Testfase: 25. Juni 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 04-07-2014

Renault Mégane Hatchback
- uden Autobrems fra fem til tre stjerner

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

83

78

60

48

71

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%


Renault Mégane hatchback blev senest testet af Euro NCAP i 2008 under det gamle testsystem, og her var resultatet fem stjerner.
Denne gang er testproceduren i den stærkt skærpede 2014-udgave, hvor det nye AutoBrems system (automatisk nødbremse) sammen med Vognbaneassistent indgår med en ofte afgørende vægt i boksen "Aktiv sikkerhed". Og Renault Mégane har ingen af disse ting.
Bilen er taget ud til en ny test, idet det nu er seks år siden den senest blev testet, og så dekreterer Euro NCAP nu ny test, så en bil ikke kan leve i al evighed med gamle resultater.

Det betyder i Méganes tilfælde et fald fra fem til tre stjerner. Ser man bort fra disse to ting, hvor Vognbaneassistenten mest er til irritation under almindelig, daglig kørsel, har Mégane optjent nok point i de forskellige discipliner til et femstjernet resultat.
De tre stjerner betyder altså ikke, at den nye Mégane er en sikkerhedsmæssig middelmådig bil. Euro NCAP gør da også selv opmærsom på, at alene en manglende oversættelse til lokale sprog  af advarselsteksten for manglende brug af bagsædeseler, trak resultatet ned fra fire til tre stjerner. Iflg. Euro NCAP har Renault til hensigt at bringe teksterne i orden, hvilket fremadrettet vil kunne udløse en fjerde stjerne.

Den vigtige frontaltest
er klaret perfekt. Den gule markering er foretaget på baggrund af en delkarakter for forsædepassagerens bryst på 3,927, hvor grøn markering opnås ved 4,000 point.
Piskesmældtesten, som hører under voksenkarakteren på 83%, viser er middelmådigt resultat for forsæderne, mens bagsædet får en grim rød markering. Ikke på baggrund af en egentlig test, men efter en stationær opmåling af indstillingsmuligheder, maks. højde mv.
Denne test kan ikke sammenlignes med tidligere års testresultater - den er helt anderledes.
Pæletesten kunne være bedre uden at være rigtig dårlig. Barnetesten viser, at alle autostole, der er beregnet til biltypen, kunne placeres nemt og sikkert. Fodgængertesten viste de typiske, usikre punkter omkring overgangen fra front til motorhjelm samt omkring vinduesrammen, men stadig ikke noget, der ville blokere for fem stjerner - men fodgængertesten endte lige på den kritiske skillelinje. Det kan ses på vurderingsskemaet herover.


 


Renault Mégane hatcbach 1.5 dCi "Life"
5-dørs hatchback
Venstrestyret

Egenvægt: 1.299 kg
Fra VIN-nr.:VF1BZ140650973678

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, to-trins
Gardinairbags i hele kabinens længde
Sideairbags (for og bag)
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (for og bag). Kun de forreste er godkendt pga manglende oversættelse af tekst).
Afbr
yder for passagerairbag: Manuel
Isofix-ankre ved yderste bagsædepladser
Forreste hovedstøtter: Passiv funktion
ESC, ikke mulighed for frakobling

Justerbar fartbegrænser standard
Vogbaneassistent: Ikke mulig
Automatisk nødbremse: Ikke mulig

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

15,8

8,0

6,6

1,4

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t

Sidetest ved 50 km/t

15,8 point  samlet i frontaltesten vil i afrundet tal være 16 point, det maksimalt mulige pointtal. 
Hovedstøtterne ved forsæderne var, efter den nye beregningsmetode, kun på det jævne, mens dem ved bagsædet  blev vurderet til rød markering i den nye test, som beror på centimetermål og skøn.

Bilen påkøres af en rullende, 1,5 m bred barriere med 50 km/t. Det er en test som alle biler bør kunne bestå perfekt - det gjorde Mégane.
Bilen har ægte gardinairbags som standard kombineret med separate sideairbags. På det lille billede ses, hvordan de udløses hver for sig. Hovedbeskyttelsen ruller ned ovenfra - den ideelle løsning. 

Mod en stålpæl med 29 km/t
Pæletesten, som siden 2009 har givet bilfabrikanterne store problemer, gav også Mégane problemer, men ikke alvorlige.


Med et godt airbagsystem kan fører eller forsædepassager slippe godt fra selv så kraftig indtrængen i kabinen som pæletesten her har forårsaget.

rnta
 Herunder resultatet af barnestoletesten, der nu også omfatter bilens evne til at tage imod de enkelte typer stole, som er udvalgt blandt årets bedste i test.

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser.   Installationstesten gav maksimum point.

Installation af autostole i Renault Mégane hatchback Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ikke tilladt

Ikke tilladt

ikke tilladt

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM (Fabrikantens valg):          
Q1.5 Römer Baby Safe + Isofix base

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

 

 
Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen







VIDEO 
klik på billedet


 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk