Testfase: Marts 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 30-05-2014

 Nissan Qashqai
 - fem stjerner for muligheden for
    nyt sikkerhedsudstyr

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

88

83

69

79

81

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%


Nissan Qashqai  er den første bil i det helt ændrede Euro NCAP testprogram, hvor de vigtigste ændringer, der virkelig vil kunne flytte point, skal findes omkring den aktive sikkerhed, hvor  begreber som "Autobrems" (AEB) og "Vognbaneassistent" (LDW og LKA) nu har gjort deres indtog, i Danmark som et led i udstyrspakken "Safety Shields" i topmodellerne.
 De fem stjerner kan opnås, hvis det nye udstyr blot overholder nogle installationsrater, der i 2014 er 50% af modeludbuddet.
Og det er denne bløde start, som Nissan har forstået at udnytte, så de fem stjerner til den nye Qashqai er mere end bare hjemme. Der er god luft mellem de kritiske grænser og resultateterne
I Danmark var kun AEB Inter Urban (Autobrems ved landevejshastighed) samt Vognbaneassistent ikke standard, men skulle tilkøbes, hvilket kun kunne ske til nogle modelvarianter ligesom dette udstyr var og er standard på topmodellen.
Det fik betydning for Trafikstyrelsens danske Sikkerhedsstjerner, der ikke nødvendigvis følger Euro NCAPs officielle beregningsmetode. I følge de danske regler kan biler uden det nye udstyr de fem stjerner er baseret på i Euro NCAP -testen  ikke danne baggrund for fem danske stjerner og dermed intet fradrag i registreringsafgiften.
Et forhold Nissan nu synes at have fået styr på.

Det svære punkt fra i år er "sikkerhedsboksen", hvor der skal opnås mindst 9,8 point ud af 13 mulige for at klare det nugældende minimum på 65%.
Point'ene opnås som følger: Selehuskere (maks. 3), fartalarm (maks. 3), ESC (3), AEB, high speed landevej (maks. 3), Vognbaneassistent (1). I alt maks. 13 mulige point.
I "Voksenboksen", "Barneboksen" og "Fodgængerboksen" er der også nye beregningsmetoder, men ingen af disse forhold voldte Qashqai problemer i relation til de individuelle grænser for fem stjerner.

Konklusion:
Udover at matche de nye sikkerhedskrav klarer Quashqai sig glimrende, selv i den vanskelige pæletest. Piskesmældtesten, hvor resultatet nu angives separat for forsæder og bagsæde, viser orange markering for forsædets vedkommende. Den burde naturligvis have været grøn. Børn sidder trygt og godt i Qashquai, fodgængerne er der taget rimeligt hensyn til og bilen byder på det mest moderne, aktive sikkerhedsudstyr, som man bestemt får lyst til at investere i, når man har set Autobrems-videoen ved denne test. Gardinairbag er standard både for og bag, i hvert fald i Danmark.
En mulig nedgradering til fire stjerner og dermed manglende sikkerhedsfradrag, for biler uden Autobrems og Vognbaneassistent, har gjort det til en dårlig disposition at købe en model uden hele sikkerhedspakken.


 

Sikkerheden for voksne på forsæder.

Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren. Knæairbag er standard i førersiden.
Nissan viste, at en
tilsvarende grad af beskyttelse ville være til stede for forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger.


Sidetesten,
viste god beskyttelse af hele kroppen. Gardinairbags ses ved alle pladser i testen og er i hvert fald standard i Danmark. Den originale testrapport er lidt uklar på dette punkt - formentlig er det en fejl.

Pæletesten, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne, gav en flot, gul markering, ikke langt fra grøn.

Piskesmældtesten, der nu indgår i voksensikkerheden med  2,425 point ud af nu 3,0 mulige, er  en blanding af resultaterne fra den dynamiske forsædetest (slædetest) og en kun visuel vurdering af bagsædets hovedstøtter. Havde resultatet for forsæderne alene nået op på 1,5 point ud af de her 2,0 mulige, ville Autobrems City have kunnet bidrage med op til 3,0 ekstra point på den betingelse, at dette nye udstyr var standard på Quashqai. Det er det ikke, så det talte med nul point, hvilket det formentlig under alle omstændigheder ville have gjort, da de i den forbindelse krævede 1,5 point for forsæderne ikke blev opnået.
(se piskesmæld-skemaet HER).

Barnesikkerheden er  særdeles god. Resultaterne for alle testens elementer var særdeles tilfredsstillende. Kun karakteren for det 3-årige barn nåede ikke helt i top, men er stadig ok.
Den nye test af muligheden for nem og sikker montering af et udvalg af markedets bedste autostole viste, at alle teststolene kunne installeres sikkert og nemt.
Frakobling af passagerairbaggen er standard og alle kriterier vedrørende synlighed af funktion og advarselsmærkat mod placering af et mindre barn i bagudvendt autostol op mod en aktiv passagerairbag er opfyldt.

Fodgængersikkerheden blev klaret i fin stil inden for rammerne af hvad fem stjerner kræver i denne disciplin. Med 69%, hvor 60 er minimum.
Problemet er som sædvanlig A-stolperne, hvor frontruden er fastgjort samt overgangen fra front til fronthjelm, mens kofangeren viste sig ganske uskadelig.


Den aktive sikkerhed
 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er nu lovpligtigt standardudstyr og testes ikke mere af Euro NCAP, men indgår dog i pointberegningen. 
Selehuskere er standard på begge forsæder samt ved bagsædet. Netop selehuskeren ved bagsædet, vil være et punkt, der fremover vil kunne sikre bilerne en femstjernet karakter i AKTIV SIKKERHED boksen. 

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.388 kg

Sikkerhedsudstyr i testbilen (Acenta-udstyrsniveau):
2 frontairbags
Seleforstrammere ved yderste forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
Knæairbag i førerside (Nej)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags i kabinens længde
3 selehuskere (for- og bagsæder)
Afbryder for passagerairbag
Isofix-ankre ved yderste bagsædepladser
Aktiv fodgængerbeskyttelse
ESC, mulighed for frakobling

Vognbaneassistent (ekstra)

Autobrems Inter Urban (landevej) med kollisionsadvarselssystem,(monteret ekstraekstraudstyr)


I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser (SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent). OK
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) 
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra i år udvidet med en vurdering af bagsæde evne til at beskytte mod piskesmæld.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,6

8,0

7,7

2,4

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

15,6 point samlet i frontaltesten er ok, gul markering for forsædepassagerens brystr, er ikke så dårligt endda. Det er så den (dårligste) karakter, som bliver gældende i beregningen af frontaltesten.Maks. er 16,0 point. Testen er uændret i 2014.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten,
som siden 2009 har givet bilfabrikanterne store problemer, klarede Nissan Qashqai med bravour. 




Fodgængertesten
Det er nyt at se, hvordan fodgængertesten foregår. Der er ikke tale om påkørsel af dukker, med mindre bilen har en aktiv fronthjælp, som løfter sig i tilfælde af en frontal påkørsel.
Et stempel forsynet med et "barnehoved" eller et "voksenhoved" hamres ned i fronthjælmen i et forudbestemt mønster for at måle hjælmens hårdhed punkt for punkt.
En lodret "stolpe"" symboliserer ben, der rammes af kofangeren og endelig hamrer et stempel imod det sted, hvor fronthjælmen bliver til en mere eller mindre lodret køler.
Et vigtigt skadespunkt for den, der rammes og et ømt punkt for bildesignerne, der måske ønsker at skabe et kantet design.


Øverst tv: Stemplet, der symboliserer et barne- eller voksenhoved.
Nederst tv: Den rødbrune stolpe sybboliserer et ben, der rammes af kofangeren
Nederst th.: Et stempel måler stedet, hvor motorhjælmen bliver til  køler

rer
uden kommentarer.


2,4 point
 i
piskesmældtesten er et resultat af de nye regler, hvor også bagsædets hovedstøtter nu tæller med.
Hvor førersædet testes i den her viste slædetest, er bagsædetesten kun en visuel måling/vurdering, baseret på standardhøjde og beregnet afstand af hoved til hovedstøtte. Forsæderne kan nu maksimalt opnå 2 point, bagsædet 1 point og har bilen Autobrtems City som standard og har forsædetesten givet mindst 1,5 point af de 2 mulige, kan bilens tildeles yderligere 3 point. Altså maks 6 point i piskesmældtesten som helhed.
- en simuleret bagendepåkørsel


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er ikke i top for det treårige "barn", men ikke langt fra. Resten af barnetesten er perfekkt.
Testrapporten fra Euro NCAP oplyser, at der kun er hovedbeskyttende airbag ved forsæderne, men det modsiges af testbillederne, som viser airbags overalt. Billedet her viser det 18 måneder gamle "barn" i sin bagudvendte autostol, omgivet af udløste airbags.

 Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Maxi Cosi Cabriofix and EasyfFix stol, fastgjort med isofix og støtteben. Den "3-årige" dukke sidder i en  en fremadvendt Römer Duo Plus med Isofix og topstrop.

Se autostole-skema nederst på siden!

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Nissan Qashqai Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM          
Q1.5 Maxi Cosi Cabriofix and EasyFix

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus - med Isofix og topstrop Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen











 

 

 

 

VIDEO af crashtesten:

-klik på billedet  (kræver Quick-time)
For Youtube: Klik HER


 

Herunder, video af Autobrems:

klik på billedet (kræver Quicktime)
For Youtube: klik HER



AEB Interurban (landevej)
1,7 point
(af 3 mulige):
herunder: still-billeder fra videoen:


Med 40 km/t  mod parkeret bil:   kollision undgås


Med 45 km/t mod langsom bil: 
kollision undgås


Med 50 km/t mod en bremsende bil: Autobrems og advarsel,
kollisionshastighed reduceres til 35 km/t


Med 65 km/t  mod bremsende bil: Autobrems og advarsel,  kollisionshastighed reduceres til 32 km/t


Med 70 km/t  mod bremsende bil: Autobrems og advarsel, kollisionshastighed reduceres til 60 km/t

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk