Testfase: 2. december 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 02-12-2015

Kia Optima
-
bytter nødbremse med fartbegrænser
Testbil: 1,7 diesel "EX", venstrestyret.
4-dørs sedan 2015
 

Voksen
%  

Børn
%

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed %

Samlet score
%

89

86

67

71

80

Grænse for 5 stjerner: 80%

Grænse for 5 stjerner:    75%

Grænse for 5 stjerner:65%  

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%



De fem stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med pointgivende standardudstyr som aktiv fartbegrænser og Vognbaneassistent.
.
 

 
Kia Optima klarer  sig i henhold til de fem stjerner fra Euro NCAP øjensynlig fint igennem testen, og 89% i den samlede voksentest karakter, ser da også fint ud. Men der optræder et mådeligt resultat i piskesmældtesten, ligesom AEB nødbremse er en tilkøbsmulighed. Den er så avanceret, at den kan skelne mellem fodgængere og faste genstande.
AEB er, for at opnå fem stjerner uden AEB, blevet "byttet" med en avanceret udgave af fartbegrænser. Denne udgave skal således være monteret på en dansk Optima for at de fem stjerner kan bruges til fradrag i registreringsafgiften i Danmark.


Voksentest:
Kabinen forblev stabil i den frontale offset test. Testdukkerne viser god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og passager. Kia viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil blive ydet til personer i forskellige størrelser og i forskellige positioner.
I fuld bredde testen med 50 km/t mod en fast barriere, viste beskyttelsen af alle kropsområder at være god for såvel føreren som bagsædepassageren – der i begge tilfælde forestiller en lille kvinde.
I sidetesten, hvor bilen ”påkøres med 50 km/t, scorede Kia Optima maksimum point og det samme skete ved pæletesten, hvor bilen kastes sidelæns mod en stålpæl med 32 km/t.
De forreste sæder og hovedstøtter demonstrerede en mådelig beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra, og en geometrisk vurdering af bagsæderne gav samme dom.
Et selvstændigt nødbremsesystem, AEB City, som ville give ekstra beskyttelse mod piskesmældslæsioner ved by-relaterede hastigheder, hvor sådanne skader almindeligvis opstår, er muligt ekstraudstyr, men systemet blev ikke medtaget i denne vurdering, da det ikke er standardudstyr. Det samme gælder for højhastigheds-AEB (AEB Inter-Urban).


Barnetesten
Optima scorede fuldt antal  point for sin beskyttelse af den 1,5 år dummy. Resultatet for den 3-årige dummy, der sad i en fremadvendt stol, var knap så godt.
I sidetesten blev begge testdukker holdt godt beskyttet indenfor de beskyttende sider af autostolen, hvilket minimerer risikoen for hoved kontakt med hårde dele af bilens interiør. Alle de typer autostole som Optima er beregnet til, kunne installeres korrekt i bilen.
Frontairbaggen ud for forsædepassageren kan deaktiveres for at tillade brugen af en bagudvendt autostol. Føreren får klare oplysninger vedrørende status for airbaggen, og systemet blev belønnet.

Fodgængertesten:
Kofangeren scorede maksimum point for sin beskyttelse af en påkørt fodgængers ben med gode resultater på alle testpunkter. Optima giver varierende beskyttelse af en ramt fodgængers bækkenparti, alt efter hvor på fronten, der rammes. Dårlige resultater registreres kun på forrudens hjørnestolper, hvilket er ganske normalt.
Motorhjelmen giver generelt god beskyttelse, men dårlige resultater blev registreret langs bunden af forruden og på de stive vinduesrammer (A-søjlen).
Optima har som ekstraudstyr AEB nødbremsesystemer til brug ved henholdsvis lave og høje hastigheder. AEB  systemet genkender fodgængere samt andre biler, men Euro NCAP vil først begynde at medtage vurderinger af en sådan funktionalitet i 2016.


Sikkerhedsudstyr:
Elektronisk stabilitetskontrol (ESC) er lovpligtigt standard udstyr sammen med et selehuskersystem ved for- og bagsæder.
Et fartbegrænsersystem er en mulighed, der forventes at blive solgt i tilstrækkeligt antal til at kvalificere sig til vurdering fra Euro NCAP. Data fra et digitalt kort kombineret med oplysninger fra et forrudemonteret kamera vil informere føreren om aktuelle hastighedsgrænser. Føreren kan selv indstille en maks. hastighed.


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 


Den nye frontaltest, hvor bilen rammer en fastbarriere i fuld bredde med 50 km/t og med en lille kvindedukke i henholdsvis førersæde og bagsæde, klarede X1 i fin stil



Resultatet i den svære pæletest, hvor bilen kastes
 sidelæns mod en stålpæl med 32 km/, blev klaret optimalt
 


Sidetesten, hvor bilen rammes med 50 km/t af en
rullende barriere på 1,5 meters bredde, klarede
Kia Optima perfekt
.
 

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Kia Optima 1,7 diesel "EX", venstrestyret.
4-dørs sedan 2015.
Vægt: 1.515 kg
 

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej  nej -
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City nej (ekstra)
AEB Inter-Urban nej (ekstra)
Fartbegrænser system ja (ekstra)
Vognbaneassistent ja (ekstra)


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

7,957  

7,917

8,000

8,000

1,476

0,625

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 

Klik på billedet

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk