Testfase: September 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 03-09-2014 - 2

Mercedes GLA
-

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

96

88

67

70

83

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%


Mercedes-Benz GLA viser rigtig fine resultater. Ikke mindst i voksengruppen, hvor den opnår 96%, et sjældent flot resultat, der ikke mindst kan tilskrives selve frontaltestens 15,4 point ud af 16,0 mulige.
Som standard er GLA-serien udstyret med en fronthjelm, der "popper op" i tilfælde af en frontalkollision, hvorved en påkørt person beskyttes mod at ramme så hårdt mod hjælmen, at hovedet kommer i kontakt med den underliggende, ikke eftergivende  motorblok.

Fodgængertesten
 foregik med fronthjælmen udløst til øverste position efter at Mercedes havde godtgjort, at systemet virkede efter hensigten. Resultatet var ikke imponerende, kun to procent over minimum for fem stjerner.

Barnetesten blev klaret fint og i GLA-klassen har forreste passagersæde en føler, der automatisk registrerer, om der er en bagudvendt autostol monteret, således at passagerairbaggen i henhold til lovgivningen, frakobles. I modsætning til tidligere, virker følerfunktionen i forbindelse med alle fabrikater autostole, ikke kun med dem, Mercedes selv sælger.

Aktiv sikkerhed klarer den testede GLA-model ikke til så højt et pointtal, som man kunne have forventet. Her ligger både Nissan Qashqai og VW Golf Sportsvan højere i årets hidtidige testpulje.
GLA-klassen har ellers landevejs autobrems som standard (AEB Inter-Urban), men de opnåede point i denne dynamiske test er ikke så høje som f. eks Mercedes C-klasse og VW Golf Sportsvan har kunnet fremvise.
Fartalarmsystemet er kun manuelt, altså til laveste point og så er dette udstyr ekstraudstyr. Men Euro NCAP tager det med i vurderingen, da Mercedes oplyser, at det forventes at være i de fleste solgte biler.
Havde Euro NCAP været skeptisk overfor denne oplysning, ville GLA-klassen være endt på kun fire stjerner, hvilket vil blive tilfældet i Danmark, hvis fartalarmen ikke bliver standard herhjemme.
Den testede bil havde Vognbaneassistent, men dens forventede udbredelse ligger under Euro NCAPs krav for standardudstyr og tæller ikke med.

Konklusion: Mercedes-Benz GLA klarer sig fint i sikkerhedstesten. Udover de ting, som Euro NCAP har med i vurderingen, har GLA-klassen træthedsadvarsel som standard. Testen gælder for kommende biler, ikke for de allerede producerede (se oplysning om VIN-nr.)



 


Mercedes-Benz GLA -Class GLA200 CDI "Urban" 4x2

5-dørs SUV
Venstrestyret

Egenvægt: 1.505 kg
Fra VIN-nr.: WDC1569081J025585

Sikkerhedsudstyr i testbilen og standard i samtlige udgaver med mindre andet er anført:
2 frontairbags, to-trins
Sideairbags (brystet) foran, bækken.
Gardinairbags i kabinens længde
Seleforstrammere ved forsæder og ved de yderste bagsædepladser
Knæairbag i førersiden
Selekraftbegrænsere ved forsæder og bagsæde 
Selehuskere (for- og bagsæder)
Afbryder for passagerairbag: Automatisk
Isofix-ankre ved yderste bagsædepladser
Aktiv fronthjelm (fodgængerbeskyttelse)
ESC, mulighed for manuel  frakobling

Isofix ankre: Yderste bagsædepladser
Justerbar fartbegrænser standard (MSA) - manuel betjent).
Vognbaneassistent (ekstraudstyr, installationsrate ikke godkendt)
Automatisk nødbremse: AEB City og AEB Inter-Urban standard.
Træthedsadvarsel, standard, men ikke pointgivende i Euro NCAP.

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,4

8,0

7,7

2,7

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t



15,4 point
 er særdeles fint i frontaltesten, hvor 16 point er det maksimalt mulige. Gardinairbaggene ruller ned også i frontaltesten, idet et sammenstød kan udvikle sig og og medføre påkørsler fra flere sider og evt. væltning.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten
gav en gul markering af føreres bryst.
Ikke langt fra grøn. Et fint resultat.

Sidetest ved 50 km/t

Bilen påkøres af en rullende, 1,5 m bred barriere med 50 km/t. Det er en test som alle biler bør kunne bestå i så fin stil, at dukken på grafikken markeres grøn overalt. Mercedes GLA fik den forventede grønne markering af hele førerens krop.

rer
uden kommentare


City,


Billedet herover viser Mercedes-Benz GLA i den dynamiske test af det automatiske bremsesystem, ALB City, der som navnet antyder, er skabt med bykørsel for øje.
Det kan sikre mod, at man kører op i bilen, eller en anden stillestående genstand foran med op til 30 km/t.
Her blev påkørsel dog undgået med autobrems fra 45 km/t.


Billledet herover viser, hvordan kollisionshastigheden reduceres fra 50 til 19 km/t af AEB Inter-Urban systemet.


Testprogrammet omfatter kørsel med fra 10-80 km/t mod en holdende bils bagende. Et signal advarer om hindringen forude og nødbremsefunktionen aktiveres automatisk.

Dernæst køres med fra 10-80 km/t fra  mod bagenden på en langsomt (20 km/t) kørende bil.

Dernæst køres med fra 10-80 km/t fra en afstand af 12 meter mod bagenden på en med 50 km/t kørende bil.

Endelig køres med fra 10-80 km/t fra en afstand af 40 meter mod bagenden på en med 50 km/t kørende bil.


Alt i alt et effektivt system,
der i nogle tilfælde helt kan sikre, at der ingen påkørsel sker og ved højere hastigheder, at kollisionskraften reduceres væsentligt.


AEB City er kun pointgivende i forbindelse med piskesmældtesten og kun hvis den klares med en god karaktér..


 Se autostole-skema nederst på siden!

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Mercedes-Benz GLA Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

ikke tilladt

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ikke tilladt

ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

ikke tilladt

ok

OEM          
Q1.5 Mercedes BabySafe Plus II

ok

ok

ok

ok

Q3 Römer Duo Plus Ikke tilladt

ok

ikke tilladt

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 

VIDEO 
klik HER






 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk