Testfase: 22. april 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 26-05-2015

Suzuki Vitara
- Testbil: 1,6 GL+ 5-d hatchback
  
Kun 4x4 modellerne, Exclusive og Active 4x4, er 5-stjernet, resten, heriblandt den forhjulstrukne Active, lever kun op til 3 danske sikkerhedsstjerner.
 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

89

85

76

75

83

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    65%

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%




De fem stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med ekstraudstyr.
Optræder dette udstyr ikke på en dansk registreret bil, falder antallet af stjerner og det danske stjernefradrag  bortfalder.

Passagerkabinen var stabil i den frontale offset test. Bilen scorede maksimum point for sin beskyttelse af ”personerne” i denne test, med god beskyttelse af alle områder af kroppen. Dummy aflæsninger viste god beskyttelse af knæ og lårben på fører og passager. Suzuki har vist, at et tilsvarende beskyttelsesniveau ville omfatte personer i forskellige størrelser og dem, der måtte sidde i andre positioner.
Fuld-bredde-frontaltesten viste god beskyttelse af forsædepassagererne, to små kvindedukker.

Vitara scorede maksimum point i sidekollisionen, men også i den mere alvorlige pæletest var beskyttelsen god overalt, hvilket gav maksimum point.
Test af forsæder og hovedstøtter viste god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra og geometrisk vurdering af bagsædet viste også god beskyttelse.
Vitara har som muligt ekstraudstur et selvstændig nødbremsesystem, som fungerer ved de lave hastigheder typiske for bykørsel (AEB City), men da systemet ikke er standardudstyr, blev det ikke testet.

Barnetesten gav gode karakterer med maksimum point til den etårige dummy. Den treårige dummy, sad i en fremadvendt barnestol, viste for høj påvirkning, men ikke alvorligt.
I sidekollision blev begge dummyer holdt godt indenfor autostolens grænser. Klar information om status for airbagsystemet blev belønnet. Alle typer autostole, som bilen er konstrueret til, kunne installeres nemt og sikkert.

I fodgængertesten gav kofangeren god beskyttelse af fodgængernes ben på alle testede områder. Motorhjelmen ydede god beskyttelse af hovedet på en fodgænger ramte i testede næsten alle områder, kun med nogle dårlige resultater kun på forrudens stive hjørnestolper.

Sikkerhedsboksen:

Elektronisk stabilitetskontrol er lovpligtigt standard udstyr på Vitara. Et hastighedsbegrænsende system (SAS) er  muligt ekstraudstyr, men forventes monteret på de fleste biler, der  sælges og mødte derfor Euro NCAPs krav til systemer af denne type. Et selvstændigt nødbremsesystem (AEB Inter-Urban) fås som ekstraudstyr. Selv om systemets funktionalitet ved lave hastigheder ikke var berettiget til bedømmelse (da systemet ikke er standard), var dets funktion ved de højere hastigheder inkluderet, og resultaterne var gode. Vognbaneassistent er ikke en udstyrsmulighed.

 Vitara vil kun være femstjernet på udgaver med AEB Inter-Urban og fartbegrænser (SAS). Uden disse ting på det danske marked, koster det den femte stjerne og dermed fradrag i registreringsafgiften. Uden AEB Inter-Urban bliver Vitara trestjernet.

 


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning
 

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde

Pæletest, bilen kastes mod en stålpæl med 29 km/t

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Det ser ud til, at den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Suzuki Vitara 1,6 GL+. Vægt: 1.114 kg. Venstrestyret. årg. 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej nej nej
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City ekstra
AEB Inter-Urban ekstra
(monteret)
Fartbegrænser system ekstra
(monteret)
Vognbaneassistent nej


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran

Piske-smæld
bag

7,754  

7,709

8,000

8,000

1,675

1,000

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
3,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 

 






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk