Testfase: November 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 05-11-2014 - 1

 Nissan Pulsar Accenta
   (Testet model: 1,2 Actena)

 - fem stjerner, men kun fire til indgangsmodellen, Pulsar Visia

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

84

81

75

68

78

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%




Nissan Pulsar har ægte gardinairbags i hele bilens længde. Typisk for biler, som også sælges på det amerikanske marked, udløses de også ved en frontaltest for at beskytte mod en eventuel efterfølgende væltning. Men selv et almindeligt forekommende sammenstød kan medføre kraftige sidebevægelser, så det betyder maks. sikkerhed.

Nissan Pulsar  kommer ind i et vigtigt segment, hvor også VW Golf befinder sig.
Konkurrencen bliver hård, så derfor har den danske Nissan-importør besluttet at markedsføre den billigste model, Pulsar Visia, uden AutoBrems+-funktionen, der ellers har sikret Nissan Qashqai og X-trail fem stjerner over hele linjen.
Med mindre, at Nissan ombestemmer sig, vil Visia-modellen derfor fremtræde som en kun firestjernet model i Danmark, og så går den glip af det danske stjernefradrag i registreringsafgiften på 3.600 kr.
Det er et indviklet system, Euro NCAP byder bilkøberne. For umiddelbart vil Pulsar blive præsenteret som femstjernet, mens det reelt kun er halvdelen af bilkøberne som vil få en bil, der lever op til betegnelsen.
Euro NCAP placerer sig mellem to stole i forsøget på at skræmme bilfabrikanterne til at gøre det nyeste sikkerhedsudstyr standard.

Pulsars basale sikkerhed er der ikke noget at klage på. De gule farver på grafikken viser tilfredsstillende sikkerhed, selv i den skrappe pæletest.
Pulsar er da også udstyret med ægte gardinairbags i hele kabinens længde.
Hovedstøtterne ved forsæderne er en bagatel fra en grøn markering, mens dem ved bagsædet blev erklæret ok. Der sker ved en visuel vurdering, ikke på baggrund af en dynamisk test.

Sikkerheden for børnene er god og testmonteringen af de ca. 10 udvalgte teststole viser, at dem, som der er beregnet til biltypen, nemt og sikkert kan monteres. Passagerairbaggen kan frakobles, hvis der skal placeres en bagudvendt barnestol i forsædet, men der er smæk til Nissan fordi afbryderen er placeret i handskerummet med det resultat, at man ikke får øje på muligheden for den i denne situation, i øvrigt lovpligtige frakobling.

Fodgængertesten viser, at Pulsar er konstrueret med omsorg for de bløde medtrafikanter. Kun de sædvanlige svage punkter: Hårde områder omkring de forreste sidestolper, trak ned.

Sikkerhedsudstyret er i top i den testede udgave og ligesom i Qashqai og X-trail byder Pulsar på en avanceret og prisfornuftigt pakkeløsning (Safety shield) med funktioner, der ikke særskilt  vurderes af Euro NCAP.
Lavhastighed autobrems (AEB City) er muligt udstyr, men det tæller i Euro NCAP-testen kun med i forbindelse med vurderingen af faren for piskesmæld.
(se piskesmæld-skemaet HER).
Det er landevej/motorvej udgaven, AEB Inter-Urban, der kan være afgørende for den femte stjerne.
 

Konklusion: Nissan Pulsar gør en rigtig god figur på det sikkerhedsmæssige område. Det er en skam, hvis Nissan ikke følger eksemplet fra Qashqai og X-trail og giver Visia-modellen den fulde sikkerhedspakke, når nu den danske regering giver et bidrag på 3.600 kr.som tilskud til en femte stjerne.


 

 

Nissan Pulsar
5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.262 kg

Sikkerhedsudstyr i testbilen (Acenta-udstyrsniveau):
2 frontairbags, enkelt-trins
Sideairbags, i brysthøjde kun foran
Gardinairbags i kabinens længde
Selehuskere (for- og bagsæder)
Afbryder for passagerairbag

Seleforstrammere ved yderste forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
Isofix-ankre ved yderste bagsædepladser
ESC med mulighed for frakobling

Vognbaneassistent (ekstraudstyr)
Autobrems Inter-Urban (landevej/motorvej) med kollisionsadvarselssystem,(monteret i testbilen).
Vognbaneassistent. Ekstraudstyr, ikke medregnet.

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser (SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent).
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) 
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra i år udvidet med en vurdering af bagsæde evne til at beskytte mod piskesmæld.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,4

7,9

7,5

2,2

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

 

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Nissan Qashqai Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM          
Q1.5 Maxi Cosi Cabriofix and EasyFix

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus - med Isofix og topstrop Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 


VIDEO af crashtesten:

-klik på billedet 


 

Herunder, video:
Se testen af Autobrems:

klik på billedet


Med 45 km/t mod langsom bil:  kollision undgås


AEB Interurban (landevej)
1,3 point
(af 3 mulige):


Med 50 km/t mod en bremsende bil: Autobrems og advarsel, kollisionshastighed reduceres til 35 km/t



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk