Testfase: 25. Juni 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 25-06-2014

MG3
- ikke i Danmark

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

69

71

59

38

61

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%


MG3 importeres ikke til Danmark, den er produceret i Kina til det engelske marked. Vi nøjes med at nævne nogle hovedtræk fra testen. Den fulde test (engelsk) kan ses på www.euroncap.com.

De forreste airbags formåede ikke at afholde førerens hoved fra at slå igennem den oppustede luftsæk og ramme rattet og i passagersiden var det instrumentpanelet, der tog imod.
Grafikkens gule farve viser dog, at resultatet ikke var alarmerende, men en airbag skal kunne klare opgaven og det er sjældent, at de ikke gør det.
Heller ikke i den efterfølgende test af hovedstøtterne gjorde MG3 nogen god figur med rød markering for bagsædepassagerernes vedkommende.
Lårbenene var ligeledes udsat for en for høj risiko, her fra instrumentpanelets underside.
Pæletesten var heller ikke rigtig god, men det er dog set værre på selv femstjernede biler.
Som det fremgår af karakteren for Aktiv Sikkerhed, er det ikke sikkerhedsudstyret, der skal sælge bilen.

Set ud fra et sikkerhedsmæssigt apekt er det ikke en bil vi behøver savne i Danmark. De tre stjerner kan ikke sammenlignes med f. eks. Renault Méganes ligeledes tre stjerner i denne test. Det er ikke umiddelbart nemt at forstå, men sådan er det....


 


MG3 1.5VTi-TECH 3-Form Sport
Højrestyret

Egenvægt: 1.299 kg
Fra VIN-nr.:SDPZ1CBDAED029436

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, et-trins
Hovedbeskyttende airbag foran
Sideairbags (kun foran)
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (foran)
Afbr
yder for passagerairbag: Manuel
Isofix-ankre ved yderste bagsædepladser
Forreste hovedstøtter: Passiv funktion
ESC, ikke mulighed for frakobling

Fartbegrænser ikke mulig.
Vogbaneassistent: Ikke mulig
Automatisk nødbremse: Ikke mulig

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

10,7

8,0

6,4

1,2

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

Sidetest ved 50 km/t

10,7 point  samlet i frontaltesten er rigtig dårligt i den højrestyrede bil.

Bilen påkøres i sidetesten af en rullende, 1,5 m bred barriere med 50 km/t. Det er en test som alle biler bør kunne bestå perfekt og på det punkt klarede MG3 sig godt.

Mod en stålpæl med 29 km/t
Pæletesten, som siden 2009 har givet bilfabrikanterne store problemer, gav også MG3 problemer. Det medførte en orange markering på grafikken. Ikke godt, men heller ikke helt dårligt.


Med et godt airbagsystem kan fører eller forsædepassager slippe godt fra selv så kraftig indtrængen i kabinen som pæletesten her har forårsaget.

rnta
 Herunder resultatet af barnestoletesten, der nu også omfatter bilens evne til at tage imod de enkelte typer stole, som er udvalgt blandt årets bedste i test.

 

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 

 

 

VIDEO 
-  kommer på Youtube, klik HER


 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk