Testfase: September 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 18-11-2014   1.

Toyota Aygo
- gælder også for søstermodellerne Citroën C1 og Peugeot 108 med samme sikkerhedsudstyr. Men bemærk: De billigste modeller uden fartpilot/fartbegrænser vil kun være 3-stjernet

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

80

80

62

56

72

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%






Toyota Aygo testen gælder også for de parallelt byggede Citroën C1 og Peugeot 108.
I de tidligere tests var det Citroën C1, der fik æren af at servere resultatet.
Det er dog en betingelse, at udstyrsniveauet på alle bilerne er som på den testede, men denne gang er der i hvert fald ikke nogen femte stjerne at sigte efter.
Det svage punkt er mangelen på et autobremssystem, og det skal være det, der hedder "AEB Inter-Urban", der er ikke nok med det AEB City, som VW Up f. eks. har. Det tæller ikke med i sikkerhedsboksen.
Havde den nye Aygo i den testede model haft en godt fungerende AEB Inter-Urban samt vognbaneassistent havde den femte stjerne været hjemme. Med en karakter på 1,83 i AEB-testen ville de fem stjerner være hjemme også uden vognbaneassistent. I hvert fald i en 2014-test.
Generelt ligger karaktererne i de forskellige discipliner nemlig pænt, kun har den lille bil besvær med sikkerheden omkring forsædepassagerernes lårben, ikke mindst hvis kørestillingen er en lidt anden end testdukkernes eller hvis størrelsen af personerne er en anden end den i testsituationen.

Sidetesten var til topkarakter og den svære pæletest blev også klaret meget overbevisende. Kun en bagatel fra den optimale, grønne markering. Det er rigtig flot og skyldes ikke mindst, at man har valgt et ægte gardinairbagsystem, der sikrer hele kabinen, hvor hovedkonkurrenten med fem gamle stjerner, VW Up kun har en lavprisløsning.

Børnesikkerheden,
med topkarakter til den bagudvendte løsning og 10,5 ud af 12,0 mulige point til den fremadvendte løsning, er udmærket.

Fodgængertesten blev klaret til lidt over minimum for en femstjernet karakter, det er ellers en test de små biler kan have vanskeligheder med.

Aktiv sikkerhed trak Aygo ned på de fire stjerner. Den har ganske vist det nu lovpligtige ESC antiskrid system samt selehuskere til både for- og bagsæder.
Euro NCAP er flink og giver point for en fartbegrænser, som ikke er standard, men som man mener vil findes i de fleste af de solgte biler.



Passagererne i den lille bil er godt beskyttet af airbags hele vejen rundt.

Konklusion: Selv om det kun blev til fire stjerner og dermed et manglende dansk sikkerhedsfradrag, virker Toyota Aygo og den to "søstre" som gode, sikre biler med reelt femstjernet sikkerhed. Nye beregningsmetoder gør jo ikke en bil mindre sikker. Nu gælder det blot om, at få fabrikanterne til at installere Autobrems-udstyr i bilerne. Det er Euro NCAPs erklærede mål.



 


Toyota Aygo  1 x play
samt Citroën C1 og Peugeot 108
med samme sikkerhedsudstyr.

5-dørs hatchback
Venstrestyret

Egenvægt: 874 kg
Fra VIN-nr.: alle  Aygo af den testede type

Sikkerhedsudstyr i testbilen og standard i samtlige udgaver:
2 frontairbags, et-trins
Sideairbags (kroppen) foran
Gardinairbags i kabinens længde
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
Selehuskere (for- og bagsæder)
Afbryder for passagerairbag: Manuel
Isofix-ankre ved yderste bagsædepladser
ESC, mulighed for manuel  frakobling

Isofix ankre: Yderste bagsædepladser
Justerbar fartbegrænser (MSA) - manuel betjent). Ekstraudstyr, men fik point, da Toyota anfører, at de fleste biler vil have det.
OBS: Af beskrivelserne over bilerne fremgår det, at de billigste udgaver ikke har dette udstyr og dermed har disse biler kun 3-stjernet sikkerhed.


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

12,5

8,0

7,6

2,6

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.
Sikkerhedsmæssigt skal man være klar over, at små biler principielt  er farligere end større.


Alle fotos: Euro NCAP

Frontaltest ved 64 km/t



12,5 point 
samlet i frontaltesten er bestemt ikke noget at prale af i henhold til dagens niveau. Maks. er 16,0 point. 
Læg mærke til, at alle airbags udløses ved frontaltesten. Filosofien er, at også i en frontaltest kan passagererne blive rusket sideværts, ikke mindst i en lille bil. Men systemet ses også tit anvendt i store biler, som regel nogle, der sælges i USA.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten,
som siden 2009 har givet bilfabrikanterne store problemer, klarede Aygo i så fin stil, at det nærmest var perfekt, kun få point fra den optimale grønne markering på test-grafikken.


Sidetest ved 50 km/t

Bilen påkøres af en rullende, 1,5 m bred barriere med 50 km/t. Det er en test som alle biler bør kunne bestå i så fin stil, at dukken på grafikken markeres grøn overalt. Det er da også tilfældet med Toyota Aygo.


2,6 point
 i
piskesmældtesten er et resultat af de nye regler, hvor også bagsædets hovedstøtter tæller med.
Hvor førersædet testes i den her viste slædetest, er bagsædetesten kun en visuel måling/vurdering, baseret på standardhøjde og beregnet afstand af hoved til hovedstøtte. Forsæderne kan nu maksimalt opnå 2 point, bagsædet 1 point og har bilen Autobrems City som standard og har forsædetesten givet mindst 1,5 point af de 2 mulige, kan bilens tildeles yderligere 3 point. Altså maks 6 point i piskesmældtesten som helhed.
Aygo fik 1,602 point for forsæderne og 1,000 point for bagsædets hovedstøtter, i alt 2,602 point.
Autobrems City,


Barnetest
Sikkerheden for de to "børn" er ikke i top for det treårige "barn", men ikke alarmerende. Resten af barnetesten er perfekt.
Billedet her viser det 3 år gamle "barn" i sin fremadvendte autostol under frontaltesten.
Ruderne er på vej til at blive dækket af en udfolder gardinairbag under udløsning.

 

 

 

 

 

 

Se autostole-skema nederst på siden!

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser

Installation af autostole i Toyota Aygo, Citroën C1
og Peugeot 108
Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ok

ok

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

ok

OEM          
Q1.5 Takata Mini Isofix, bagudvendt

Ikke tilladt

ok

ok

Q3 Römer Duo (Isofix) fremadvent Ikke tilladt

ok

ok

 

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 













VIDEO 
klik HER


 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk