Testfase: November 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 31'-03-2015 - 1

 Skoda Fabia
   (Testet model: 1.2 TSI "Ambition")

 - fem stjerner kun fra "Ambition-udstyr"

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

81

81

69

69

76

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%



Skoda Fabia klarer sig fint i de traditionelle crashtest situationer. Grafikken viser mange gule områder, men gult svarer til "godt nok" uden at være perfekt.
Grafikken viser dog rød markering for hovedstøtterne ved bagsædet, de blev ikke vurderet sidste år, så her er noget for Skoda at kigge nærmere på.

Skoda Fabia, som et tæt forbundet med VW Polo, ventes i Europa at blive leveret med AutoBrems Inter-Urban (AutoBrems+) i mindst halvdelen af de solgte biler i Europa, og det er nok til, at Euro NCAP lader dette udstyr indgå i karaktergivningen. Det betyder fem stjerner, uagtet at måske halvdelen af de solgte biler reelt ikke lever op til denne højeste karakter.
I Danmark vil Fabia kun opnå Trafikstyrelsens fem sikkerhedsstjerner og dermed godkendelse til at modtage sikkerhedsfradraget på op til 3.600 kr., hvis den enkelte bil er udstyret minimum som testbilen i Euro NCAP testen.
Skoda oplyser, at justerbar fartbegrænser kun er standard fra og med "Ambiente" udstyrsversionen, hvilket betyder, at de  laveste udstyrsversioner, "Easy" og "Active" ikke lever op til fem stjerner.

Frontaltesten viste en god og sikker bil, kun målingerne af bageste hovedstøtter var utilfredsstillende. Det er ikke en dynamisk test, der foretages, men en visuel vurdering af indstillingsmuligheder mv.

Sidetesten og pæletesten gav, som det fremgår af grafikken, ens, gode resultater.



I sidekollisionen rammes bilen af en trolley med 50 km/t. På trolleyens front sidder en aluminiumskube, der gør det ud for en bil.


I pæletesten kastes bilen med 29 km/t mod en tyk stålpæl. En langt mere krævende test end sidekollisionen. På billedet ses den effektive gardinairbag i funktion.

Barnetesten gav topkarakter til den bagudvendte autostol, men det 3-årige "barn" var udsat for lidt for kraftige påvirkninger af hals og nakke. Alle teststole kunne monteres nemt og sikkert på nær stolen på bagsædets midterplads. Et sted, man bør undgå at placere barnets stol, da den står ustabilt, kun fastspændt med sikkerhedsselen.

Fodgængertesten blev klaret fint, men som sædvanligt er der hårde områder omkring de forreste hjørnestolper.

Den passive sikkerhed omfatter selehuskere ved alle sæderne, mens en manuelt justerbar fartbegrænser er ekstraudstyr. Den tæller med i testen fordi den forventes at kunne findes i de fleste solgte biler.
Vognbaneassistent er ikke på udstyrslisten, men det er begge former for automatisk nødbremse, AEB City og AEB+. Uden AEB+ og aktiv fartbegrænser er bilen ikke femstjernet


Konklusion: Danske bilkøbere har taget Skoda Fabia til sig, og det kan de roligt blive ved med


 


 

Skoda Fabia
1.2 TSI "Ambition"
Venstrestyret

5-dørs hatchback
Fra Vin-nr: alle med samme specifikationer

Egenvægt: 1.083 kg

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, enkeltvirkende
Sideairbags, i brysthøjde kun foran
Gardinairbags i kabinens længde
Selehuskere (for- og bagsæder)
Manuel afbryder for passagerairbag

Seleforstrammere foran   
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
ESC uden mulighed for frakobling
Vognbaneassistent (ikke mulig)
Autobrems, AEB Inter-Urban på testbil
Justerbar fartbegrænser på testbil


 Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsæde evne til at beskytte mod piskesmæld.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

13,7

7,7

7,6

1,8

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP



Den midterste plads på bagsædet
er ikke egnet til montering af autostol. På de yderste placeringer er Isofix-beslag.

 

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Skoda Fabia Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

Fejl

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM          
Q1.5 Britax Römer Babysafe med base

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Britax Römer Duo Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 


VIDEO af crashtesten:

-klik på billedet 

 


VIDEO af AutoBrems testen:
(påvej)
-klik på billedet 


 

Fabia har god gavn af nødbremsefunktionen.
Ved 45 km/t undgås automatisk , at bilen rammer bilen foran.
Ved højere hastigheder nedsættes påkørselshastigheden markant, hvis man ikke selv foretager en korrekt opbremsning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk