Testfase: 22. april 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 22-04-2015

Renault Espace
- Testbil: 5-dørs MPV
  

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

82

89

70

80

81

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    65%

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%



De fem stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med ekstraudstyr.
Optræder dette udstyr ikke på en dansk registreret bil, falder antallet af stjerner og det danske stjernefradrag  bortfalder.

Passagerkabinen var stabil i den frontale offset test. Dummy aflæsningerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på føreren og passageren. Renault viste et tilsvarende beskyttelsesniveau også ville komme en fører folk af anden størrelse og siddeposition end testdukken til gode. Men på passagersiden viste der sig risiko for tilskadekomst fra instrumentpanelet, og det gav minuspoint.
I den nye fuld-bredde- test mod en hård mur og med en lille kvindefigur på førersædet blev alle kritiske områder på førerens krop godt beskyttet. Også beskyttelsen af den lille kvindedukke på bagsædet var tilstrækkelig.
I sidekollisiontesten viste dummyen god beskyttelse af alle kritiske områder af kroppen. Men den bageste dør i førersiden åbnes under testen, hvilket betyder risiko for at passagerer kan slynges ud af bilen. Det kostede point.
I den mere krævende pæletest blev førerens ribben udsat for en for kraftig påvirkning, mens beskyttelsen af andre dele af kroppen var god.
Piskesmældtesten viste god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra. En geometrisk vurdering af bagsæderne viste et kun jævnt resultat.
Espace AEB Inter-Urban AutoBrems system træder kun til fra 30 kilometer i timen så funktionen AutoBrems City kvalificere sig ikke til en vurdering af dets beskyttelse mod piskesmældslæsioner. Karakteren for AEB blev i øvrigt bemærkelsesværdig lav.

Begge barnedukker sad i bagudvendte autostole og Espace scorede maksimum point for sin beskyttelse af 1½ og 3 år spædbørn i de dynamiske prøver. I sidekollisionen blev begge dummyer godt fastholdt inden for autostolenes rammer, hvilket minimerer risikoen for hovedkontakt med dele af kabinen. Airbaggen ved forreste passagersæde kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol. Klar oplysninger gives til føreren vedrørende status for airbag og
systemet fik pluspoint her. Alle typer af autostole, som Espace er designet til, kunne nemt placeres i kabinen.

I Fodgængertesten gav kofangeren overvejende god beskyttelse for fodgængerens ben og bilen scorede maksimum point for sin beskyttelse af bækken området.
Motorhjelmen viste tilstrækkelig beskyttelse af hovedet på en ramt fodgænger. Med gode resultater omkring midten, men dårlige resultater, hvis den påkørte rammer forrudens hjørnestolper.

Sikkerhedsboksen:
Elektronisk stabilitetskontrol (ESC) er (lovpligtigt) standard udstyr, sammen med sikkerhedssele selehuskere for både for- og bagsæder. Det valgfrie 'Over-Speed Protection System”, som testbilen var forsynet med, anvender et fremadrettet kamera til at genkende hastighed. Oplysningerne præsenteres for føreren, der kan
beslutte, om bilen skal være begrænset til en maksimal hastighed. Systemet mødte Euro NCAPs krav for sådanne intelligente ”speed assistance system”er (SAS) og fik maksimum point. Et selvstændigt nødbremsesystem, AEB Inter-Urban, er også en mulighed, der forventes at være monteres på de fleste biler, der sælges. Systemet fungerer mellem 30 og 140 kilometer i timen og gav en kun lav karakter i Euro NCAP testen.
En Vognbaneassistent fås også som ekstraudstyr og mødte ligeledes Euro NCAP krav.
Bilens femstjernede karakter gælder principielt kun for biler med det testede udstyr. Espace vil dog, selv uden AEB Inter-Urban systemet kunne opnå den krævede minimumskarakter for fem stjerner, mens et fravalgt fartbegrænserudstyr (SAS) vil sende bilen ned på tre stjerner i Danmark, hvor de stillede krav håndhæves af Trafikstyrelsen.


 


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning
 

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde
 
Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde

Pæletest, bilen kastes mod en stålpæl med 29 km/t

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Det ser ud til, at den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Renault Espace, 5-dørs MPV. Vægt: 1.671 kg. Venstrestyret. årg. 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej nej nej
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City nej
AEB Inter-Urban ekstra
(monteret)
Fartbegrænser system ja
(monteret)
Vognbaneassistent ekstra
(monteret)


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran

Piske-smæld
bag

6,680  

7,900

7,500

7,124

1,564

0,625

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
3,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk