Testfase: 2. december 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 02-12-2015

BMW X1
- god, men ikke perfekt.

Testbil: sDrive 1,8d, venstrestyret.
5-dørs SUV 2015
 

Voksen
%  

Børn
%

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed %

Samlet score
%

90

87

74

77

84

Grænse for 5 stjerner: 80%

Grænse for 5 stjerner:    75%

Grænse for 5 stjerner:65%  

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%



De fem stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med pointgivende standardudstyr som fartbegrænser og AEB Inter-Urban - altså højhastigheds nødbremse.
Det er op til den danske importør om X1 skal være femstjernet i alle udstyrsvarianter.
.
 

 
BMW X1 klarer  sig i henhold til de fem stjerner fra Euro NCAP øjensynlig fint igennem testen, og 90% i den samlede voksentest karakter, ser da også fint ud. Men et mådeligt resultat i frontaltesten  for førerens bryst  er for dårligt og bliver mærkværdigvis ikke kommenteret i testrapporten. Der noteres dog et forventet, ligeledes mådeligt, resultat for bagsædet og dets hovedstøtter. Men ros til X1 for godt sikkerhedsudstyr.


Voksentest:
Kabinen forblev stabil i den frontale offset test. Testdukkerne viser god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og passager. BMW viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil blive ydet til personer i forskellige størrelser og i forskellige positioner. En orange (mådelig) markering af førerens bryst, har Euro NCAP øjensynlig glemt at kommentere.
I fuld bredde testen med 50 km/t mod en fast barriere effekt, viste beskyttelsen af alle kropsområder at være god for såvel føreren som bagsædepassageren – der i begge tilfælde  forestiller en lille kvinde.
Kun i den sædvanlige 64 km/t test med 40% af fronten mod en eftergivelig barriere viste  førerens bryst sig at være mere udsat for skader end acceptabelt.
I sidetesten,
hvor bilen ”påkøres med 50 km/t såvel som i pæletesten, der foregår med 32 km/t, scorede BMW X1 maksimum point.
De forreste sæder og hovedstøtter demonstrerede god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra, mens en geometrisk vurdering af bagsæderne gav anledning til kritiske kommentarer.
Det standardmonterede nødbremsesystem, både AEB City til lave hastigheder, hvor mange piskesmældskader opstår, og AEB Inter-Urban til højere hastigheder på landevej/motorvej, fungerede tilfredsstillende.
 

Barnetesten
Begge ”børn” sad i bagudvendte autostole i frontaltesten med 64 km/t. X1 scorede maksimum point for sin beskyttelse af både 1,5 år og 3 år testdukkerne såvel i frontaltesten som i sidetestsen.
Frontairbaggen ud for forsædepassageren kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol. Føreren får klare oplysninger vedrørende status for airbaggen, og systemet blev belønnet.
 Alle de typer autostole som X1 er beregnet til kunne installeres korrekt i bilen.

Fodgængertesten:
X1 har en "pop-up" motorhjelm. Sensorer i kofangeren registrere, når en fodgænger er blevet ramt og en anordning hæver motorhjelmen for at give større afstand mellem karrosseripladen og de hårde strukturer i motorrummet. BMW beviste, at systemet fungerede godt for en række forskellige fodgænger staturer og ved en række forskellige hastigheder. Derfor blev tests udført med motorhjelmen i hævet position. Kofangeren scorede maksimum point for sin beskyttelse af  fodgængernes ben, mens beskyttelsen af bækkenpartiet var mindre overbevisende.

Sikkerhedsudstyr:
Elektronisk stabilitetskontrol (ESC) er lovpligtigt standard udstyr på X1 sammen med et selehuskersystem ved for- og bagsæder. AEB City nødbremsen fik point, idet bilen havde opnået et nødvendigt pointantal (minimum 1,5 ud af 2,0 mulige) for forsæder og hovedstøtter. Den tæller dog kun med i voksentesten. X1 får derimod vigtige point i sikkerhedstesten for sin AEB Inter-Urban højhastigheds-nødbremse.
En standardmonteret, avanceret fartbegrænser oplyser om fartgrænser og tillader føreren manuelt at indstille den relevante maksimalt hastighed.


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 


Det gik slemt ud over fronten i frontaltesten med 40% overdækning - det vil sige, at bilen, som det ses af billedet til venstre med 64 km/t rammer barrieren med 40% af førersiden. Dukken i førersiden fik klemt brystet lidt for meget.



Resultatet i den svære pæletest, hvor bilen kastes
 sidelæns mod en stålpæl med 32 km/, blev klaret optimalt
 


Sidetesten, hvor bilen rammes med 50 km/t af en
rullende barriere på 1,5 meters bredde, klarede X1 perfekt
.


Den nye frontaltest, hvor bilen rammer en fastbarriere i fuld bredde med 50 km/t og med en lille kvindedukke i henholdsvis førersæde og bagsæde, klarede X1 i fin stil
 


Højhastigheds nødbremsen formår ikke at undgå en påkørsel, men påkørselshastigheden reduceres til 46 km/t i stedet for 60 km/t.

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

BMW X1 sDrive 1,8d, venstrestyret.
5-dørs SUV 2015

Vægt: 1.320 kg.

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej  nej -
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm ja
ESC ja
AEB City ja
AEB Inter-Urban ja
Fartbegrænser system ja
Vognbaneassistent nej
(kan fås


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

6,475  

7,642

8,000

8,000

1,713

0,625

2,029

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 

Klik på billedet

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk