Testfase: December 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 12-12-2014 - 1

 Kia Sorento
   (Testet model: 2.2 diesel GLS)

 - fem stjerner kun med fartbegrænser
 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

90

83

67

71

80

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%

 


Kia Sorento klarer Euro NCAP-testen meget flot med udelukkende grønne og gule farver på grafikken. Og pointene, der giver gult, ligger i testen ganske tæt på grønt, der betyder helt perfekt. Især er der ros til sikkerheden ved sidekollision, hvor selv pæletesten, endnu ret usædvanligt, giver grøn markering på hele kroppen.
Når vi markerer, at Sorento kan risikere at miste den femte stjerne i Danmark, skyldes det, at en avanceret, kamerabaseret fartbegrænser er nødvendig for at opnå så højt et pointtal, at det kan kompensere for et ikke tilstedeværende AutoBrems+ system.
Og da testbilen har det som ekstraudstyr og ikke standard, vil det være op til de enkelte landes importører, hvordan de vil udstyre modelprogrammet.
Det samme gælder for Vognbaneassistent.
Det ser vi på efterfølgende.

Piskesmældtesten blev klaret i fin stil for forsædernes vedkommende, og de nye geometriske  beregninger for sikkerheden i bagsædet var også tilfredsstillende.

Barnetesten gav topkarakter til spædbarnet i den bagudvendte autostol på bagsædet, men også en acceptabel karakter til det 1,5 år gamle "barn" i en fremadvendt stol.
Alle de stole i det faste udvalg af autostole, som passer til en bil som Sorento, kunne placeres nemt og sikkert på alle sæderækkerne. (se listen i bunden af siden).

Fodgængertesten
kom pointmæssigt sikkert i havn uden at blokere for den femte stjerne. Sorento har en aktiv fronthjelm, som automatisk løfter sig hvis en person påkøres. Den blev bilen testet med, da formålet med at holde personens hoved fra at ramme de hårde motordele under fronthjelmen, blev opfyldt.
Men fronten og rammen omkring forruden, viste sig at kunne give personskade.

Sikkerhedsudstyret
indeholder ikke mulighed for AutoBrems, hvilket som regel betyder, at der ikke bliver point nok til en femte stjerne. Men en høj karakter for et avanceret fartbegrænserudstyr redder sammen med Vognbaneassistent stjernen i land.
Skal Sorento også prydes med den femte stjerne i Danmark og med det deraf følgende registreringsfradrag, skal begge det nævnte udstyr være monteret på de enkelte biler.
+ + +


I pæletesten kastes bilen med 29 km/t mod en tyk stålpæl. En langt mere krævende test end sidekollisionen. Den klarede Sorento fint, og billedet til højre dokumenterer vigtigheden af et ægte gardinairbag system.
Herunder udføres sidetesten og også her er gardinairbaggen undværlig.




Billedet herover viser den del af fodgængertesten, hvor en model af et hoved skydes ned mod fronthjælmen. Man kan ane den løftemekanisme, som Sorento er udstyret med til i ulykkesøjeblikket at skabe afstand mellem den eftergivende fronthjælm og de hårde motordele.

 

Kia Sorento
2.0 diesel "Eye Sight"
5-dørs SUV

Venstrestyret
Fra Vin-nr: alle med specifikationer som den testede model

Egenvægt:  1.843 kg

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, enkeltvirkende
Sideairbags for og bag
Gardinairbags i kabinens længde
Selehuskere (for- og bagsæder)
Aktive forreste hovedstøtter.
Afbryder for passagerairbag (manuel)

Seleforstrammere (dobbeltvirkende)
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
Isofix beslag ved yderste bagsædepladser.
ESC med mulighed for frakobling

Vognbaneassistent på testbilen (ekstraudstyr).
Fartbegrænser med kameragenkendelse af vejskilte (på testbil, men ekstraudstyr)


 

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra i år udvidet med en vurdering af bagsæde evne til at beskytte mod piskesmæld.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,6

8,0

8,0

2,6

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Kia Sorento GLS Forsæde Bagsæde, 2. række Bagsæde, 3. række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre Midt Højre Venstre Højre
  ok = problemløs installation Sele ISOFIX Sele ISOFIX Sele Sele
UNIVERSAL              
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (s-sele)

ok

ok

ok

ok

ok

ok

            - Römer King Plus  (s-sele)

ok

ok

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

Gruppe II/III Römer KidFix  (s-sele)

ok

ok

ok

ok

ok

ok

SEMI-UNIVERSAL              
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (s-sele)

ok

ok

ok

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

  Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

OEM              
Q1.5 Römer BabySafe  + Isofix base 

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

Q3 Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

 

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 


VIDEO af crashtesten:

-klik på billedet 









 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk