Testfase: 2. december 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 02-12-2015

Jaguar XF
-
fuldt udstyret
Testbil: 2,0 diesel, "Prestige", højrestyret.
4-dørs sedan
Testen gælder fra produktionsnr. (VIN-nr.) 15300 (sidste tal af 17)
 

Voksen
%  

Børn
%

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed %

Samlet score
%

92

84

80

83

86

Grænse for 5 stjerner: 80%

Grænse for 5 stjerner:    75%

Grænse for 5 stjerner:65%  

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%



De fem stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med alt det pointgivende standardudstyr Euro NCAP vægter og vurderer.
 

 
Jaguar XF ligner meget Jaguar XE i testrapporten. Dog er man som fører mere sikkert placeret bag rattet, idet farvemarkeringen for førerens bryst er gul (acceptabel) fremfor orange (mådelig).
Desværre har XF samme dårlige piskesmæld egenskaber ved bagsædet.  Men stadig ikke værre end at total karakteren for voksendelen, udtrykt i procent, er 92%, det samme som Jaguar XE.
Også med hensyn til sikkerhedsudstyr er de to biler ens med et komplet standardudstyr.
Jaguar XF mistede et point i sidetesten, da bagdøren i den ramte side sprang op, men det ødelagde ikke det ellers fine totalscore på 86%.


Voksentest:
 

Kabinen forblev stabil i den frontale offset test. Dummy-aflæsninger viste god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og passager dukkerne. Jaguar viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil være tilstede for personer i forskellige størrelser og til dem der måtte sidde i andre siddestillinger.
I fuld bredde testen med 50 km/t mod en fast barriere, viste beskyttelsen af alle kropsområder at være god for såvel føreren som bagsædepassageren – der i begge tilfælde forestiller en lille kvinde.
I sidetesten, hvor bilen påkøres med 50 km/t, scorede Jaguar XF maksimum point. Låsene på begge døre på den ramte side af køretøjet, sprang dog op under testen, og selv om ingen af dørene åbnedes, fik bilen et strafpoint.
Ingen døre gik op i den mere alvorlige pæletest, og beskyttelsen var god for alle kritiske dele af kroppen.
De forreste sæder og hovedstøtter demonstrerede god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra, mens en geometrisk vurdering af bagsæderne gav anledning til kritiske kommentarer.
XF har en standardmonteret AEB City nødbremse, der fungerer ved lavere hastigheder, typisk bykørsel, hvor mange piskesmældskader sker.

Barnetesten
Jaguar XF scorede maksimum point for sin beskyttelse af 1,5-årig dummy i en bagudvendt autostol. Den 3- årige dummy, sad i en fremadvendt autostol og klarede testen lidt dårligere. I sidetesten blev hovederne indenfor de beskyttende stoles rammer, hvilket minimerer risikoen for hovedkontakt med dele af kabinen. Airbaggen foran forsædepassageren kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol i forsædet.
Klare oplysninger gives til føreren vedrørende status for airbaggen, og systemet blev godkendt. Alle de typer af autostole, som XF er designet kunne installeres nemt og korrekt.

Fodgængertesten:
XE har en "aktiv" motorhjelm. Sensorer i kofangeren registrerer, når en fodgænger er blevet ramt og en mekanisme løfter motorhjelmen og giver større afstand mellem overfladen og de hårde strukturer i motorrummet. Jaguar viste, at systemet fungerede robust for en række hastigheder og en række fodgænger staturer. Følgelig blev motorhjelmen testet i den udfoldede (hævet) position. Beskyttelsen var udelukkende god eller tilstrækkelig på motorhjelmens overflade, men dårlige resultater registreredes langs den nederste kant af forruden og på A-stolperne, dem, der sidder ved frontruden. Kofangeren scorede maksimum point for beskyttelsen af fodgængere ben, mens beskyttelsen af bækkenpartiet på en påkørt person var fra svag til god.

Sikkerhedsudstyr:
Alt det sikkerhedsudstyr, som indgår i Euro NCAPs vurdering er standard på XF: den har ESC (elektronisk stabilitetskontrol), som i øvrigt er lovbefalet, selehuskere for- og bag, førerbetjent hastighedsbegrænser; advarsel ved utilsigtet vognbaneskift samt automatisk nødbremse, der fungerer fint ved såvel lave som højere hastigheder.
Biler før produktionsnummer (VIN-nummer) 15300 afviger fra testbilen ved at have en selehusker, der er opfylder Euro NCAPs bestemmelser vedrørende styrken af advarselssignalet for en sele, der ikke er spændt.


Frontaltest med  64 km/t og 40% af fronten mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 


Det gik slemt ud over fronten (billedet herover), men  personskaderne var minimale.
 



Her har Jaguar XF med hele fronten ramt en betonmur frontalt med 50 km/t


Det kostede Jaguar XF et helt point, at begge døre i den ramte under sideletesten løsnede sig. Det skete ikke i pæletesten.

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Jaguar XF,2,0 diesel, "Prestige", højrestyret.
4-dørs sedan 2015

Testen gælder fra produktionsnr. (VIN-nr.) 15300

Vægt: 1.642 kg.

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej  nej -
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm ja
ESC ja
AEB City ja
AEB Inter-Urban ja
Fartbegrænser system ja
Vognbaneassistent ja


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

7,153  

7,716

7,000

8,000

1,582

0,625

2,948

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 

Klik på billedet

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk