Testfase: 1. Oktober 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 02-10-2014 - 1

Mercedes V-klasse van
Testen er Euro NCAP´s særlige TUNG-bil- test med lavere krav, der skal sikre bedre kompabilitet mellem tunge biler og almindelige personbiler.

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

93

87

67

85

86

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%


 

OM TUNG-BIL-TESTEN:
Frontaltesten sker ved 56 km/t i stedet for de sædvanlige 64 km/t, mens sidetesten og pæletesten er uforandret.
Fodgængertesten maks. mulige point er sænket fra 36 point til 30 point
"Sikkerhedsboksen"s maks. point er sænket fra 13 point til 7 point og kravet til basisudstyr er reduceret.

Euro NCAP testen
symboliserer normalt en frontalkollision mellem to ligeværdige partnere, men i Tung-bil-testen (som ADAC kalder "Kleinbus-test", tager man hensyn til, at den tunge bil, opbygget på et varebilchassis, har en indbygget fordel i forhold til en mindre og lettere kollisionspartner, ligesom selve testbanen ikke er skabt til tunge biler.
Ved 64 km/t hamrer de igennem den kubeformerede struktur, der skal symboliserer en personbil, og direkte ind mod den bagvedliggende betonklods.
Det fører til større skader på testbilen, hvilket bilfabrikanterne kan imødegå med en hårdere opbygning af bilens konstruktion.
Dette har Euro NCAP siden 2011 forsøgt at undgå med de reducerede krav til biler over 2.500 kg egenvægt, men testresultatet kan altså ikke direkte sammenlignes med de almindelige personbilers. Fra og med 2015 stopper "den bløde landing" efter planen og testmæssigt sidestilles lette og tunge biler.
Kravene til minimum pointtal i de fem stjernekategorier er skærpet år for år, så en direkte sammenligning fra tidligere tests er principielt ikke mulig:
Men da ændringerne kun er grænseværdier, har vi gjort det alligevel og omregnet de tidligere stjerner til 2014-niveau. Og her vinder Mercedes V-klasse stort. (se vore 2014 scoreliste HER)

Mercedes-Benz V-klasse, der af Euro NCAP er sat i gruppen "Business- and Familyvans"  viser rigtig fine resultater. Ikke mindst i voksengruppen, hvor den opnår 93%, et flot resultat, der ikke mindst kan tilskrives selve frontaltestens 15,8 point ud af 16,0 mulige. Men altså opnået ved 56 km/t mod de sædvanlige 64 km/t.
Normalt ville man forvente gardinairbags i kabinens længde i den slags biler, men det er den ikke testet med.

Piskesmældtesten blev reelt ikke foretaget, karakteren på 3,7 point ud af 4,0 mulige, er baseret på en visuel vurdering af geometri og indstillingsmuligheder.
En ny piskesmældtest har fundet vej til personbilerne, så resultatet er ikke sammenligneligt.

Fodgængertesten foregik efter en mildere vurdering end for almindelige personbilers vedkommende, med hensyntagen til V-klassen højde og geometri. Men resultatet ser pænt ud, perfekt for kofangerens vedkommende, mindre godt omkring frontruden.

Barnetesten blev klaret fint og som i Mercedes GLA-klasse, der også er testet i 2014, har forreste passagersæde en føler, der automatisk registrerer, om der er en bagudvendt autostol monteret, således at passagerairbaggen i henhold til lovgivningen, frakobles. I modsætning til tidligere, virker følerfunktionen i forbindelse med alle fabrikater autostole, ikke kun med dem, Mercedes selv sælger. Om danske biler får dette udstyr er underordnet, idet det ikke indgår i pointgivningen. Det forventes standardmonteret i færre biler end Euro NCAP kan acceptere.

Aktiv sikkerhed klarer V-klassen til hele 85%, men det sker som nævnt på baggrund af mildere krav for de tunge biler.

Konklusion: Mercedes-Benz V-klasse viser et fint resultat, men det kan hverken sammenlignes med almindelige personbiler eller de få andre, tidligere testede, varebiler, idet forudsætningerne er skærpet år for år.



 


Mercedes-Benz V-Class 2,2 diesel

Varebil og Familievan

Egenvægt: 2.250 kg
Fra VIN-nr.: alle Vito og V-class med specifikationer som  testbilen

Sikkerhedsudstyr i testbilen og standard i samtlige varebiludgaver med mindre andet er anført:
Frontairbags, fører og forsædepassager
Sideairbags foran
Gardinairbags foran
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
Selehuskere (foran)
Afbryder for passagerairbag: Automatisk.
Isofix-ankre ved yderste bagsædepladser
ESC (nu lovpligtigt udstyr) 

Justerbar fartbegrænser standard (MSA) - manuel betjent).

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,8

8,0

6,4

3,7

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 56 km/t



15,8 point
 er særdeles fint i frontaltesten, hvor 16 point er det maksimalt mulige. Det skal dog bemærkes, at varebiltesten udføres ved kun 56 km/, hvor 64 km/t er det normale.


Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten
gav en orange markering af føreres bryst - en mådelig karakter for beskyttelse af brystkassen.

rer
uden kommentare

Sidetest ved 50 km/t


Bilen påkøres af en rullende, 1,5 m bred barriere med 50 km/t. Det er en test som alle biler bør kunne bestå i så fin stil, at dukken på grafikken markeres grøn overalt. Mercedes GLA fik den forventede grønne markering af hele førerens krop



Bilen påkøres af en rullende, 1,5 m bred barriere med 50 km/t lige som det foregår,, når personbiler testes.

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 

VIDEO 
klik HER






 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk