Testfase: Marts 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 1. oktober -2014 - 1

 Nissan X-Trail
   (Testet model: 1,6 diesel Actena)

 - alt sikkerhedsudstyr er standard

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

86

83

75

75

81

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%


Nissan X-Trail  er reelt en Qashqai med en ekstra sæderække, den, der tidligere hed Qashqai 2.
De vigtigste ændringer, der virkelig vil kan flytte point, findes omkring den aktive sikkerhed, hvor  begreber som "Autobrems" (AEB) og "Vognbaneassistent" (LDW og LKA) nu har gjort deres indtog, i Danmark som et led i udstyrspakken "Safety Shields", der, ligesom i Qashqai er gjort til standard i Danmark for at kunne klare Trafikstyrelsens danske krav til de officielle "sikkerhedsstjerner".
 De fem stjerner kan opnås, hvis blot det nye udstyr overholder nogle installationsrater, der i 2014 er på 50% af modeludbuddet.
Det er denne bløde start, som Nissan har forstået at udnytte, så de fem stjerner til X-Trail er mere end bare hjemme. Der er god luft mellem de kritiske grænser og resultaterne.

Det svære punkt
fra i år er "sikkerhedsboksen", hvor der skal opnås mindst 9,8 point ud af 13 mulige for at klare det nugældende minimum på 65%.
Point'ene opnås som følger: Selehuskere (maks. 3), fartalarm (maks. 3), ESC (3), AEB high-speed landevej/motorvej  (maks. 3), Vognbaneassistent (1). I alt maks. 13 mulige point.
I "Voksenboksen", hvor der nu også optræder en lavhastigheds AEB-version, i "Barneboksen" og "Fodgængerboksen" er der også nye beregningsmetoder, men ingen af disse forhold voldte X-Trail problemer i relation til de individuelle grænser for fem stjerner.

Konklusion:
Udover at matche de nye sikkerhedskrav klarer den testede udgave af X-Trail sig glimrende, selv i den vanskelige pæletest. Piskesmældtesten, hvor resultatet nu angives separat for forsæder og bagsæde, viser orange markering for bagsædets vedkommende. Hos Qashqai var det modsat.
 Børn sidder trygt og godt, fodgængerne er der taget rigtig godt hensyn til og bilen byder på det mest moderne, aktive sikkerhedsudstyr som standard. Også ting, der ikke er pointgivende i Euro NCAP-testen.
 I resten af EU kan en formentlig stor del af X-Trail-køberne køre rundt i biler, der smykker sig med fem stjerner uden reelt at leve op til  betegnelsen.
Et dumt Euro NCAP dilemma, der er opstået fordi Euro NCAP er bange for at fare for hårdt frem mod bilfabrikanterne, så de en dag vælger at ignorere krav, der ikke har basis i EU-lovgivningen.


 

Sikkerheden for voksne på forsæder.

Karrosseriet forblev stabilt i frontalsammenstødet. Dummy-aflæsninger indikerer god beskyttelse af knæ og lårben for føreren og passageren. Nissan viste, at entilsvarende grad af beskyttelse ville være til stede for forsædepassagerer af forskellige størrelser i forskellige siddestillinger.


Sidetesten,
viste god beskyttelse af hele kroppen. Gardinairbags ses ved alle pladser i testen og er i hvert fald standard i Danmark. Den originale testrapport er lidt uklar på dette punkt - formentlig er det en fejl.

Pæletesten, der er en mere alvorlig sag for bilproducenterne, gav en flot, gul markering, ikke langt fra grøn.

Piskesmældtesten, der nu indgår i voksensikkerheden med  2,425 point ud af nu 3,0 mulige, er  en blanding af resultaterne fra den dynamiske forsædetest (slædetest) og en kun visuel vurdering af bagsædets hovedstøtter. Havde den forventede installationsrate for Autobrems City været opnået, ville der havde kunnet opnås maks 3,000 ekstra point, idet de krævede minimum 1,5 point for forsæderne blev komfortabelt opnået.
(se piskesmæld-skemaet HER).

Barnesikkerheden er  særdeles god. Resultaterne for alle testens elementer var særdeles tilfredsstillende. Kun karakteren for det 3-årige barn nåede ikke helt i top, men er stadig ok.
Den nye test af muligheden for nem og sikker montering af et udvalg af markedets bedste autostole viste, at alle teststolene kunne installeres sikkert og nemt.
Frakobling af passagerairbaggen er standard og alle kriterier vedrørende synlighed af funktion og advarselsmærkat mod placering af et mindre barn i bagudvendt autostol op mod en aktiv passagerairbag er opfyldt.

Fodgængersikkerheden blev klaret i fin stil inden for rammerne af hvad fem stjerner kræver i denne disciplin. Med 75%, hvor 60% er minimum.
Problemet er som sædvanlig A-stolperne, hvor frontruden er fastgjort samt overgangen fra front til fronthjelm, mens kofangeren viste sig ganske uskadelig. Flot for denne type biler.


Den aktive sikkerhed
 
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er nu lovpligtigt standardudstyr og testes ikke mere af Euro NCAP, men indgår dog i pointberegningen. 
Selehuskere er standard på begge forsæder samt ved bagsædet. Netop selehuskeren ved bagsædet, vil være et punkt, der fremover vil kunne sikre bilerne en femstjernet karakter i AKTIV SIKKERHED boksen. Standard i Danmark er ligeledes et kamerabaseret system, der holder øje med hastighedsskilte og føreren kan med fartpiloten tilpasse bilens fart herefter.

5-dørs SUV

Egenvægt: 1.645 kg

Sikkerhedsudstyr i testbilen (Acenta-udstyrsniveau):
2 frontairbags (enkelt-trins)
Sideairbags (kroppen), kun foran
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førerside (Nej)
3 selehuskere (for- og bagsæder)
Afbryder for passagerairbag: manuel

Seleforstrammere (førerside: dobbeltvirkende, passagerside: enkeltvirkende)
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
Isofix-ankre ved yderste bagsædepladser
Aktiv fodgængerbeskyttelse: Nej
ESC med mulighed for frakobling

Vognbaneassistent
Autobrems Inter-Urban (landevej) med kollisionsadvarselssystem,(monteret i testbilen sammen med Vognbaneassistent).

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser (SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser
(MSA) - manuel betjent). OK
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) 
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra i år udvidet med en vurdering af bagsæde evne til at beskytte mod piskesmæld.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,7

8,0

7,9

2,1

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

14,7 point samlet i frontaltesten er ok, gul markering for fører- og forsædepassagerens bryst, er ikke så dårligt endda. Det er så den (dårligste) karakter, som bliver gældende i beregningen af frontaltesten. Maks. er 16,0 point. Testen er uændret i 2014. Som det ses udløses gardinairbaggene også ved frontalkollision. Vigtigt i tilfælde af vætning og et punkt amerikanske bilkøbere fokuserer på.

 

Sidetest: Påkørsel med 50 km/t

Sidetesten 
bør bilerne kunne klarer til grøn markering af alle kropsdele. Det levede X-Trail helt op til.


Sideværts mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten,
som siden 2009 har givet bilfabrikanterne store problemer, klarede Nissan X-Trail med bravour med 7,900 point ud af 8,000 mulige

 

reren kommentare


2,1 point
 i
piskesmældtesten er et resultat af de nye regler, hvor også bagsædets hovedstøtter nu tæller med.
Hvor førersædet testes i den her viste slædetest, er bagsædetesten kun en visuel måling/vurdering, baseret på standardhøjde og beregnet afstand af hoved til hovedstøtte. Forsæderne kan nu maksimalt opnå 2 point, bagsædet 1 point og har bilen Autobrems City som standard, og har forsædetesten givet mindst 1,5 point af de 2 mulige, kan bilens tildeles yderligere 3 point. Altså maks 6 point i piskesmældtesten som helhed.
- en simuleret bagendepåkørsel


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er ikke i top for det treårige "barn", men ikke langt fra.
Resten af barnetesten er perfekkt.
Bilens gardinairbags beskytter også børnene på bagsædet.

Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Römer BabySafe plus. Den "3-årige" dukke sidder i en  en fremadvendt Römer Duo Plus.

Se autostole-skema nederst på siden!

 

Fodgængertesten
Det er nyt at se, hvordan fodgængertesten foregår. Der er ikke tale om påkørsel af dukker, med mindre bilen har en aktiv fronthjælp, som løfter sig i tilfælde af en frontal påkørsel.
Et stempel forsynet med et "barnehoved" eller et "voksenhoved" hamres ned i fronthjælmen i et forudbestemt mønster for at måle hjælmens hårdhed punkt for punkt.
En lodret "stolpe"" symboliserer ben, der rammes af kofangeren og endelig hamrer et stempel imod det sted, hvor fronthjælmen bliver til en mere eller mindre lodret køler.
Et vigtigt skadespunkt for den, der rammes og et ømt punkt for bildesignerne, der måske ønsker at skabe et kantet design.


Øverst tv: Stemplet, der symboliserer et barne- eller voksenhoved.
Nederst tv: Den rødbrune stolpe symboliserer et ben, der rammes af kofangeren
Nederst th.: Et stempel måler stedet, hvor motorhjælmen bliver til  køler

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Nissan X-Trail Forsæde Bagsæde, 2. række Bagsæde, 3. række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre Midt Højre Venstre Højre
  ok = problemløs installation Sele ISOFIX Sele ISOFIX Sele Sele
UNIVERSAL              
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (s-sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

            - Römer King Plus  (s-sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

Gruppe II/III Römer KidFix  (s-sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

SEMI-UNIVERSAL              
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (s-sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

  Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

OEM              
Q1.5 Römer BabySafe  + Isofix base 

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

Q3 Römer Duo Plus (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

Ikke tilladt

 


 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 





VIDEO af crashtesten:

-klik på billedet 


 

Herunder, video:
Se testen af Autobrems:

klik på billedet



AEB Inter-Urban (landevej)
1,6 point
(af 3 mulige):


Med 40 km/t mod en bremsende bil: Autobrems og advarsel,
kollisionshastighed reduceres til 25 km/t


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk