Testfase: 4. juni 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 30-05-2014

 Ligier IXO JS Line 4 Places
- den ligner en rigtig bil, men sikkerheden er under lavmålet. I modsætning til testens andre biler er Ligier benzindrevet. 



Tekniske specifikationer:
Antal sæder: 4
Motor: 505 cm3 benzinmotor
Egenvægt: 465 kg
Maks. hastighed: 70 km/t

Sikkerhedsudstyr:
3-punkt sikkerhedsseler ved for- og bagsæder

 

​​Ligier blev kraftigt deformeret i frontaltesten. Dørstolpe og forrudestolpe var næsten adskilt fra hinanden . Glasfiber fodrummet var slemt ødelagt efter testen , og det var klart, at strukturen havde nået sin grænse og ville ikke være i stand til at modstå en mere alvorlig påvirkning . Målingerne på dukkens brystkasse viste en høj risiko for alvorlige eller dødelige skader og beskyttelse af dette område af kroppen blev bedømt som dårlig. I sidekollision blev førerdøren revet  løsfra bilen og bagagerumsklappen sprang op.

Der er ikke mulighed for airbags i Ligier IXO JS Line 4 Places. Køretøjet har tre punkts sikkerhedsseler, men i frontal kollisionen blev den øverste fastgørelse revet løs. Dukken blev reelt frataget sin basale beskyttelse fra dette øjeblik og strafpoint blev efterfølgende givet til alle kroppens måleområder på grund af øget risiko for skader.
Hovedet ramte rattet, som bevægede sig voldsomt lang ind i kabinen og gav en høj risiko for livstruende skader.
Hofteselens del af sikkerhedsselen gled meget højt op på maven og førersædet kollapsede under den frontale test. Som en følge heraf optrådte den farlige "submarining", hvor kroppen glider ud af selen og glider ned mod bilens bund. 
I sidekollision brækkede det nederste af  ​​B-stolpen og førersædet blev skubbet sidelæns og blev løsrevet fra gulvet.

Heldigvis kendes Ligier ikke i  Danmark - dens basale pris ab fabrik er så høj, at import af en benzinmodel må anses for utænkelig.

Frontaltest ved 50 km/t

Sidetest med 50 km/t

Frontaltesten blev foretaget mod en flad, deformerbar barriere og kun med 50 km/t, hvor den normale Euro NCAP test sker med 64 km/t og en almindelig EU godkendelsestest med 56 km/t.

Sidetesten foregik med samme hastighed, 50 km/t,  som almindelige biler udsættes for under såvel Euro NCAP testen og EU's godkendelsestest.
Testen fik midterstolpen til at brække.


Forsædet
brød sammen og der optrådte den såkaldte "submarining", dykning, med stor risiko for benskader ligesom sikkerhedsselen kommer helt ud af den korrekte position og endte helt oppe over dukkens hals.
 


 

reden kommentarer.

 

 

 

 

 

VIDEO af crashtesten: 
Klik på billeder herunder:


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk