Testfase: 4. juni 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 30-05-2014

 Renault Twizy 80
 - bedst blandt de testede og sikrede end en motorcykel



Tekniske specifikationer:
Antal sæder: 2
Motor: Elmotor
Egenvægt: 474 kg
Maks. hastighed: 80 km/t

Sikkerhedsudstyr:
Førerairbag
4-punkt sele i førersiden
3-punkt sele i passagersiden

 

Strukturelt klarede ​​Twizy  opgaven godt, med kun en mindre deformation ved såvel frontal som sidetesten. Rattets indtrængen i kabinen syntes velkontrolleret, og det fremgok tydeligt, at køretøæjet ville kunne klare en højere hastighed end de 50 km/t.


Twizy har en enkelt airbag og en 4-punktssele som standard . Disse fungerede korrekt. Føreren sad godt beskyttet i frontal kollisionen og beskyttelse af hovedet var god. Men på grund af bilens meget stive struktur og kraftigt virkende airbag- og selesystem, betød det samtidig, at dukkens hals viste meget kraftig påvirkning og beskyttelsen af denne del af kroppen var dårlig. Området foran førerens knæ indeholdt en masse hårde strukturer med rød markering af lårben og knæ til følge. 
I sidekollisionen , blev ​​dukkens hoved tvunget uden for køretøjets afgrænsning, hvilket selvsagt øger risikoen for hovedskader i tilfælde af en påkørsel fra siden. Meget af kollisionskraften på dukkerne blev afbøjet til dele af dukkerne, som ikke afspejler en levende krop og der blev givet strafpoint for manglende beskyttelse af brystet.

Euro NCAP afgiver ikke en konkluderende dom over Twizy. Det gør vi så:
Det et et mest-for-sjov-køretøj, og det bedste man kan sige, er at det er et mere sikkert transportmiddel end en motorcykel. Især hvis man vælger døre som ekstraudstyr.

 I Danmark kører, så vidt vi kan se hos De Danske Bilimportører, 18 stk.

Frontaltest ved 50 km/t

Sidetest med 50 km/t

Frontaltesten blev foretaget mod en flad, deformerbar barriere og kun med 50 km/t, hvor den normale Euro NCAP test sker med 64 km/t og en almindelig EU godkendelsestest med 56 km/t.

Sidetesten foregik med samme hastighed og kraft som almindelige biler udsættes for under såvel Euro NCAP testen og EU's godkendelsestest



reden kommentarer.

 

 

 

 

 

VIDEO af crashtesten:

Klik på billedet herunder:


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk