkning.

Såvel voksne som børn på bagsædet vil, hvis uheldet
er ude, kunne nyde godt af gardinairbaggen, der ses
til venstre i billedet. Bemærk, at begge børnenes  autostole
er af den bagudvendte type (billedet er taget bagfra)


 


Jeep Renegade
1,6 diesel Limited FW
5-dørs SUV
Venstrestyret

Egenvægt: 1.390 kg
Fra VIN-nr.:alle af den testede type

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, et-trins
Gardinairbags i hele kabinens længde

Selekraftbegrænsere ved for- og bagsæder 
Seleforstrammere, dobbeltvirkende, ved forsæder
Selehuskere (for og bag)
Afbr
yder for passagerairbag: Manuel
iSize sæder (bagsædets yderste pladser)
Forreste hovedstøtter: Passiv funktion
ESC, ikke mulighed for frakobling

Justerbar, manuel fartbegrænser standard.
Vogbaneassistent: Ekstra, ikke godkendt. Automatisk nødbremse (AEB+), ekstra, men medregnet i test og standard i Danmark.


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,4

8,0

7,6

2,1

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser.   Installationstesten blev klaret til topkaraktér.

Installation af autostole i Jeep Renegade Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ikke tilladt

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ikke tilladt

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

ikke tilladt

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ikke tilladt

ok

ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM (Fabrikantens valg):          
Q1.5 Fair G0/1 isofix ikke tilladt

ok

ikke tilladt

ok

Q3 Fair G0/1 isofix ikke tilladt

ok

ikke tilladt

ok

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 


VIDEO 
- klik på billedet herunder





VIDEO 
Autobrems


 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk