Testfase: 3. december 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 03-12-2014

Land Rover Discovery Sport
(Testbil: 2.2 diesel TL2, højrestyret)
  

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

93

83

69

82

84

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%



Land Rover Discovery Sport blev testet i en højrestyret udgave. Euro NCAP har den regel, at ca. 20% af bilerne skal have rattet i den for os "forkerte side".
Officielt bekræfter bilfabrikanterne overfor EU, at der ingen forskel er på højre- eller venstrestyrede biler eller man anvender den svageste udgave, således at det kun er een bil, der frontaltestes. Reelt kan der være forskel, da den tykke del af en tværliggende motor som regel ligger i højre side af motorrummet.

Land Rover Discovery Sport får fem stjerner, som den fortjener hele vejen igennem.
Samtlige karakterer ligger højt, når vi lige ser bort fra vurderingen af bagsædets hovedstøtter. En vurdering, der ikke er baseret på en test, men på et kvalificeret skøn.
Discovery er den eneste af testens biler, som har det nye, avancerede sikkerhedsudstyr anført som reel "standard"  og ikke som "godkendt ekstraudstyr på testbilen".
Frontaltesten gav gul markering af førerens bryst, men det var tæt på grøn. Sikkerhedsselen eller airbaggen i førersiden har været lidt for effektiv.
Det gælder for alle de gule markeringer på grafikken, at de er tæt på grønt.
Piskesmældtesten, hvor der reelt måles på de forreste hovedstøtter gav point nok til, at målingerne på Discoverys standardmonterede  AEB City nødbremsesystem kunne gøres aktive. Disse point tæller kun med i "voksenboksen", mens de point, som Discovery opnåede for det tilsvarende AEB-system til brug ved højere hastigheder, AEB Inter-Urban (AEB+) tæller i "sikkerhedsboksen", den del af testen, hvor mange biler fra i år ikke kan være med, og hvor den avancerede del af udstyret som regel er ekstraudstyr, der ofte kun vil ses på de højest udstyrede udgaver i Danmark. Hvilket kan betyde tab af en femte stjerne og dermed fradraget i registreringsafgiften.
Efter testens oplysninger vil Land Rover Discovery  have hele pakken som standard.

Barnetesten gav topkarakter for spædbarnet i den bagudvendte autostol på bagsædet og næsten topkarakter for det 3-årige "barn" i den fremadvendte autostol også på bagsædet. Forholdene omkring anbringelse af et mindre barn i en bagudvendt autostol i forreste passagersæde var som de skulle være med alle fornødne advarsler omkring airbaggen i instrumentpanelet.
Monteringstesten af ca. 10 forskellige autostole, markedets bedste, viste, at Discovery tager godt imod alle stoletyperne, også på den tredje sæderække, der er ekstraudstyr.

Fodgængertesten blev klaret fint af den store bil - ikke mindst fordi Discovery er udstyret med fodgængerairbag. Rammes en fodgænger udløses en airbag i motorhjelmen oppe ved frontruden og tager blødt imod den uheldige fodgænger - som altså så kan glæde sig over, at det var en Discovery, der ramte ham/hende.
Ikke uventet er det svageste led det punkt, hvor den lodrette kølergrill bliver til en vandret motorhjelm. Det gælder for de fleste biler og skyldes, at EU lod sig overtale af bilfabrikanterne til at undlade restriktioner om bilfrontens udformning på dette punkt. 

Sikkerhedsudstyret er, som nævnt, omfattende: ESC (lovpligtigt), selehuskere ved alle pladser, justerbart fartbegrænser, Vognbaneassistent og et velfungerende, kombineret AEB (AutoBrems-system), der dækker hastighedsområdet 10-80 km/t og endelig gardinairbags i kabinens længde samt fodgængerairbag. De to sidste ting tæller ikke med i "sikkerhedsboksen", men under voksentesten og fodgængertesten.



Pæletesten blev klaret tilfredsstillende, men ikke helt perfekt, hvilket den gule markering på testgrafikken viser.
Gardinairbaggen dækker dog hovedet effektivt for alle bilens passagerer på yderpladserne.

På billederne til højre ses fodgængerairbaggen i funktion: Øverst til venstre begynder den lille klap, der skjuler airbaggen at åbne sig. Til højre er airbaggen helt oppustet og lægger sig tæt op ad frontruden. På det nederste foto ses kuglen, der symboliserer et menneskehoved, ramme airbaggen.
Se hele forløbet på testvideoen.

 



 


Land Rover Discovery Sport
2.2 diesel TL2
5-dørs hatchback

Venstrestyret

Egenvægt: 1.901 kg
Fra VIN-nr.:alle af den testede type

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, et-trins
Gardinairbags i hele kabinens længde
Knæairbag i førersiden
Selekraftbegrænsere ved for- og bagsæder 
Seleforstrammere ved forsæder
3 selehuskere (for og bag)
Knæairbag i førersiden
Afbr
yder for passagerairbag: Manuel
Isofix-beslag ved bagsædets yderste pladser.
Forreste hovedstøtter: Passiv funktion
ESC, med mulighed for frakobling

Justerbar, manuel fartbegrænser
Vogbaneassistent
AEB City og AEB+ (Inter-Urban) standard.


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,9

8,0

7,7

2,2

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser.   Installationstesten blev klaret til topkaraktér.

Installation af autostole i Land Rover Discovery Sport Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

ok

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

ok

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM (Fabrikantens valg):          
Q1.5 Britax Babysafe Plus

ok

ok

Q3 Britax Römer Duo Plus

ok

ok

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 


VIDEO 
- klik på billedet herunder





VIDEO af AEB test 
-
klik på billedet herunder 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk