Testfase: 2. december 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 02-12-2015

BMW Z4
-
skrabet udgave
Testbil: sDrive 1,8i, venstrestyret
2-dørs roadster
 

Voksen
%  

Børn
%

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed %

Samlet score
%

69

61

91

46

67

Grænse for 5 stjerner: 80%

Grænse for 5 stjerner:    75%

Grænse for 5 stjerner:65%  

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%




De tre stjerner gælder for den testede udgave, der under testen kun var forsynet med pointgivende standardudstyr som ESC - elektronisk stabilitetsprogram, som faktisk har været lovkrav i EU i lang tid.
 

 
BMW Z4 roadster må nøjes med tre stjerner. Den falder igennem i de tre af de fire hovedpunkter. Kun fodgængertesten scorer nok procent til den femte stjerne, men det gør den til gengæld effektivt med 91% ud af de 100 mulige.
Personerne i bilen klarer sig glimrende, kun førerens ben får en gul markering. På basis af 3,927 point, hvor 4,000 udløser den grønne farve som symbol på perfekt. Pæletesten blev ikke udført på den to-personers bil.


Voksentest:
Kabinen på den åbne Z4 forblev stabil i den frontale offset test. Testdukkerne viser god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og passager. BMW viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil blive ydet til personer i forskellige størrelser og i forskellige positioner.
I fuld bredde testen med 50 km/t mod en fast barriere effekt, viste beskyttelsen af alle kropsområder at være i top for såvel føreren som bagsædepassageren – der i begge tilfælde forestiller en lille kvinde.
I den sædvanlige 64 km/t test med 40% af fronten mod en eftergivelig barriere viste sikkerheden sig at være særdeles god. Kun førerens ben fik en gul markering, men pointtallet for benene var meget tæt på grøn markering: 3,993 hvor 4,000 ville have betydet grøn markering.I sidetesten, hvor bilen ”påkøres med 50 km/t scorede BMW X1 maksimum point.
Der udføres ikke pæletest på en cabriolet.
De forreste sæder og hovedstøtter demonstrerede god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra. BMW Z4 har intet bagsæde.
BMW Z4 mangler alt det nyeste sikkerhedsudstyr som f. eks. automatisk nødbremse.

Barnetesten
Da Z4 er topersoners, sker vurderingen af børnebeskyttelse på grundlag af de tilgængelige funktioner i køretøjet til sikker transport af børn i forsædet og på montering af forskellige typer af autostole. Airbaggen ved forsædepassageren kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol.  Oplysninger til føreren vedrørende status for airbaggen ikke er tilstrækkelig klar, og systemet fik ikke point. Alle de typer autostole som Z4 er beregnet til kunne installeres korrekt og ubesværet.

Fodgængertesten:
Z4 har en aktiv, ”pop-up” motorhjelm. Sensorer i kofangeren registrerer, når en fodgænger er blevet ramt og så løftes motorhjelmen en smule for at skabe mere plads mellem overfladen og de hårde strukturer i motorrummet. BMW viste, at motorhjelmen ville fungere robust over et område af hastigheder og for en række fodgængerstaturer. Følgelig blev motorhjelmen testet i den udfoldede (hævet) position. Resultaterne var overvejende gode og fodgængertesten blev vurderet meget højt.
Kofangeren giver tilstrækkelig beskyttelse af fodgængeres ben og beskyttelse af bækken regionen var god på alle prøvesteder.

Sikkerhedsudstyr:
Elektronisk stabilitetskontrol er (lovpligtigt) standard udstyr på Z4. Der er selehusker ved begge forsæder, hvilket i øvrigt er et minimumskrav fra Euro NCAPs side. Og det er så det…


Frontaltest med 64 km/t og 40% af fronten mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.Resultatet blev rimelig godt.
 


Det gik slemt ud over Z4´s "designsprog" at blive kørt med 50 km/t direkte mod en betonklods. Men den lille kvindedukke bag rattet og en tilsvarende i bagsædet, slap godt fra "ulykken".
 





Der udføres ingen pæletest på en roadster, men stadig sidetesten, som ikke gjorde nogen større skade på BMW'en.

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

BMW Z4 sDrive 1,8i, venstrestyret
2-dørs roadster

Vægt: 1.395 kg.

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja -
Seleforstrammer ja ja -
Selekraftbegrænser ja ja -
Knæairbag nej  nej -
Side hovedairbag ja ja -
Side bryst airbag ja ja -
Side bækken airbag nej nej -
Isofixbeslag - ja -
Integreret autostol - nej -
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja -
     
Aktiv fronthjelm ja
ESC ja
AEB City nej
AEB Inter-Urban nej
Fartbegrænser system nej
Vognbaneassistent nej


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

7,964  

8,000

8,000

0

2,387

0

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO (påvej)

Klik på billedet
 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk