Testfase: 2. december 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 02-12-2015

Kia Sportage
- klassens duks

Testbil: 1,7 diesel GL, venstrestyret.
5-dørs stationcar 2015
 

Voksen
%  

Børn
%

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed %

Samlet score
%

90

83

66

71

80

Grænse for 5 stjerner: 80%

Grænse for 5 stjerner:    75%

Grænse for 5 stjerner:65%  

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%



De fem stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med pointgivende ekstraudstyr som fartbegrænser, mens nødbremser var sparet bort.
Det er op til den danske importør hvordan Sportage-stjernerne skal glimte over Danmark, om de ender med at blive stjerneskud.
 

 
Det er højst usædvanligt at se en crashtest grafik, hvor alle figurerne er grønne, altså har opnået topkarakterer på alle punkter. Kia må ærgre sig over, at det kun blev til ligeved og næsten: Resultatet for bagsædets piskesmældtest, som reelt ikke er en test, men en geometrisk beregning, blev orange markering - mådeligt, men ellers var alle andre resultater fra den traditionelle 64 km/t frontaltest med 40% af fronten mod en eftergivelig barriere så grønne, som de kan blive. Hvert af fire delresultater kan højst få 4,000 point - det giver grønt. Viste testen for en kropsdel blot 3,999, ville markeringen have været gul.
Den farve, som test "personerne", to små kvindefigurer, opnåede i den nye lige-på-og-hårdt test med 50 km/t mod en fast barriere.
Lad så gå, at Kia Sportage fik et avanceret fartbegrænsersystem i stedet for et mindre avanceret system plus AEB Inter-Urban højhastigheds nødbremse.


Voksentest:
Kabinen forblev stabil i den frontale offset test. Testdukkerne viser god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og passager. BMW viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil blive ydet til personer i forskellige størrelser og i forskellige positioner. En orange (mådelig) markering af førerens bryst, har Euro NCAP øjensynlig glemt at kommentere.
I fuld bredde testen med 50 km/t mod en fast barriere effekt, viste beskyttelsen af alle kropsområder at være god for såvel føreren som bagsædepassageren – der i begge tilfælde  forestiller en lille kvinde.
Kun i den sædvanlige 64 km/t test med 40% af fronten mod en eftergivelig barriere viste  førerens bryst sig at være mere udsat for skader end acceptabelt.
I sidetesten,
hvor bilen ”påkøres med 50 km/t såvel som i pæletesten, der foregår med 32 km/t, scorede BMW X1 maksimum point.
De forreste sæder og hovedstøtter demonstrerede god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra, mens en geometrisk vurdering af bagsæderne gav anledning til kritiske kommentarer.
Det standardmonterede nødbremsesystem, både AEB City til lave hastigheder, hvor mange piskesmældskader opstår, og AEB Inter-Urban til højere hastigheder på landevej/motorvej, fungerede tilfredsstillende.
 

Barnetesten
Begge ”børn” sad i bagudvendte autostole i frontaltesten med 64 km/t. X1 scorede maksimum point for sin beskyttelse af både 1,5 år og 3 år testdukkerne såvel i frontaltesten som i sidetestsen.
Frontairbaggen ud for forsædepassageren kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol. Føreren får klare oplysninger vedrørende status for airbaggen, og systemet blev belønnet.
 Alle de typer autostole som X1 er beregnet til kunne installeres korrekt i bilen.

Fodgængertesten:
X1 har en "pop-up" motorhjelm. Sensorer i kofangeren registrere, når en fodgænger er blevet ramt og en anordning hæver motorhjelmen for at give større afstand mellem karrosseripladen og de hårde strukturer i motorrummet. BMW beviste, at systemet fungerede godt for en række forskellige fodgænger staturer og ved en række forskellige hastigheder. Derfor blev tests udført med motorhjelmen i hævet position. Kofangeren scorede maksimum point for sin beskyttelse af  fodgængernes ben, mens beskyttelsen af bækkenpartiet var mindre overbevisende.

Sikkerhedsudstyr:
Elektronisk stabilitetskontrol (ESC) er lovpligtigt standard udstyr på X1 sammen med et selehuskersystem ved for- og bagsæder. AEB City nødbremsen fik point, idet bilen havde opnået et nødvendigt pointantal (minimum 1,5 ud af 2,0 mulige) for forsæder og hovedstøtter. Den tæller dog kun med i voksentesten. X1 får derimod vigtige point i sikkerhedstesten for sin AEB Inter-Urban højhastigheds-nødbremse.
En standardmonteret, avanceret fartbegrænser oplyser om fartgrænser og tillader føreren manuelt at indstille den relevante maksimalt hastighed.


Den nye frontaltest, hvor bilen rammer en fastbarriere i fuld bredde med 50 km/t og med en lille kvindedukke i henholdsvis førersæde og bagsæde, klarede Kia Sportage pænt.


Egentlig er det utroligt, at bilerne i dagens crashtests ikke skades mere end tilfældet er.



Resultatet i den svære pæletest, hvor bilen kastes
 sidelæns mod en stålpæl med 32 km/t, blev klaret optimalt
 


Sidetesten, hvor bilen rammes med 50 km/t af en
rullende barriere på 1,5 meters bredde, klarede Sportage perfekt
. Som det ses ruller den ægte gardinairbag ned fra oven i hele kabinens længde.

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Kia Sportage 1,7 diesel GL, venstrestyret.
5-dørs stationcar 2015

Vægt: 1.425 kg.

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej  nej -
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City nej (ekstra)
AEB Inter-Urban nej (ekstra)
Fartbegrænser system ja (ekstra)
Vognbaneassistent ja (ekstra)


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

8,000  

7,907

8,000

8,000

1,676

0,625

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 

Klik på billedet

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk