Testfase: 22. april 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 22-04-2015

Mazda 2
- Testbil: 1,5 "Core"
  

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

86

78

84

64

79

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    65%

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%




 

Passagerkabinen forblev stabil i den frontale offset-test. I denne test blev maksimum point scoret af passager-dummyen. Det er så laveste pointtal, der tæller med.
Testen viste en god beskyttelse af knæ og lårben ved begge forsæder, og Mazda har vist, at et tilsvarende beskyttelsesniveau vil gælde for personer i forskellige størrelser i forskellige siddestillinger.
I den nye fuld bredde frontal test med en lille kvindedukke i førersædet og en tilsvarende dukke i bagsædet, blev noteret god beskyttelse af alle førerens kropsdele undtagen halsen. Beskyttelse af bagsædepassageren blev vurderet som acceptabel.
Sidekollisionen viste god beskyttelse. Selv i den mere alvorlige pæletest var beskyttelsen god, og det blev til maksimum point.
Piskesmældtesten viste god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra, men en geometrisk vurdering af bagsædet afslørede en forventet dårlig beskyttelse. AutoBrems City, som kan være pointgivende i forbindelse med piskesmældtesten, fås som ekstraudstyr til Mazda 2, men var ikke monteret på testbilen.
I barnetesten, der er baseret på dummy aflæsninger i de dynamiske prøver, scorede Mazda 2 maksimum point for sin beskyttelse af den 1½ år dummy, mens resultatet var dårligere for den 3 årige dummy, placeret i en fremadvendt autostol. Mazda viste, ved hjælp af deres egne tests, at de to børn vil sidde godt beskyttet af autostolenes sider, hvilket minimerer risikoen for hovedkontakt med hårde dele af kabinen.
Passagerairbaggen kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol i forsædet. Oplysninger om status for airbaggen er ok, og systemet blev belønnet. Alle typer af autostole, som bilen er designet til, kunne monteres med undtagelse af den semi-universale gruppe 0 + / 1, som ikke kunne installeres bag førersædet.
Fodgængertesten viste, at kofangeren ydede god beskyttelse af fodgængere ben og scorede maksimum point. Beskyttelsen af bækkenområdet var overvejende god. Motorhjelmen tog pænt imod en uheldig fodgænger. Dårlige resultater registreredes kun i forbindelse med frontrudens hjørnestolper.

Sikkerhedsboksen
Elektronisk stabilitetskontrol (ESC) er (lovpligtigt) standard udstyr, og der er selehuskere til såvel for- som bagsæder. En manuel betjent fartbegrænser er en mulighed, men den forventes at blive monteret på de fleste biler, der sælges og mødte Euro NCAP krav til systemer af denne type. Tilsvarende fås som ekstraudstyr Vognbaneassistent. Begge dele blev medtaget i vurderingen, men i Danmark er begge dele et krav på hver enkelt bil, der skal registreres, hvis bilen skal nyde godt af de tildelte point fra Euro NCAP.
Uden blot en af delene falder Mazda 2 fra 4 til 3 stjerner.

 


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning
 

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde

Sidetest, bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t

Pæletest, bilen kastes mod en stålpæl med 29 km/t
 

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Det ser ud til, at den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Fiat 500X m/1,6 diesel og "Pop Star" udstyr.
5-dørs hatchback. Vægt: 1.386 kg. Venstrestyret. årg. 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej nej nej
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag ja ja nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City ekstra
AEB Inter-Urban nej
Fartbegrænser system ekstra
(monteret)
Vognbaneassistent ekstra
(monteret)


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye frontaltest med 50 km/t i frontens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran

Piske-smæld
bag

7,848  

7,128

8,000

8,000

1,814

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
3,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk