Testfase: 4. juni 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 30-05-2014

 Tazzari Zero
 - med 100 km/t kan Tazzari godt følge med trafikken,  men sikkerheden er ikke eksisterende. Førerselen sprang under frontaltesten med 50 km/t,  og airbags er et ukendt begreb
 



Tekniske specifikationer:
Antal sæder: 2
Motor: Elmotor
Egenvægt: 542 kg
Maks. hastighed: 100 km/t

Sikkerhedsudstyr:
3-punkt sikkerhedssele

 

Strukturelt klarede ​​Tazzarari  Zero sig godt , men da køretøjet blev inspiceret efter testen, stod det klart, at strukturen havde nået sin grænse i frontaltesten og ikke ville være i stand til at modstå en mere alvorlig kollisionskraft over 50 km/t.
Det forreste af de to batterier  blev skubbet baglæns ind i fodrummet under frontaltesten. Selv om risikoen for skade på underbenene ikke blev vurderet i denne form for crashtest, kan en sådan kollaps af fodrummet være yderst farligt under en ulykke. I sidekollisionen åbnede førerdøren sig, hvilket øger risikoen for, at føreren kan falde ud af bilen.


Airbags fås ikke til Tazzari, den har kun  en tre point sikkerhedssele, som sprang under frontaltesten i det punkt, hvor den er fastgjort til dørsøjlen. Føreren af køretøjer sad reelt ubeskyttet, og dukkens hoved ramte midten af rattet med stor kraft og dermed med risiko for  livstruende skader. På grund af selens svigt  og den øgede risiko for skade på hele kroppen, blev scoring for alle dele af kroppen nedgraderet.
Førersædet og dets forbindelse til vognbunden var intakt efter testene.

 

 Der er, så vidt vi kan se, registreret seks Tazzari Zero i Danmark. En meget dyr bil i øvrigt.

Frontaltest ved 50 km/t

Sidetest med 50 km/t

Frontaltesten blev foretaget mod en flad, deformerbar barriere og kun med 50 km/t, hvor den normale Euro NCAP test sker med 64 km/t og en almindelig EU godkendelsestest med 56 km/t.

Sidetesten foregik med samme hastighed og kraft som almindelige biler udsættes for under såvel Euro NCAP testen og EU's godkendelsestest. Førerdøren åbnede, det må den ikke.


Sikkerhedsselen
sprang under testen og føreren slog med fuld kraft hovedet ned i rattet med fare for livstruende skade


Tazzari Zero har hverken front eller sideairbags og kan slet ikke leveres med det.

reden kommentarer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk