Testfase: December 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 12-12-2014 - 1

 Porsche Macan
   (Testet model: 2,0 TFSI")

 - dyre biler skal også crashtestes
 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

88

87

60

66

78

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%

 


Porsche Macan er testet i en højrestyret udgave. Officielt gør det ingen forskel, men i virkeligheden kan det betyde et lidt dårligere resultat, hvis den tykkeste del af motoren kommer til at sidde ud for førerpladsen.. Men med  15,4 point ud af de 16,0 mulige i frontaltesten har det ikke haft den store betydning i Macans tilfælde.

Porsche Macan  er en eksklusiv bil, så kunderne forventer også højeste sikkerhed.
Den nye SUV-type giver da også de bedste forhold for en god sikkerhed.
De gule markeringer på grafikken burde have været grønne, men karaktererne ligger tæt på grøn markering med undtagelse af brystområdet i pæletesten. Men stadig inden for det acceptable.

Piskesmældtesten  blev klaret rigtig fint for forsædernes vedkommende, og de statiske målinger, der foretages ved bagsædet, var også til grøn markering.

Barnetesten gav topkarakter for såvel spædbarnet i en bagudvendt autostol og det 18 mdr. gamle "barn" i en fremadvendt autostol.
Der var kun positive kommentarer omkring børnenes sikkerhed, også hvad angår advarselsmærkning. Alle teststolene, der er beregnet til bil, kunne monteres nemt og sikkert. (se skemaet i bunden af siden).

Fodgængertesten var ikke Macans stærke side. Det er en af de biler, der ville have haft god af nogle strammere regler omkring udformningen af fronten. Med det punkt fik bilindustrien kæmpet sig fri af for nogle år siden. Det var ellers på sikkerhedsingeniørernes ønskeliste.

Sikkerhedsudstyret består af ESC, som er lovpligtigt i dag, tre selehuskere, en fartbegrænser er standard og som ekstraudstyr kan leveres en funktion, der viser hastighedsgrænserne i relation til et landkort som vi kender det GPS'erne.
Det udstyr er Macan testet med.  Et kort- og kamera system er ekstraudstyr. Det samme er en kollisionsadvarsel. AutoBrems (AEB) er ikke muligt udstyr, men sammen med farbegrænseren og en standardmonteret Vognbaneassistent, kom karakteren i sikkerhedsboksen lige netop over grænsen for fem stjerner.


Den barske pæletest blev klaret udmærket, men ikke perfekt.

På billedet her, taget efter sidekollisionstesten, ses de ægte gardinairbags, der udløser oppefra  i hele kabinens længde..

 

Porsche Macan 
2.0 TFSI
5-dørs SUV

Højrestyret
Fra Vin-nr: WP1 ZZZ 95 Z FL B1 4222

Egenvægt:  1.770 kg

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, dobbeltvirkende
Sideairbags foran
Gardinairbags i kabinens længde
Selehuskere (for- og bagsæder)
Afbryder for passagerairbag (manuel)

Seleforstrammere og selekraft-begrænsere (enkeltvirkende for forsæder og yderste pladser i bagsædet).
Passagerairbag kan frakobles manuelt.
Isofix beslag, yderste bagsædepladser.
ESC med mulighed for frakobling.

Fartbegrænser, manuel, standard.
Vognbaneassistent standard.
AutoBrems (AEB) ikke mulig, men Multi Collision Brake standard (ikke pointgivende)

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra i år udvidet med en vurdering af bagsæde evne til at beskytte mod piskesmæld.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,4

8,0

7,5

2,7

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser samt, som ekstraudstyr til højre forsæde

Installation af autostole i Porsche Macan Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

ok

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM (Fabrikantens valg):          
Q1.5 Römer Baby Safe Plus

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus

ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 


VIDEO af crashtesten:

-klik på billedet 







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk