Testfase: Maj 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 22-09-2014 - 4

Mercedes-Benz C-klasse
- fem sikre stjerner kun med AutoBrems

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

92

84

77

70

83

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%



Mercedes-Benz C-klasse i den testede udgave  sikrede sig fem stjerner, også nu, hvor der er kommet to AutoBrems-systemer ind i billedet. AEB City op til 30 km/ og AEB Inter Urban for hastigheder derover. Det sidste er nødvendigt for C-klassen for at blive godkendt til fem stjerner. Egentlig er det endnu ikke noget krav med AutoBrems, men uden skulle bilen have mindst eet vognbaneassistent system som standard i 50% af de forventede, solgte modeller. Og det har den bare ikke.
Euro NCAP præciserer, at testresultatet kun gælder for C-klasse modeller med samme specifikationer som den testede " C220 "Avantgarde". Det vil sige AutoBrems Inter-Urban, selehuskere på for-og bagsæder, manuel betjent fartbegrænser og ESC, som i øvrigt nu er lovpligtigt udstyr på alle nye biler.
Noget af udstyret var reelt ikke standard på modellen, men forekommer i et omfang, som, gældende for i år, tilfredsstiller Euro NCAP. Hvilket vil sige, at ikke alle biler hos forhandlerne ikke med sikkerhed har udstyret på trods af de fem stjerner.
Det går ikke i Danmark. Her vil det nævnte udstyr være nødvendigt for at leve op til Trafikstyrelsens danske stjernevurdering, hvor fem stjerner betyder 3.600 kr. nedslag i registreringsafgiften.
Vi har medio september 2014, fået afklaret spørgsmålet om samtlige C-klasse udgaver i det danske modelprogram  vil leve op til den testede udgave. Det springende punkt var fartbegrænseren, som øjensynlig ikke var planlagt som standard i alle modeller.
Det problem har Mercedes angivelig løst ved at tilkendegive, at samtlige biler, der allerede er registreret uden fartbegrænser, vil blive indkaldt til gratis eftermontering.

Der med lever C-klassen op til det ry, man forventer af en Mercedes. Den klarer sig generelt godt i testen. Det fortæller grafikken, hvor grønt er i top, gul er acceptabelt og orange kun på det jævne.
C-klassen har rigtige gardinairbags hele vejen rundt og yderligere en knæairbag.

Kabinen forblev stabil under frontaltesten, med god beskyttelse af knæ og lårben, også selv om der sidder personer af anden størrelse end dem, testdukkerne symboliserer.

Pæletesten afstedkom et for højt pres på førerens bryst, det burde ikke være sket.

Piskesmældtesten
(der ikke kan sammenlignes med tidligere års testresultater),
viste et godt resultat for forsæderne, mens den nye vurdering af bagsædets hovedstøtter viste et dårligere resultat. Pointtallet - mindst 1,5 for forsæderne tillader at  Autobrems City (op til 30 km/t) kan indgå i beregningen, der dermed kan give seks point som maksimum mod tidligere fire. AEB City opnåede ikke det fulde pointtal, 3,0, men 2,8, hvilket har minimal betydning i testen.
Bagsædevurderingen er en ren geometrisk vurdering. Hvor høj kan hovedstøtten trækkes op? Hvor langt er der fra nakke til hovedstøtte, når passagererne sidder normalt opret?

Barnetesten klarede C-klassen sig pænt igennem, dog med en anmærkning for det treårige barn (dukke). Passagerairbaggen kan deaktiveres, og sikkerhedsanvisningerne var som de burde være. Deaktiveringen foregår automatisk, når en bagudvendt autostol placeres i forsædet. Hidtil har det kun været gældende for fabrikkens egne autostole, men det krav er nu bortfaldet og funktionen tæller nu med ved pointberegningen.
Den nye installationstest for børnenes autostole viste, at alle stole, som bilen er designet til at bruge, nemt kunne placeres godt og sikkert.

Fodgængertesten
 blev klaret pænt, men med kritik af påvirkningen fra overgangen mellem den vandrette motorhjælm og den stejle front.
Bilen havde den særlige fodgængerbeskyttelse, hvor motorhjælmen løftes op ved en påkørsel, således at et hoved, der under ulykken hamres ned i fronthjælmen, ikke buler denne og derved kommer i nærkontakt med de hårde, underliggende motordele.
Mercedes viste, at systemet var effektivt med forskellige personmodeller og ved forskellige hastigheder, så testen blev tilladt foretaget med motorhjælmen løftet.

Sikkerhedsudstyret består som standard af det nu lovpligtige ESC samt selehuskere for og bag. Manuel justerbar fartbegrænser er reelt ikke standard, men forventes at blive monteret i de fleste solgte biler. Og det accepterer Euro NCAP så.
AutoBrems godkendes på samme måde, mens Vognbaneassistent  ikke levede op til installationskravet og derfor ikke blev talt med, selv om det måske var i bilen.

Konklusion: Man kan notere, at den nye C-klasse, virker som en på de fleste punkter særdeles sikkerbil med et par skønhedsfejl (pæletest og piskesmældtest), som Mercedes snarest bør rette op på.
Som regel ender det dog med, at det først sker ved næste modelskift/facelift, når der ikke ligefrem er tale om katastrofer. Og det er der bestemt ikke denne gang.
Ifølge Mercedes-Benz danske importør vil man sikre, at samtlige C-modeller lever op til de danske krav til et femstjernet resultat.

 

 



 


Mercedes-Benz C-class C220 "Avantgarde"

5-dørs hatchback,
Venstrestyret.

Egenvægt: 1.570 kg
Fra VIN-nr.:alle C-klasse biler af den testede type og specifikationer.

Sikkerhedsudstyr i testbilen (Avantgarde-udstyrsniveau):
2 frontairbags, to-trins.
Seleforstrammere ved forsæder og yderste bagsædepladser.
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
og yderste bagsædepladser.
Knæairbag i førerside
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
3 selehuskere (for- og bagsæder)
Afbryder for passagerairbag: Manuel
Isofix-ankre ved yderste bagsædepladser
Aktiv fodgængerbeskyttelse i fronthjælm
ESC, mulighed for manuel frakobling

Vognbaneassistent: måske, men tæller ikke med i testen.
Isofix-ankre: Yderste bagsædepladser
Justerbar fartbegrænser (MSA): Ja, manuel betjent, standard i Danmark.

AutoBrems City: Ja, godkendt.
Autobrems Inter-Urban (landevej/motorvej) med kollisionsadvarselssystem,(monteret ekstraudstyr): Ja

Øvrige systemer, der ikke tæller med i vurderingen:
Træthedsadvarsel: Ja
Visning af hastighedsskilte: (Ekstraudstyr)
Active Blind Spot: (Ekstraudstyr)

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.


 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point
inkl. evt. AEB-City:

15,5

8,0

6,7

4,9

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

 

Frontaltest ved 64 km/t

15,46 point  samlet i frontaltesten er meget fint. For høj påvirkning af førerens og forsædepassageren ben trak en smule ned.
Maks. er 16,0 point og det er dårligste resultat af fører/forsædepassager, der bruges ved udregningen.  Her var det under alle omstændigheder førersiden, der var dårligst - men altså på et bagatelniveau.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten,
klarede den nye C-klasse kun halvt
så godt, som den burde.

.
Sidetest ved 50 km/t

Bilen påkøres af en rullende, 1,5 m bred barriere med 50 km/t. Det er en test som alle biler bør kunne bestå i så fin stil, at dukken på grafikken markeres grøn overalt. Det er da også tilfældet med Mercedes C.

Fodgængertesten
Det er nyt at se, hvordan fodgængertesten foregår. Der er ikke tale om påkørsel af dukker, med mindre bilen har en aktiv fronthjælp, som løfter sig i tilfælde af en frontal påkørsel.
Et stempel forsynet med et "barnehoved" eller et "voksenhoved" hamres ned i fronthjælmen i et forudbestemt mønster for at måle hjælmens hårdhed punkt for punkt.
En lodret "stolpe"" symboliserer ben, der rammes af kofangeren og endelig hamrer et stempel imod det sted, hvor fronthjælmen bliver til en mere eller mindre lodret køler.
Et vigtigt skadespunkt for den, der rammes og et ømt punkt for bildesignerne, der måske ønsker at skabe et kantet design.


rer
uden kommentare


4,9 point  i piskesmældtesten er baseret på de nye regler, hvor også bagsædets hovedstøtter tæller med.
Hvor førersædet testes i den her viste slædetest, er bagsædetesten kun en visuel måling/vurdering, baseret på standardhøjde og beregnet afstand af hoved til hovedstøtte. Forsæderne kan nu maksimalt opnå 2 point, bagsædet 1 point og har bilen Autobrems City som standard og har forsædetesten givet mindst 1,5 point af de 2 mulige, kan bilen tildeles maksimalt yderligere 3 point. Altså maks 6 point i piskesmældtesten som helhed.


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er ikke i top for det treårige "barn",  resultatet blev dårligere end man kunne have vente.
Billedet her viser det 18 måneder gamle "barn" i sin bagudvendte autostol under frontaltesten.

 Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Römer BabySafe stol, fastgjort med Isofix. Den "3-årige" dukke sidder i en  en fremadvendt Römer Duo Plus med Isofix.

Se autostole-skema nederst på siden!



 

Stemplet, der symboliserer et barne- eller voksenhoved ses øverst i billedet på vej ned mod forrudens underkant..
Hele fronthjælmen kortlægges punkt for punkt.
Lige over det lyse nummerskilt ses et lille stempel. Det støder fronthjælmen opad, hvis fronten rammer en fodgænger. Derved undgår den påkørtes hoved, at komme i indirekte kontakt med de hårde motordele under hjælmen.

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Mercedes-Benz C-class "Avantgarde" Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

ikke tilladt

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM          
Q1.5 Römer BabySafe + Isofix Base (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 

 

VIDEO  - forkortet og langsommere  udgave af crashtesten (kræver quicktime):
-klik på billedet 

eller den hele på Youtube,: klik HER

 


 

VIDEO af Autobrems testen:
langsom udgave, kræver Quicktime, klik på billedet.

Eller youtube: klik HER


-klik på billedet 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk