Testfase: November 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 05-11-2014 - 1

 Tesla S
   (Testet model: 85 kWh el-bil)

 - fem stjerner uden autobrems

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

82

77

66

71

76

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%

 



Tesla S  har ægte gardinairbags i hele bilens længde. Typisk for biler, som også sælges på det amerikanske marked, udløses de også ved en frontaltest for at beskytte mod en eventuel efterfølgende væltning. Men selv et almindeligt forekommende sammenstød kan medføre kraftige sidebevægelser, så det betyder maks. sikkerhed.


Tesla Model S  har ægte gardinairbags i hele bilens længde. Typisk for biler, som også sælges på det amerikanske marked, udløses de også ved en frontaltest for at beskytte mod en eventuel efterfølgende væltning. Men selv et almindeligt forekommende sammenstød kan medføre kraftige sidebevægelser, så det betyder maks. sikkerhed.



















Den spændende elbil, Tesla, har på trods af en høj pris opnået en pæn udbredelse i Danmark. Det er en tung bil, (2.100 kg egenvægt), men bilen er bygget til at klare de deraf følgende kraftige påvirkninger ved en kollision. Det viser grafikken tydeligt, dog sladrer den brune farve i pæletesten dog om en for dårlig beskyttelse af førerens bryst. Den test har de fleste andre bilmærker fået styr på.
Den gule mærkning af forsædepassagerens hoved skyldes en airbagfejl. Hovedet slog simpelt hen igennem airbaggen. En person ville ikke være blevet skadet alvorligt, men den slags må ikke ske og Tesla tog omgående fat i problemet og oplyser, at allerede leverede airbags er blevet skiftet.
Om fejlen også findes på biler fra før det i testen oplyste (ukomplette) produktionsnummer, ved vi ikke.
Til gengæld klarede Tesla testen af bilens hovedstøtter fint, også dem ved bagsædet blev vurderet som særdeles tilfredsstillende.


I sidekollisionen rammes bilen af en trolley med 50 km/t. På trolleyens front sidder en aluminiumskube, der gør det ud for en bil.

I pæletesten kastes bilen med 29 km/t mod en tyk stålpæl. En langt mere krævende test end sidekollisionen. Tesla bestod den ikke  tilfredsstillende.

Sikkerheden for børnene er god og testmonteringen af de udvalgte teststole viser, at dem, som der er beregnet til biltypen, på nær en enkelt, nemt og sikkert kan monteres. Passagerairbaggen kan frakobles, hvis der skal placeres en bagudvendt barnestol i forsædet, men funktionen blev ikke godkendt idet det ikke fremgår tydeligt nok, hvordan fra- og tilkobling sker.
Begge teststolene på bagsædet var af den bagudvendte type.

Fodgængertesten viser gode resultater på nær i de tilfælde, hvor en påkørt person rammer hovedet mod vindspejlet. Ikke blot ved sidestolperne, men i hele bilens bredde.
Motorhjælmen er af den aktive type, der løfter sig, hvis en fodgænger rammes og den funktion virkede tilfredsstillende.

Sikkerhedsudstyret byder ikke på en nødbremsefunktion (AutoBrems). Hverken City-udgaven eller den til hurtigere plus-udgave til  landevej/motorvej hastigheder.
Det ville normalt betyde en for lav karakter i sikkerhedsboksen til fem stjerner, men en avanceret fartalarm med skiltegenkendelse giver den fornødne karakter til at kunne kompensere for AuroBrems. Det er første gang vi ser det.
Vognbaneassistent var standard på testbilen.
 

Konklusion: God sikkerhed i en spændende bil


 


 

Tesla  S
4-dørs sedan

Fra Vin-nr: 5YJSA7H1XEFPXXXXX

Egenvægt:  2.100 kg

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, dobbeltvirkende
Sideairbags, i brysthøjde kun foran
Gardinairbags i kabinens længde
Selehuskere (for- og bagsæder)
Afbryder for passagerairbag

Seleforstrammere (dobbeltvirkende)
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
iSize sæder ved yderste bagsædepladser.
2 integrerede autostole ekstraudstyr
ESC uden mulighed for frakobling

Vognbaneassistent (ekstraudstyr)
Autobrems ikke mulig
Vognbaneassistent standard.

I den nye test er der mulighed for tre typer fartbegrænser. De ikke gældende på denne bil er nedtonet:
Justerbar fartbegrænser (SLIF) -kun information)
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent).
Just. fartbegr. (SLIF + MSA) 
Intelligent fartbegrænser 
(ISA) - begge, og sammenkoblet

 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra i år udvidet med en vurdering af bagsæde evne til at beskytte mod piskesmæld.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,4

8,0

6,3

2,7

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

 

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Tesla Model S Forsæde Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

Fejl

Ikke tilladt

Fejl

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

Ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

Ikke tilladt

Ikke tilladt

Ikke tilladt

OEM          
Q1.5 Takata Mini

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Q3 Takata Midi Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen


 

 


VIDEO af crashtesten:

-klik på billedet 


 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk