Testfase: 22. april 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 22-04-2015

Fiat 500 X
- Testbil: 1,6 diesel "Pop Star".
Kun 4 stjerner med samme udstyr som testbilen

  

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

86

85

74

64

79

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    65%

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%




Fiat 500X er testet med Vognbaneassistent, som er ekstraudstyr fra fabrikken. Fravælges dette udstyr på en dansk bil, bliver den kun 3-stjernet

 

Passagerkabinen på Fiat 500X var stabil i den frontale offset test. Dummy aflæsninger viste en god beskyttelse af knæ og lårben på fører og forsædepassager. Fiat demonstrerede, at et tilsvarende beskyttelsesniveau ville gives til personer i forskellige størrelser i forskellige positioner.
Den nye fuld-bredde-test med en ny, lille kvindedummy ved rattet og i bagsædet viste gode resultater på nær en utilstrækkelig brystbeskyttelse i bagsædet.

I sidetesten scorede 500 X maksimum point med god beskyttelse af alle kroppens regioner.
 I den mere barske pæletest blev noteret en tilstrækkelig beskyttelse af brystkassen og ligeledes af andre dele af kroppen.
Hovedstøtter og forsæder viste god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra. En geometrisk vurdering af bagsædet tyder på en jævn god beskyttelse mod piskesmældslæsioner.
AutoBrems City, som kan tælle med i piskesmældtesten, fås som ekstraudstyr, med blev ikke vurderet i testen..

Fiat 500X scorede maksimum point i barnetesten for sin beskyttelse af 1½ år dummy i de dynamiske prøver og tabte kun en brøkdel af et point for den 3 årige dummy. Begge dummyer sad i bagudvendte autostole.
I sidekollision-testen, blev begge ”børn” korrekt fastholdt i de beskyttende autostole med minimum risiko for hovedkontakt med dele af bilens interiør. Passagerairbaggen kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol placeret på forsædet. Der gives en klar information til føreren vedrørende status for airbaggen, og systemet blev belønnet. Alle autostoltyper, som indgår i Euro NCAP testen kunne installeres hurtigt og sikkert.

I fodgængertesten gav kofangeren overvejende god beskyttelse til fodgængernes ben. Beskyttelse af bækken området var også ok, og bilen scorede maksimum point i disse tests, gav god beskyttelse mod hovedskader, mens der som sædvanligt blev registreret dårlige resultater langs kanten af forruden og hjørnestolperne.

Sikkerhedsboksen viser elektronisk stabilitetskontrol som (lovpligtigt) standard udstyr, og der er selehuskere ved for- og bagsæder. Det valgfrie AEB nødbremsesystem fungerer fra lave hastigheder, typisk for bykørsel og i forbindelse med højere landevejshastigheder. Men Fiat forventer ikke de fleste, solgte biler vil være udstyret med systemet, så funktionen blev ikke medtaget i vurderingen. En manuel hastighedsbegrænser er standardudstyr og møder Euro NCAP krav til systemer af denne type. Vognbaneassistent fås som ekstraudstyr. Da det forventes at blive monteret på de fleste biler, der sælges, blev det medtaget i vurderingen. I Danmark er det dermed pointgivende ekstraudstyr på alle modelvarianter, hvis en køber tilvælger det. Men da bilen kun er firestjernet medfører det ikke det fradrag i registreringsafgiften, som ellers kunne have gjort udgiften neutral.
 


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning
 

Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde

Pæletest, bilen kastes mod en stålpål med 29 km/t

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Det ser ud til, at den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Fiat 500X, 1,6 diesel og "Pop Star" udstyr.
5-dørs hatchback. Vægt: 1.386 kg. Venstrestyret. årg. 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej nej nej
Side hovedairbag ja ja nej
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City ekstra
AEB Inter-Urban ekstra
Fartbegrænser system ja
Vognbaneassistent ekstra
(monteret)


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran

Piske-smæld
bag

7,826  

7,777

8,000

7,463

1,594

0,375

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
3,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

 

 

 







 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk