Testfase: December 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 12-12-2014 - 1

 Smart forfour
   (Testet model: 999 cc, benzin, "passion")

 - fodgængersikkerheden for dårlig
 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

78

77

65

56

71

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%

 


Smart forfour er, som navnet fortæller, firepersoners og samtidig en meget lille bil. Den klarer frontaltesten lidt dårligere end den to-personers udgave, som vejer mindre. Pæletesten viser, som i Smart fortwo, derimod et ringe resultat, som det fremgår af grafikken herunder.

Smart forfour opnåede ikke fem stjerner. Det var ikke pæletestens skyld, selv om den brune markering af brystet alene burde være dumpegrund - men det ser Euro NCAP stort på. Og det er heller ikke Euro NCAPs bekymring over den hovedbeskyttende sideairbag, der er årsagen, men udelukkende fravær af den nye AutoBrems funktion. Fartbegrænser/fartpilot er ekstraudstyr, men var på testbilen.
Selve karrosseriet klarer testen godt og en knæairbag kompenserer lidt for den beskedne benplads i den meget korte bil.
I pæletesten noterede Euro NCAP, at den lille hovedbeskyttende luftpude, som ikke er en gardinairbag, men den billige type, som kommer farende op fra det nederste af sæderyglænet, i modsætning til i Smart fortwo, fungerede som planlagt.

Barnetesten viste gode resultater for babyen i  den bagudvendte autostol, mens den 3-årige dukke i en fremadvendt stol blev udsat for højere kraftvirkninger end godt var. Forholdene omkring placering af et barn i en bagudvendt autostol på forsædet lige op ad en airbag, var ok, ligesom installationstesten forløb godt. Alle teststole kunne installeres nemt og sikkert.

Fodgængertesten blev klaret bedre end i den 2-personers udgave med de sædvanlige problemer omkring siderne af frontruden.

Sikkerhedsudstyret
er ikke imponerende. En fartpilot/fartbegrænser giver point, men da den er ekstraudstyr er det ikke sikkert, at den er på samtlige danske smart forfour, der i såfald vil dumpe sådanne udgaver ned på tre danske sikkerhedsstjerner.


I pæletesten kastes bilen med 29 km/t mod en tyk stålpæl. En langt mere krævende test end sidekollisionen. Den klarede Smart forfour ikke særlig godt. Samtidig har bilen kun en simpel type hovedbeskyttende airbag, der kommer op nedefra bagsæderyglænets nederste del. På billederne ses, hvordan luftposen foldes ud nedefra og op, kun dækkende et lille areal. 

 

smart forfour
5-dørs hatchback
999, benzin, "passion"

Venstrestyret
Fra Vin-nr: alle med specifikationer som den testede model

Egenvægt:  975 kg

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, enkeltvirkende
Sideairbags
2 Gardinairbags
Knæairbag i førersiden
3 Selehuskere
Afbryder for passagerairbag (manuel)

Seleforstrammere (enkeltvirkende)
Selekraftbegrænsere for og bag
Isofix beslag ved yderste bagsæder
ESC uden mulighed for frakobling
Fasrtbegrænser på testbil (ekstra)
AEB ikke mulig

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra i år udvidet med en vurdering af bagsæde evne til at beskytte mod piskesmæld.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

13,6

7,6

6,2

2,5

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser
Installation af autostole i Smart forfour Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Højre

  ok = problemløs installation Sele

ISOFIX

ISOFIX

UNIVERSAL        
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

ikke tilladt

ok

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

ok

SEMI-UNIVERSAL        
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ikke tilladt

ikke tilladt

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

ok

OEM (Fabrikantens valg):        
Q1.5 Britax Römer Baby Safe Plus

Ikke tilladt

ok

ok

Q3 Mercedes-Benz Duo Plus

ikke tilladt

ok

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 


VIDEO af crashtesten:

-klik på billedet  






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk