Testfase: November 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 05-11-2014

Suzuki Celerio
- ny lavprisbil erstatter Suzuki Alto
 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

61

74

68

38

60

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%


Suzuki Celerio forventes at blive billig, ligesom forgængeren Suzuki Alto var det.
Ligesom den, er det ikke crashtestresultaterne, der skal stå højest på købernes ønskeliste.
I 2009, da Alto blev testet, var ESC, elektronisk stabilitetsprogram,  ekstraudstyr, men i mindre omfang. Dette udstyr er i dag blevet lovpligtigt, men ellers har den testede Celerio kun et minimum af udstyr.
Så de tre stjerner fra Alto går igen.
Dog er den vigtige frontaltest blevet bedre. I 2009 blev det kun til 10,4 point af 16 mulige, i 2014 er resultatet 13,6 point og dermed over den i 2009 eksisterende spærregrænse for fem stjerner på afrundet 13,0 point.
 

Frontaltesten, sidetesten og pæletesten er stort set uændret siden 2009. Sidetesten er nu i top, mens pæletesten ikke blev udført, idet hovedbeskyttende airbag kun er ekstraudstyr, og den er et krav fra Euro NCAPs side. Uden den er det eneste, man opnår i pæletesten, at ødelægge den kostbare testdukke - i det virkelige liv et levende menneske.
Det lukker Celerio ude af det gode selskab. Men det retter den danske Suzuki-importør op på, idet ægte gardinairbags i hele kabinens længde gøres til standard.
Det vil dog ikke vil hæve antallet af Trafikstyrelsens tre stjerner ude i bilbutikkerne. Man kan kun skønne om resultatet med gardinairbags, og det er ikke godt nok. Man kunne have ønsket, at Euro NCAP havde udført testen frem for helt at droppe den - det er set før. Med reference til den helt perfekte sidetest, kunne man forvente et godt resultat.
I den nye piskesmældtest, hvor vurdering af hovedstøtterne ved bagsædet indgår, blev det til ros for forsædepladserne, men bundkarakter til bagsædet. Hvilket Celerio ikke er ene om i denne testrunde. Samme resultat kan Skoda Fabia og Renault Mégane fremvise.
Barnetesten lover ikke godt for børnene udover babystadiet. Den treårige dukke i en fremadvendt autostol opnåede en rigtig dårlig karakter. Kollisionskræfterne tog for hårdt fat i såvel hals/nakke som bryst. På barnetestens andre punkter var resultaterne gode, og alle teststolene, der passer til en bil som Celerio, kunne monteres sikkert og uden besvær.
Fodgængertesten blev klaret pænt, bedre end hos de fleste andre af årets testede biler, men der er masser af plads til forbedringer.
Sikkerhedsudstyr skal vi ikke spilde mange ord på, for der er ikke rigtig noget at skrive om.
Det skulle da lige være den manglende selehusker til bagsædet.

 


 


Suzuki Celerio
 1.0 benzin GL
5-dørs hatchback
Venstrestyret

Egenvægt: 823 kg
Fra VIN-nr.:Alle modeller med samme specifikationer som den testede.

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
Frontairbags, to-trins
Seleforstrammere ved forsæderne
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
Sideairbags (kun foran)
Afbryder for passagerairbag: Manuel
Isofix-ankre ved yderste bagsædepladser
2 selehuskere (for og bag).
ESC, ikke mulighed for frakobling
Justerbar fartbegrænser: ikke mulig
Vogbaneassistent: Ikke mulig
Automatisk nødbremse: Ikke mulig

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

13,6

8,0

0,0

1,6

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,
altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

rnta
 Herunder resultatet af barnestoletesten, der nu også omfatter bilens evne til at tage imod de enkelte typer stole, som er udvalgt blandt årets bedste i test.

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser.   Installationstesten gav maksimum point.

Installation af autostole iSuzuki Celerio Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM (Fabrikantens valg):          
Q1.5 Fair Go/1

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Römer Duo Plus Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen


 




VIDEO 
klik på billedet


 

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk