Testfase: December 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 12-12-2014 - 2

 Subaru Outback
   (Testet model: 85 kWh el-bil)

 - fem stjerner med Autobrems+

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

85

87

70

73

80

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%

 


 

 

 

 

 

 


Subaru Outback  har ægte gardinairbags i hele bilens længde. Typisk for biler, som også sælges på det amerikanske marked, udløses de også ved en frontaltest for at beskytte mod en eventuel efterfølgende væltning. Men selv et almindeligt forekommende sammenstød kan medføre kraftige sidebevægelser, så det betyder maks. sikkerhed.


Subaru Outback 
fremtræder som en fin og sikker bil, og den femte stjerne var oplagt.
Den kræver dog, at bilen har AutoBrems+, altså det avancerede AEB Inter-Urban system, som hos Subaru hedder "Eye sight".
Det var for så vidt monteret, men kvalificerede sig ikke til point, idet det ikke opfyldte Euro NCAPs minimumkrav til installationsrate. Men den danske Subaru importør har i en pressemeddelse bekræftet at AEB Inter-Urban er standardudstyr i Danmark.
Skulle den danske importør fravælge Vognbaneassistent, som Outback er testet med, vil de fem stjerner stadig være hjemme - og dermed 3.600 kr. fradrag i registreringsafgiften.
Som det fremgår af farverne på grafikken er der kun gult og grønt. Meget fint.

Sikkerheden for børnene er god og testmonteringen af de udvalgte teststole viser, at dem, som der er beregnet til biltypen. Hvad angår muligheden for frakobling af passagerairbaggen, så en bagudvendt autostol lovligt kan monteres, har Subaru et særligt udspekuleret system, hvor passagerairbaggen som standard er frakoblet, men tilkobles, hvis der sidder en passager i sædet

Fodgængertesten
viser gode resultater på nær i de tilfælde, hvor en påkørt person rammer hovedet mod vindspejlets sider. Motorhjælmen er af den aktive type, der løfter sig, hvis en fodgænger rammes og den funktion virkede tilfredsstillende.


I pæletesten kastes bilen med 29 km/t mod en tyk stålpæl. En langt mere krævende test end sidekollisionen. Den klarede Outback fint, og billedet til højre dokumenterer vigtigheden af et ægte gardinairbag system.

 

Subaru Outback
5-dørs stationcar
2.0 diesel "Eye Sight"

Venstrestyret
Fra Vin-nr: alle med specifikationer som den testede model

Egenvægt:  1.682 kg

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, enkeltvirkende
Sideairbags
Gardinairbags i kabinens længde
Knæairbag i førersiden
Selehuskere (for- og bagsæder)
Afbryder for passagerairbag (automatisk)

Seleforstrammere (dobbeltvirkende)
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
Isofix beslag ved yderste bagsædepladser.
ESC medmulighed for frakobling

Autobrems+ Inter-Urban, ekstraudstyr, men standard i Danmark.
Vognbaneassistent standard.

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra i år udvidet med en vurdering af bagsæde evne til at beskytte mod piskesmæld.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,5

8,0

7,3

2,6

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Subaru Outback Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ikke tilladt

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ikke tilladt

ok

ok

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM          
Q1.5 Fair G0/1S

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 


VIDEO af crashtesten:

-klik på billedet 





VIDEO med Autobrems:

-klik på billedet 





AutoBrems Inter-Urban systemet sikrede at der ingen påkørsel skete helt op til 70 km/t

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk