Testfase: September 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 03-09-2014 - 2

Nissan e-NV200 Evalia
- ny el-hybridbil i Danmark

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

75

80

60

38

65

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%





Nissan e-NV200 Evalia, er en helt ny bil i Danmark, netop i gang med at blive præsenteret præsenteret som varebil og som personbil til forholdsvis lave priser fordi bilen på grund af el-drift er afgiftsfri.
Resultatet for varebilen kan kun bruges i Danmark, hvis den har samme sikkerhedsudstyr som den testede personvognsudgave, som f. eks. gardinairbag/hovedairbags ved forsæderne.
Fronten er anderledes end på den almindelige Evalia, idet man har taget el-delen fra Nissan Leaf og indbygget den i fronten på Evalia.
Kollisionssikkerheden efter Euro NCAPs nye 2014-regler er bestemt ikke noget at råbe hurra for, når man ser på antal stjerner og de bagvedliggende karakterer.
Men omvendt er der ikke nogen rigtig slemme ting at påpege.
Testgrafikken viser overvejende grøn og gul markering. De for mange biler typiske svagheder ses omkring førerens ben, brystet i pæletesten og nakken piskesmældtesten.
Den gule markering er ikke langt fra, hvor den bliver grøn.
Der er gardinairbag både til forsæde- og bagsædepassagerer.
Den orange markering ved førerens højre ben er ikke afledt af et egentlig testresultat, men af en følgende vurdering, der udmunder i, at en person af anden statur og en anden siddestilling end testdukken indtager, vil kunne risikere at ramme mod underdelen af ratstammen og/eller det nederste af instrumentpanelet. Piskesmældtesten viser som nævnt et mådeligt resultat, og fodgængertesten klarer sig lige op på det minimum, der i påkommende tilfælde skulle til for en femstjernet karakter. Som så ikke er aktuel idet frontaltesten kun når op på en firestjernet karakter, mens Aktiv Sikkerhed er så langt nede  som man kan komme, når bilen hverken har selehusker ved bagsædet, fartbegrænser, Autobrems eller Vognbaneassistent.

Barnetesten
afslørede for høj påvirkning af nakken på den treårige (dukke) i en fremadvendt autostol, mens der var topkarakter til den 1,5 årige i en bagudvendt stol.
Passagerairbaggen i forsædet kan deaktiveres, men føreren kan ikke tydeligt nok se om den er slået til eller fra, hvilket gav pointtab.
De fleste af de autostole som bilen er konstrueret til, kunne tilstrækkelig nemt placeres i bilen.

Konklusion: Den elektriske Nissan Evalia er ikke nogen mønsterbil med hensyn til passiv sikkerhed, men den svage placering omkring det tekniske sikkerhedsudstyr er ikke udtryk for egentlig dårlig sikkerhed, men skyldes mest Euro NCAPs indsats for at få bilfabrikkerne til at montere avanceret sikkerhedsudstyr som standard. Der er gardinairbags langs siderne, det er en god ting.




Nissan e-NV200 Evalia
Electric Motor Ludo Combi

5-dørs MPV
Venstrestyret

Egenvægt: 1.641 kg
Fra VIN-nr.: alle Evalia el-biler med de anførte specifikationer
Sikkerhedsudstyr i testbilen og standard i samtlige udgaver med mindre andet er oplyst.

2 frontairbags, et-trins
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
Selehuskere kun ved forsæderne
Sideairbags kun ved forsæder
Gardinairbags i siderne for og bag
Afbryder for passagerairbag: Manuel
Isofix-ankre ved yderste bagsædepladser
ESC (VDC), mulighed for manuel  frakobling

Isofix ankre: Yderste bagsædepladser
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent).


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

12,6

7,9

6,8

1,3

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t



12,6 point
 i frontaltesten skyldes, at undersiden af ratstammen og instrumentpanelet kan udgøre en risiko for personer af anden statur og siddestilling end testdukkerne

Mod en stålpæl med 29 km/t



Pæletesten  blev ikke klaret mere end mådeligt med risiko for skader på brystkassen.
De to billeder herover viser bilen blive kastet mod en stålpæl med 29 km/t. Beskadigelsen af karrosseriet var ikke voldsom, men airbagsystemet kunne ikke afbøde stødet helt.

Frontaltest ved 64 km/t
- barnetesten
 af de 6,000 mulige.utms


Barnetesten gav maks. point til det  1,5 år gamle "barn" i sin bagudvendte autostol. Det 3-årige "barn" i en fremadvendt stol fik for kraftig påvirkning af nakken ligesom brystet blev klemt. Passagerairbaggen kan kobles fra, men markeringen for kontaktens position er ikke god nok, det kostede point.
Samtlige autostole som bilen er designet til, kunne nemt installeres.
 
Se autostole-skema nederst på siden!

Sidetest ved 50 km/t

Bilen påkøres af en rullende, 1,5 m bred barriere med 50 km/t. Det er en test som alle biler bør kunne bestå i så fin stil, at dukken på grafikken markeres grøn overalt. Evalia måtte nøjes med gul markering, men det var forholdsvis tæt på grøn..


Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Nissan e-NV200 Evalia Forsæde       

Bagsæde

   Udvalgte autostole til testen Højre

Venstre

Midt

Højre
  ok = problemløs installation Sele

Isofix

Isofix

Isofix

UNIVERSAL          
Gruppe 0+

Maxi Cosi Cabriofix (s-sele)

Ikke tilladt

ok

ok

ok

            -

Römer King Plus  (s-sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I

Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III

Römer KidFix  (s-sele)

ok

ok

Fejl

ok

SEMI-UNIVERSAL

 

 

 

 

 

Gruppe 0+

Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (s-sele)

ok

ok

ok

ok

 

Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I

BeSafe iZi Kid X3 ISOfix (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I

Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III

Römer KidFix (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM

 

 

 

 

 

Q1.5

Maxi Cosi Cabriofix og Esfyfix

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3

Maxi Cosi Pearl & Familyfix

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen










VIDEO 
- forkortet, klik HER


 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk