Testfase: December 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 03-12-2014 - 1

 Mini Cooper
   (Testet model: 1,5 Base, højrestyret)

 - fire stjerner
 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

79

73

66

56

71

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%

 



Mini Cooper er højrestyret. Det forventes 20% af de testede biler at være af hensyn til de britiske Euro NCAP medlemmer.

 




Mini Cooper opnåede ikke fem stjerner. Dels på grund af en et par manglende point i barnetesten, men også for manglende AutoBrems+ til landevejshastigheder.
AutoBrems City, der kan tælle med i voksentesten ved at reducere risikoen for piskesmældskader, er ekstraudstyr, men der ikke forventes monteret på et tilstrækkeligt stort antal biler til at blive accepteret som pointgivende i testen.
Kabinen holdt fint til påvirkningerne i frontaltesten og på trods af den beskedne kabineplads, målte testdukkerne ingen skadelige påvirkninger af betydning.
Hovedstøtterne for som bag var, som de skulle være.

Pæletestens
orange markering er et resultat på det jævne, men ikke alarmerende.

Barnetesten målte for høje kraftpåvirkninger på børnene, selv på barnet i den bagudvendte autostol. Ikke noget voldsomt, men sammen med det faktum, at der ingen advarsler ses om, at passagerairbaggen er slået til eller fra, talte nedad.
Installationstesten af en halv snes udvalgte autostole blandt markedets bedste, viste, at en enkelt af dem ikke passede til bilen, nemlig gruppe 0+ stolen, Maxi Cosi Cabriofix. Den var simpelthen for svær at installere på bilens bagsæde.

Fodgængertesten nød godt af Minis aktive fronthjelm, der løfter sig, hvis en fodgænger påkøres. Derved skabes afstand til de underliggende, hårde motordele.
Systemet fungerede som det skulle og bilen blev målt med løftet motorhjelm.
Hårde steder for bløde trafikanter viste sig at være de sædvanlige: Fronten, hvor den bliver til den mere vandrette motorhjelm samt ved frontrudens yderkanter og bilens hjørnestolper her.

Sikkerhedsudstyret er ikke imponerende. En fartpilot/fartbegrænser giver point, men da den er ekstraudstyr er det ikke sikkert, at den er på samtlige danske Mini Cooper og i det tilfælde vil sådanne biler blive markeret som 3-stjernet hos bilforhandlerne.
 


I pæletesten kastes bilen med 29 km/t mod en tyk stålpæl. En langt mere krævende test end sidekollisionen. Den klarede Mini Cooper rigtig pænt.
Til gengæld blev resultatet ringere i sidetesten, som de fleste biler klarer til grøn markering.

Som det ses på billedet forneden til højre, har Mini Cooper gardinairbags i kabinens længde.

 

 




 

Mini Cooper
1,5 Base, højrestyret
3-dørs hatchback

Venstrestyret
Fra Vin-nr: alle med specifikationer som den testede model

Egenvægt:  1.085 kg

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, enkeltvirkende
Sideairbags
Gardinairbags i kabinens længde
2 Selehuskere
Afbryder for passagerairbag (manuel)

Seleforstrammere foran (enkeltv.)
Selekraftbegrænsere foran
Isofix beslag ved yderste bagsæde- pladser
ESC,  mulighed for frakobling
Aktiv fronthjelm
Fartbegrænser/fartpilot, manuel, (ekstra).

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra i år udvidet med en vurdering af bagsæde evne til at beskytte mod piskesmæld.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,6

6,1

7,1

2,3

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Mini Cooper Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Højre

  ok = problemløs installation Sele

ISOFIX

ISOFIX

UNIVERSAL        
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

Delvis fejl

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

ikke tilladt

ok

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

ok

SEMI-UNIVERSAL        
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

Delvis fejl

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix)

ok

Delvis fejl

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ikke tilladt

ikke tilladt

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix)

ok

ok

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix)

ok

ok

ok

OEM (Fabrikantens valg):        
Q1.5 Takata Mini

ok

ok

ok

Q3 Römer Duo Plus

ikke tilladt

ok

ok

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 


VIDEO af crashtesten:

-klik på billedet  






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk