Testfase: December 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 03-12-2014 - 1

 Opel Corsa
   (Testet model: 1,4 "Enjoy")

 - mere fortjener den ikke

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

79

77

71

56

72

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%

 



Opel Corsa klarer frontaltesten udmærket med lidt højere brystbelastning, især i førersiden, fra sikkerhedssele/airbagsystemet. Men 14,5 point ud af 16,0 mulige er fint.
Corsa har gardinairbags i kabinens længde, men de udløser ikke ved frontalkollision. Det giver en besparelse for forsikringsselskabet og er normalt for de fleste europæiske biler.


 

















Opel Corsa har siden 2006 været femstjernet, men nu, uden at den nyeste udgave på nogen måde er blevet ringere, falder den for Euro NCAPs 2014-stramninger, hvor der som minimum for fem stjerner kræves 80% i voksen"boksen". Og Corsa opnår kun 79%, hvilket mest skyldes en dårlig pæletest, der medfører en brun markering på grafikken.
Det interessante er, at Corsa af i dag kun er en smule bedre end 2006-udgaven. Den slap dengang blot for den brune markering af brystet. De bagvedliggende målinger blev registreret, men talte de først med fra 2009. Før den tid kun hovedbeskyttelsen, der kunne give point.
Opel har altså ikke i de forløbne år gjort noget for at skabe en stærkere sikring af Corsas sider - og har de forsøgt er det i hvert fald ikke lykkedes ret godt.

Piskesmældtesten
  er bestemt heller ikke klaret ret godt efter de nye regler, hvor også hovedstøtterne på bagsædet tæller med.
Orange (middelmådig) markering for forsæderne og rød (dårlig) markering af bagsædet.

Barnetesten er ny og når lige op over minimum for fem stjerner, nemlig 77% hvor 75% er grænsen.
Babytesten var i top, men det 18 mdr. gamle dukkebarn i en fremadvendt autostol på bagsædet, blev udsat for ret høje kraftpåvirkninger i testen.
Den nye standard monteringstest af et fast udvalg af markedets bedste autostole i bilerne viste, at det var for svært at montere Britax-Römer Duo Plus stolen i bilens Isofixbeslag. Det fremgår af skemaet i bunden af denne side.

Fodgængertesten viste god fodgængervenlighed for såvel fronten som det meste af fronthjelmen. Det som regel farligste sted ses også i udstrakt grad på Corsa, nemlig i  siderne og bunden af vinduesrammen. Men gennemsnitskarakteren blev på 71 pæne procent.

Sikkerhedsudstyret består af ESC, som er lovpligtigt i dag, tre selehuskere, en fartbegrænser, som Euro NCAP oplyser som både standard og som ekstraudstyr, med den tæller i hvert fald med på den testede udgave af Corsa.
Skulle fartbegrænser blive tilvalg på nogle danske modeller, vil disse modeller kun opnå tre danske sikkerhedsstjerner.
AutoBrems er ikke muligt udstyr, det er derimod Vognbaneassistent, men den kvalificerede sig ikke til at blive medtaget i testresultatet.
+ + +


Sidetesten blev klaret kun næsten perfekt. Denne test er så ukompliceret, at de fleste biler klarer den helt perfekt.

-----------------------------------------
Billedet herunder:
Placeret på en rullende platform kastes Corsa med 29 m/t sidelæns ind mod en stålpæl. Det er den mest krævende test, som bilfabrikanterne har kæmpet med siden den for alvor blev indført i 2009. Tidligere var det kun førerens hoved, der blev målt på, fra 2009 blev alle de registrerede data gældende.

Den testede udgave havde gardinairbag i hele kabinens længde, men det var ikke nok til at sikre mod mulige brystskader.
-----------------------------------------------------




Opel synes ikke at have arbejdet med Corsas kendte svagheder fra dengang. De interne, aktuelle  målinger, viser kun en beskeden forbedring.

 

Opel Corsa
1.4 "Enjoy"
5-dørs hatchback

Venstrestyret
Fra Vin-nr: alle med specifikationer som den testede. nye model

Egenvægt:  1.113 kg

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, enkeltvirkende
Sideairbags foran
Gardinairbags i kabinens længde
Selehuskere (for- og bagsæder)
Afbryder for passagerairbag (manuel)

Seleforstrammere (enkeltvirkende)
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
Isofix beslag ved yderste bagsædepladser. Ekstraudstyr på højre forsæde.
ESC med mulighed for frakobling.

Fartbegrænser, (manuel), på testbilen

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra i år udvidet med en vurdering af bagsæde evne til at beskytte mod piskesmæld.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,5

7,9

6,5

1,4

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser samt, som ekstraudstyr til højre forsæde

Installation af autostole i Opel Corsa "Enjoy" Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Fejl

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM (Fabrikantens valg):          
Q1.5 Maxi Cosi Cabriofik

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus

Fejl

ok

Ikke tilladt

ok

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 


VIDEO af crashtesten:

-klik på billedet 







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk