Testfase: 2. december 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 03-12-2015

Mercedes-Benz GLC
-
fin lille offroader
Testbil: 220d 4MATIC "Exclusive", venstrestyret.
5-dørs SUV 2015
 

Voksen
%  

Børn
%

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed %

Samlet score
%

95

89

82

71

87

Grænse for 5 stjerner: 80%

Grænse for 5 stjerner:    75%

Grænse for 5 stjerner:65%  

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%



De fem stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med pointgivende ekstraudstyr som en  fartbegrænser mens AEB Inter-Urban - højhastigheds nødbremse og AEB City var standardudstyr.
Hvis en dansk udgave a bilen registreres uden det oplyste udstyr, kan den falde til fire stjerner og dermed miste stjernefradraget i registreringsafgiften..
 

 
Mercedes-Benz GLC lever op til forventningerne, bortset fra, at man kan undre sig over at dette luksuskøretøj ikke får den bedste fartbegrænser, men spises af med en manuel betjent udgave.
Vio havde selvfølgelig gerne set bare grønne markeringer i testgrafikken, men førerens gule farve viser, at det er små kritikpunkter, der er tale om. GLC er en tung bil, og det kan være medvirkende til de lidt for høje brystbelastning i kollisionsøjeblikket.


Voksentest:
Kabinen forblev stabil i den frontale offset test. Testdukkerne viser god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og passager. Mercedes viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil blive ydet til personer i forskellige størrelser og i forskellige positioner.
I fuld-bredde-testen med 50 km/t mod en fast barriere, viste beskyttelsen af alle kropsområder sig at være god for især føreren, mens bagsædepassageren fik for stor kraftpåvirkning af brystkassen.
I sidetesten, hvor bilen påkøres med 50 km/t, scorede GLC maksimum point og det samme skete ved pæletesten, hvor bilen kastes sidelæns mod en stålpæl med 32 km/t.
Ved alle bilens pladser var der god beskyttelse mod piskesmæld. En automatisk nødbremse til brug ved lave hastigheder (AEB City), vil kunne modvirke piskesmældslæsioner ved by-relaterede hastigheder.


Barnetesten
Mercedes-Benz GLC scorede fuldt pointtal for sin beskyttelse af den 1,5 år dummy og lidt mindre for den 3-årige dummy, der sad i en fremadvendt stol.
I sidetesten blev begge testdukker holdt godt beskyttet indenfor de beskyttende sider af autostolen, hvilket minimerer risikoen for hoved kontakt med hårde dele af bilens interiør. Alle de typer autostole som er beregnet til GLC, kunne installeres nemt og korrekt.

GLC har mulighed for frakobling af airbaggen i passagersiden, og til og frakobling foregår automatisk, når en bagudvendt autostol placeres i forsædet. Airbaggen kobles atter til, hvis en voksen eller et stort barn placerer sig normalt i sædet.

Fodgængertesten:
GLC har en aktiv motorhjelm. Sensorer i kofangeren registrere, når en fodgænger er blevet ramt og en mekanisme løfter motorhjelmen for at give større frigang mellem motorhjelmens overflade og de hårde strukturer i motorrummet. Mercedes-Benz viste, at systemet fungerede over et bredt hastighedsområde og for en række fodgængertyper.  Derfor blev systemet testet i den hævede position. Gode eller tilstrækkelige resultater blev noteret over næsten hele motorhjelmens overflade.

Sikkerhedsudstyr:
Elektronisk stabilitetskontrol er lovpligtigt standard udstyr på Talisman, og der er selehuskere for og bag. Automatisk nødbremse (AEB Inter-Urban) er en mulighed, men forventes ikke at blive solgt i tilstrækkeligt antal til at kvalificere sig til vurdering af Euro NCAP. Det betyder ikke tab af den femte stjerne, idet fartbegrænsersystemet til gengæld modtager de mulige 3,0 point selv om det på testbilen kun var ekstraudstyr.
Systemet kombinerer data fra et digitalt kort med oplysninger fra et onboard kamera til aflæsning bestemmelse af hastighedsskilte. Disse oplysninger gives til føreren, der kan vælge at lade systemet begrænse bilens hastighed efter behov. En vognbaneassistent er også tilgængelig som en mulighed på Talisman og det ventes at køberne som regel vil tilvælge den.

Elektronisk stabilitetskontrol (ESC) er lovpligtigt standard udstyr sammen med et selehuskersystem ved for- og bagsæder.
Et manuelt betjent fartbegrænsersystem er en mulighed, der forventes at blive solgt i tilstrækkeligt antal til at kvalificere sig til vurdering fra Euro NCAP..
Også Vognbaneassistent er ekstraudstyr, men det indgår ikke i testresultatet, idet monteringsraten anses for at blive for lav.
Det standardmonterede AEB nødbremsesystem opererer over en bred vifte af hastigheder og klarede sig godt i Euro NCAP s AEB Inter-Urban tests.
 


Frontaltest med 60 km/t direkte mod en betonklods.go samme test med 64 km/t og 40% af fronten mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 


Fronten modstod fint kollisionskræfterne og påvirkningerne på testdukkerne var begrænset.
 



Resultatet i den svære pæletest, hvor bilen kastes
 sidelæns mod en stålpæl med ca. 32 km/t, blev klaret til topkarakter.


Selv pæletesten var til grøn markering overalt.

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Mercedes-Benz GLC, 220d 4MATIC "Exclusive", venstrestyret.
5-dørs SUV 2015

Vægt: 1,845 kg.

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag ja  nej -
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City nej (ekstrar)
AEB Inter-Urban ja (ekstra)
Fartbegrænser system ja
Vognbaneassistent nej


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

6,369  

6,489

8,000

7,781

1,576

0

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 

Klik på billedet

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk