Testfase: 3. december 2014: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 03-12-2014 -2

VW Passat
(Testbil: 2.0 TDI "Comfortline"
  

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

85

87

66

76

80

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    60%

Grænse for 5 stjerner:      65%

Grænse for 5 stjerner: 75%



VW Passat har gardinairbags, der dækker i hele kabinens længde, men de udløser kun ved sidekollision, ikke som flere af de denne gang testede biler, også ved frontalkollisionen.
Forsikringsmæssigt ganske fornuftigt, da udløste airbags er dyre at erstatte.

VW Passat er VW's flagskib, og det lever Passat for så vidt pænt op til i Euro NCAP testen.
Alle de gamle dyder som frontaltesten, sidetesten og pæletesten blev klaret tilfredsstillende. Også den nye form for piskesmældtest blev klaret til grøn markering både ved forsæder og bagsæder. Også uden det mulige AutoBrems City til brug ved lave hastigheder, som ikke talte med, da det ikke er standardudstyr på Passat.
AutoBrems tæller kun med i voksentesten som et højhastigheds system, der gav gode point i Sikkerhedsboksen på trods af, at det kun er ekstraudstyr. Skulle den danske VW-importør finde på at sælge Passat uden AutoBrems+ bliver resultatet kun 4-stjernet med deraf følgende tab af et sikkerheds fradrag i registreringsafgiften på 3.600 kr.

Barnetesten gav topkarakter for begge "børn" i bagsædet. Forholdene omkring anbringelse af et mindre barn i en bagudvendt autostol i forreste passagersæde var som de skulle være med alle fornødne advarsler omkring airbaggen i instrumentpanelet.
Monteringstesten af ca. 10 forskellige autostole, markedets bedste, viste, at Passat er en god "vært" for alle stoles vedkommende.

Fodgængertesten viste egenskaber i den bedre ende af skalaen, dog med kritikpunkter i siderne både på fronten og omkring frontrudens bærende ramme.
Et typisk problem på de fleste biler.

Sikkerhedsudstyret på Passat er omfattende - eller kan blive det. Vognbaneassistenten talte ikke med, da for få købere vil betale ekstra for den. Derimod forventes den valgfri fartbegrænser at have større interesse, så meget, at Euro NCAP valgte at lade den indgå i vurderingen. AEB City (AutoBrems ved lavere hastigheder) blev i følge rapporten også accepteret, men den har ikke fået point i rapporten. Den optræder i en pakkeløsning sammen med AutoBrems+ (højere hastigheder) og denne funktion blev testet til en høj karakter. Fartbegrænser er ligeledes accepteret ekstraudstyr.
Danske Passat-købere skal være opmærksomme på om deres udsete bil nu også har det i testen nævnte udstyr, hvis de ønsker at køre i en femstjernet bil - og importøren får kun stjernefradraget for biler, der enkeltvis opfylder de nævnte kriterier.


Passat klarede de forskellige testformer udmærket og med kun grønne og gule markeringer på testgrafikken.
På billederne herover ses, hvordan bilen sendes mod en stålpæl med 50 km/t, stående på en platform fornyset med hjul.
Indtrykningen af pælen er beskeden.
På nederste foto til højre ses hvordan de udløste gardinairbags beskytter alle passagerer i bilen.


 


VW Passat
2.0 TDI "Comfortline"
5-dørs hatchback

Venstrestyret

Egenvægt: 1.465 kg
Fra VIN-nr.:alle af den testede type

Sikkerhedsudstyr i testbilen:
2 frontairbags, et-trins
Gardinairbags i hele kabinens længde
Knæairbag i førersiden
Selekraftbegrænsere ved for- og bagsæder 
Seleforstrammere ved forsæder
3 selehuskere (for og bag)
Afbr
yder for passagerairbag: Manuel
iSize sæder (bagsædets yderste pladser)
Forreste hovedstøtter: Passiv funktion
ESC, ikke mulighed for frakobling

Justerbar, manuel fartbegrænser ekstraudstyr accepteret på testbil.
Vogbaneassistent: Ekstra, ikke godkendt. Automatisk nødbremse (AEB+), ekstra, men medregnet i test.


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,9

8,0

7,4

2,3

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

Isofix beslag findes ved bagsædets yderste pladser.   Installationstesten blev klaret til topkaraktér.

Installation af autostole i VW Passat Forsæde       Bagsæde, 1. ste række
   Udvalgte autostole til testen Højre Venstre

Midt

Højre

  ok = problemløs installation Sele ISOFIX

Sele

ISOFIX

UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix (sele)

ok

ok

ok

ok

            - Römer King Plus (sele)

ok

ok

ok

ok

Gruppe I Römer Duo Plus (Isofix)

Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (sele)

ok

ok

ok

ok

SEMI-UNIVERSAL          
Gruppe 0+ Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (sele)

ikke tilladt

ok

ikke tilladt

ok

              - Maxi Cosi Cabriofix & EasyFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe 0+/I BeSafe iZi Kid X3 ISOfix Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe I Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

Gruppe II/III Römer KidFix (Isofix) Ikke tilladt

ok

Ikke tilladt

ok

OEM (Fabrikantens valg):          
Q1.5 VW Bobsy G0+ isofix ikke tilladt

ok

ikke tilladt

ok

Q3 VW Bobsy G0+ isofix ikke tilladt

ok

ikke tilladt

ok

 

Tilbage til testårets andre biler:
klik på bilen

 

 

 

VIDEO 
Autobrems


 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testårets forside:

 www. sikkerbil.dk © 2014 •  Mail: info@sikkerbil.dk