Testfase: September 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 03-09-2014 - 2

Renault Twingo
- manglende Autobrems kostede den femte stjerne

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

78

81

68

56

72

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%


Renault Twingo opnår ganske vist fire stjerner, men resultatet viser to grimme punkter. Nemlig pæletesten og piskesmældtesten.
Det er heller ikke almindeligt i dag at se risiko for skade anført ved førerens fødder, men den orange markering på testgrafikken angiver et kun mådeligt resultat. Det skyldes, at bremsepedalen blev skubbet for langt ind i kabinen ved kollisionen
Karrosseriet holdt sig stabilt i frontaltesten og testresultaterne vil også kunne gælde for personer af en andel størrelse og siddeposition end lige netop de anvendte testdukker.
Den almindelige sidetest blev klaret pænt. Den gule markering af førerens bryst udtrykker ikke noget alarmerende resultat. Det gør derimod den brune markering i pæletesten, som fortæller, at beskyttelsen af brystet er dårlig med mulige ribbenskader til følge.
Twingo har hovedbeskyttende sideairbags, altså ikke rigtige gardinairbags, og de er kun aktive ved forsæderne. Det er en simplere airbagtype, som Renault nu anvender i sit modelprogram.
Piskesmældtesten blev klaret fint for forsædepassagerernes vedkommende, men blev katastrofal dårlig for bagsædepassagererne.
Her skal dog nævnes, at bagsæderesultatet ikke er baseret på en dynamisk test, men på baggrund af målinger af f. eks højden af hovedstøtterne. Det er en ny del af piskesmældtesten, der blev indført fra og med 2014.
Samlet set ville alene karakteren for voksensikkerhed som helhed blokere for et femstjernet resultat.

Børnesikkerheden,
med topkarakter til den bagudvendte løsning og 10,0 ud af 12,0 mulige point til den fremadvendte løsning, er udmærket. Passagerairbaggen kan kobles fra, hvis man ønsker at montere en bagudvendt barnestol på passagersædet og informationen omkring afbryderens position er klart synlig for bilens fører.
Endelig viste samtlige autostole, som bilen er konstrueret til, nemt at kunne installeres i bilen.

Fodgængertesten blev klaret til pænt over minimum for en femstjernet karakter, det er ellers en test de små biler kan have vanskeligheder med. Farligste punkt er, ikke ualmindeligt, begge sider af frontrudens nederste del i nærheden af vinduesstolperne.

Aktiv sikkerhed alene trak også Twingo ned på de fire stjerner. Den har ellers selehuskere ved bagsædet, det nu lovpligtige ESC antiskrid system samt mauel indstillelig fartbegrænser.
Men ikke de nye Autobremssystemer, som ellers ville kunne have bragt bilen op på en femstjernet karakter.
Autobrems City, som f. eks. VW Up har det, ville have hævet voksentesten over spærregrænsen og AEB Inter-Urban, altså landevejsudgaven, ville, så vidt vi kan skønne, have klaret skærene i sikkerhedsboksen og dermed også hævet den nødvendige totalkarakter op over grænsen for fem stjerner.
Nu ved fabrikken det til næste gang bilen skal testes!

Konklusion: Renault Twingo fik kun fire stjerner - og den fortjener bestemt ikke mere.



 


Renault Twingo 1.0 "E2"

5-dørs hatchback
Venstrestyret

Egenvægt: 945 kg
Fra VIN-nr.: alle  Twingo af den testede type

Sikkerhedsudstyr i testbilen og standard i samtlige udgaver:
2 frontairbags, et-trins
Sideairbags (kroppen) foran
Hovedairbags foran
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder og bagsæde 
Selehuskere (for- og bagsæder)
Afbryder for passagerairbag: Manuel
Isofix-ankre ved yderste bagsædepladser
ESC, mulighed for manuel  frakobling

Isofix ankre: Yderste bagsædepladser
Justerbar fartbegrænser standard (MSA) - manuel betjent).

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,5

7,5

6,2

1,7

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Sikkerhedsmæssigt skal man være klar over, at små biler principielt  er farligere end større.


Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t



14,5 point
 er for så vidt pænt i frontaltesten, men bremsepedalens indtrængen i kabinen er uheldig.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten
medførte en brun markering af føreres bryst.
Det er heldigvis blevet sjældent at se og vil for mange, sikkerhedsbevidste bilkøbere meget vel kunne være afgørende for fravalg af denne bil

Sidetest ved 50 km/t

Bilen påkøres af en rullende, 1,5 m bred barriere med 50 km/t. Det er en test som alle biler bør kunne bestå i så fin stil, at dukken på grafikken markeres grøn overalt. Twingo måtte nøjes med en delvis gul markering, men den er tæt på det optimale.

rer
uden kommentare


1,7 point 
i piskesmældtesten er et resultat af de nye regler, hvor også bagsædets hovedstøtter tæller med.
Hvor førersædet testes i den her viste slædetest, er bagsædetesten kun en visuel måling/vurdering, baseret på standardhøjde og beregnet afstand af hoved til hovedstøtte. Forsæderne kan nu maksimalt opnå 2 point, bagsædet 1 point og har bilen Autobrems City som standard og har forsædetesten givet mindst 1,5 point af de 2 mulige, kan bilens tildeles yderligere 3 point. Altså maks 6 point i piskesmældtesten som helhed. 
Twingo fik 1,690 point for forsæderne og 0 (nul) point for bagsædets hovedstøtter.
Autobrems City,


Billedet viser Twingo efter sidepåkørslen. Man ser tydeligt den meget smalle, hovedbeskyttende airbag, som Renault nu foretrækker - den eneste grund kan være af økonomiske årsager.
Den fungerer udmærket i forbindelse med crashtests, hvor dukken jo sikker ret op og ned i sædet.
Men det gør bilisterne i det virkelige liv ikke altid, slet ikke under en kompliceret ulykkessituation. 


 

 

 

 

 

 


 Se autostole-skema nederst på siden!

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Renault Twingo Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ikke tilladt

ikke tilladt

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

ok

OEM          
Q1.5 SU Baby Safe

Ikke tilladt

ok

ok

Q3 SU Römer Duo Plus Ikke tilladt

ok

ok

 

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 




VIDEO 
- klik HER


 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk